woensdag 16 juni 2010

Blogosphere

Wij maken deel uit van de blogosphere. Met wij bedoel ik wij van GemodderInDeMarge, Caar, Eef, de gastcolumnisten, de reageerders en de bezoekers. Wij vormen met zijn allen een sociaal netwerk. Dit las ik allemaal op wikipedia. Door onze stukje lokken wij reacties uit en trekken wij bezoekers die soms reageren en soms niet. Soms sturen ze onze site door naar vrienden of bekenden of plaatsen ze een link op een forum en soms twitteren ze over onze stukjes (vooral dat ze heel leuk zijn). En op die manier maken wij deel uit van een nóg groter sociaal en virtueel netwerk. Veel groter dan wij ooit hadden kunnen vermoeden.

Ik kwam op de blogosphere doordat ik ergens een poster van L’Oréal zag hangen in een bushokje en me realiseerde dat ook L‘Oréal een regelmatige bezoeker is van onze site. Dat kwam eerst door de deo en later door Ruud van Nistelrooy. L’Oréal heeft net als de Hema een professionele Googelaar in dienst die ‘het web’ checkt op stukjes over hun producten (of diensten of een combinatie daarvan, in het geval van de gordijnen van de Hema). En zo maken L’Oréal en de Hema dus deel uit van ons netwerk (en ook dat van jullie). En niet alleen die twee merken. Wij werden ook weleens bezocht door iemand die de blogs op stukjes over Femke Halsema controleerde, een soort communicatiebureau aan de url te zien. En iemand die zocht op Hästens en de Libelle. Ook Els Rozenbroek (of haar vriendinnen/bewonderaars), Peer Ulijn en Martijn Wuister bezoeken ons nog steeds regelmatig. Althans ik ga er vanuit dat deze zoekopdrachten allemaal worden ingevoerd door die personen en bedrijven zelf. Soms weet ik dat zeker, doordat de server naar het betreffende bedrijf verwijst. Soms gok ik dat, omdat ik Peer Ulijn er voor aanzie.

Daarnaast zijn er heel veel mensen die zoeken op producten of problemen en op zoek zijn naar adviezen of informatie. Zo wordt er regelmatig gezocht op het Tuc kratkussen, de Praxis thuistribune, kerstversiering, Zeeman onderbroeken, hoeren in Loosduinen, trams in Loosduinen, Sieneke en Pierre Kartner, ‘help mijn vrouw is een trut’ en de gordijnen van de Hema. Deze mensen zoeken informatie over producten en vertrouwen op ons oordeel en onze adviezen (of juist niet). Stiekem hebben we dus misschien wel invloed op het gedrag van mensen. En dat is best gek. Want wat wij hier zeggen is ‘ook maar een mening’, om eens iemand te citeren die dat niet verdient. Maar blijkbaar maken wij nu net zo hard deel uit van de door ons zo verachtte mediacultuur om iedereen om straat, elke willekeurige burger, maar een microfoon onder z’n snufferd te duwen of een platform te geven om zijn mening te ventileren. Nu zeggen wij natuurlijk wel steeds zinnige dingen. Gelukkig. Maar toch, ik ben dus blijkbaar wel onderdeel van een groter geheel. De blogosphere. Bizar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten