dinsdag 15 juni 2010

Geen Hond meer

Zo, de verkiezingen zijn achter de rug. We hebben het weer gehad. Gelukkig.
En ik zeg niet ‘gelukkig’ omdat ik niet van stemmen houdt, of politiek, of politici, of verkiezingen. Nee, ik hou enorm veel van dit alles. Ik ben een democratiejunk. Wat mij betreft hebben we elke twee jaar verkiezingen. Heerlijk elke avond debatten, op twee zenders politieke analyses, de stemwijzer invullen en uitkomen waar je uit wilde komen, ’s ochtends vroeg stemmen, ’s avonds de verkiezingsuitslagen volgen, heerlijk heerlijk heerlijk. Wat voor anderen een WK is, zijn voor mij de verkiezingen.
Nee, ik ben gelukkig, verheugd, opgelucht, dat we nu eindelijk van Maurice de Hond af zijn. Ik kan er niet meer tegen. Ik kan niet meer tegen zijn stem, niet meer tegen zijn hoofd, niet meer tegen zijn analyses en vooral niet meer tegen zijn peilingen.
Elke dag peilen is om te beginnen al belachelijk. Dat is net als elke dag peilen wat mensen willen eten. "We zien vandaag een grote voorkeur voor karbonades, dat kan te maken hebben met de aanbieding bij de Digros. Er stond deze week een lekker karbonade-recept in de Allerhande, misschien spelde dat mee? Of komt het misschien door het weer, zon en een luchtvochtigheid van rond de 75% levert traditioneel een grote vraag naar karbonades op." Hou toch op man. Elke dag peilen is onnodig en elke dag zo’n peiling analyseren helemaal. Een trend in een peiling is ook te zien als je om de drie of vier dagen peilt. Een analyse is er niet te maken na een dag. Het CDA zakt niet vanwege de das van de lijstrekker de dag ervoor, de meeste mensen hebben die das namelijk nog niet kunnen zien omdat ze moesten werken en de meeste mensen interesseert die das geen hol. Daarnaast blijkt wederom dat de peiling geen reet te maken heeft met de verkiezingsuitslag, dus nu is het nut van peilen helemaal verdwenen.
Daar komt bij dat de analyse vaak nergens op slaat. Zo hoorde ik De Hond zeggen dat de verkiezingen nog nooit zo over de economie waren gegaan. Gelukkig zaten Koos Postema en Felix Rottenberg er om hem te verbeteren. De Hond dacht vast dat dit onze eerste economische crisis was. Ja, wel volgens zijn peilhistorie. Wat een onzin. Maar goed, ik verheug me op een jaar zonder peilingen en zonder De Hond. Nu nog die reclame van hem van de buis af en ik ben een echt gelukkig mens. Of zou hij nu gaan peilen welke coalities het meest gewenst zijn? Oh nee, alsjeblieft, zorg dat er morgen een nieuw kabinet staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten