vrijdag 28 mei 2010

Libelle Zomercampagne

Dit is een gastcolumn van gastcolumnist Lein
Een tijd geleden waarschuwde Caar ons al voor een bepaalde type vrouwen. Het type dat we geen van allen ooit hopen te worden. Het type dat zich tijdens een lekker lang Pinksterweekend in hordes naar een strand bij Almere laat drijven voor een gezellig dagje uit. Gezellig met zijn allen, inclusief een natje en een droogje.

De Libelle Zomerweek haalde vanavond zowaar het journaal. Niet omdat een tsunami van huisvrouwen Mari van de Ven onder de voet had gelopen maar omdat een aantal lijsttrekkers campagne gingen voeren tussen de dames. De organisatie van Lowlands had al jaren door dat hun doelgroep wel eens zou kunnen gaan stemmen. Dit vermoeden, of eigenlijk hardnekkige gerucht, bestaat nu ook voor de Libellelezeressen. Bij een nieuw abonnement krijg je ook een gratis extra stempas. Kan je samen gezellig met een vriendin.

Femke twitterde vanochtend als dat ze er heel erg veel zin in had. Maar dat zag ik niet aan haar af. Ze probeerde het wel hoor: ze nipte van haar espresso en giebelde een beetje met een paar andere dames. Zouden de dames nog vragen gesteld hebben over de opvoeding van de tweeling? Of over hoe ze dat nou precies doet, met het gezin dan hè bedoel ik. Femke had dan precies kunnen vertellen wie er bij haar thuis de broek aanheeft.

Jan Peter daarentegen stond op een groot podium semi-belangrijk te doen en zwaaide vooral met zijn armen waarbij hij zonder pardon bijna een Libelledame omver maaide. Met zijn frisgroene lente-stropdas werd het een beetje gezapig in de tent, gemaakt van designonderdelen. De dames letten niet echt op en keken verveeld om zich heen. Jan Peter bracht immers niks nieuws onder de zon. Het leek erop dat de dames met hun hoofd al bij het volgende programmaonderdeel van de dag waren: het Happy Hour met Grant & Forsyth. Het is niet bekend of Jan Peter zijn line-dancepasjes ook echt in de verkiezingsstrijd heeft gegooid.

Mark was ook aan het giechelen. Het was hem nog nooit overkomen dat ze in zulke getalen op hem afstormden voor foto's en handtekeningen. Ik had zelf nog nooit zoveel soppende witte leggings bij elkaar gezien. Misschien had Mark een deal gesloten met de Tena-stand: als ik nou even leuk voor de kraam heen en weer huppel, dan kunnen jullie de dames meteen aanspreken en extra proefmonsters uitdelen. Dan combineren we een slurpverbandje met een mooie ballon van mijn partij. Inspelen op de doelgroep heet dat, ook goed voor de werkgelegenheid.

De echte kansen waren vandaag in Almere voor Alexander. Waar de vrouwen bij Mark gewoon ongegeneerd op hem doken, waren de dames bij Alex iets terughoudender. Langzaam schuifelden ze zijn richting op, net als vroeger op de dorpsdisco hopende dat hij hen zou opmerken. Zodra ze doorhadden dat ze in zijn gezichtsveld waren beland, fluisterde een van de dames voorzichtig: “mag ik u zoenen?” Alexander, cool en kalm als hij is, draaide zijn rechterwang richting de verzorgende long-lasting lipstick lippen van de vrouw en ze kuste hem teder. Alexander deed alsof het een bijzonder moment was maar zijn acteertalent liet hem toch even in de steek. Daar kwam de volgende dame in beeld en zo ging het nog even door. Toch best lucratief, zo'n dagje Almere.

De dag liep ten einde en de dames vertrokken moe, voldaan en vol van de leuke fingerfoodhapjes richting huis. Ik vraag me af of ze nu echt door een dagje gezellig politieken beïnvloed zijn in hun keuze straks op 9 juni. Vast wel. Of de lijsttrekkers er baat bij hebben gehad weet ik niet maar ze moeten de Libelledames toch niet onderschatten. Coby vatte kort en krachtig samen: “allemaal leuk en aardig natuurlijk dat hullie een dagje hierheen komen, maar uiteindelijk doen ze hut natuurlijk gewoon voor hunne eigen toko”. Met deze wijze woorden was de campagnedag voor de dames en de lijsttrekkers voorbij.

4 opmerkingen:

  1. Ik zou als lijsttrekker toch enige reserves hebben bij het bezoeken van een Libelle-evenement. Maar misschien ben ik daarom geen goede lijsttrekker. En die reserves heb ik ook nu ik geen lijstrekker ben..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee joh, heerlijk toch: http://www.youtube.com/watch?v=cUf17Z4A23A

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Shit man, heb ik nu de Libellezomerweek gemist?!?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk, gewoon met een heupfles drank in de aktentas naar de Libelle zomerweek, en maar over nix praten, leren rugzakjes turven, met stijgende verbazing naar de om ballonkuiten knellende leggings kijken, enzovoorts... Dames, wij gaan volgend jaar gewoon gezellig samen. Fijn voor de Lein!

    BeantwoordenVerwijderen