maandag 24 oktober 2011

Polemiek! Polemiek!

Ik hou er van als mensen hun mening geven. Ook als die ongezouten, ongenuanceerd of ongefundeerd is. Een beetje mening, daar is nog nooit iemand minder van geworden, is mijn mening. Ik weet dat wij in dit land aan meninkjes ten onder gaan, en toch kan ik er niet genoeg van krijgen.

Maar al te regelmatig kom ik namelijk mensen tegen die hun uiterste best doen het ventileren van elke mening te vermijden. Mensen die altijd en overal maar van alles alle kanten willen belichten. Nuance in al zijn facetten. Elke zin beginnen met “enerzijds” en dan na de komma de keurige weldoordachte “anderzijds”. Mensen die elke mening weten te vergoelijken, in elk persoon wel iets positiefs zien, in elke situatie een zonzijde willen belichten.

Nog erger zijn de mensen die het liefst helemaal nergens op in gaan. Die elk verhaal dood weten te slaan met en citaat, een spreekwoord, de schets van een historische gebeurtenis die parallellen vertoont met de huidige situatie. Door terug te grijpen op algemeenheden en geschiedenis vermijden ze dat ze zich ergens over uit hoeven te spreken.

Dat soort mensen, de vleesgeworden nuancemannen van deze maatschappij, laten nooit het achterste van hun tong zien. Zullen nooit de discussie, een organisatie of de maatschappij eens verder helpen, zullen nooit iemand tegenspreken, zullen altijd de controverse uit de weg gaan, zullen nooit eens lekker ongenuanceerd schelden op een vervelende situatie. En ik denk dat niemand daar beter van wordt, van dat genuanceerde zwijgen en knikken en beamen.

Ik houd van mensen met een mening, ook als het niet mijn mening is. Ik houd er van als mensen hun nek durven uit te steken. Ik houd er van mensen stelling durven nemen. Ik roep wel eens middenin een genuanceerde discussie heel hard “onzin!”, gewoon om iedereen weer wakker te krijgen. Of ik begin een zin met “iedereen weet toch dat..” en gooi er dan iets ongefundeerds in. Meestal weten de nuancemannen onder ons helemaal niet dat mijn stelling niet op feiten is gebaseerd. Ze knikken verschrikt en mompelen dan iets in de trant van “zo kun je er ook naar kijken.” Dan denk ik alleen maar: Ja, inderdaad, maar hoe kijk jij er nou tegenaan?
Het liefst vind ik iemand tegenover me die naar mij roept dat ik onzin uitkraam. Die mijn mening bestrijdt en mij probeert te overtuigen. Het maakt me allemaal niet uit wat iemand vind of zegt of doet of wil, maar vind in hemelsnaam iets en ga niet een beetje voor de bühne je genuanceerde en weldoordachte ik te zitten spelen.

Polemiek en discussie, daar hou ik van!

8 opmerkingen:

  1. Tsja, hier kan ik het natuurlijk niet mee oneens zijn. Sorry...

    Toevallig heb ik gisteren een stukje op mijn blog geschreven dat hier mee te maken heeft. Ik ben benieuwd naar jouw mening.

    http://blogandrz.blogspot.com/2011/10/bromsnor.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp je standpunt. Tegelijk wil ik opmerken dat bij polemiek vaak de details verloren zijn en zaken wel erg zwart-wit worden voorgesteld. Enerzijds kan een boude stelling dus een discussie openbreken, anderzijds kan dit ook de discussie verzieken, omdat het er uiteindelijk toch om gaat dat je nader tot elkaar komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @jankok maar dat stukje gaat meer over reclame en goede doelen? lijkt meer op de wc-rollen voor sudan

    @nuanceman: grrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben het helemaal met je eens, maar moet wel zeggen dat ik nog liever een nuance-man spreek dan van die figuren die overal een mening over hebben, terwijl ze niks van het onderwerp af weten. Er is niks mis met zeggen: "Sorry, daar weet ik te weinig van af om er een mening over te kunnen hebben"......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Eef Het gaat me om stellingnemen, waarvan het een voorbeeld is. Een mening hebben en er voor uitkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @hh: inderdaad, ik moet meteen denken aan het diepte-interview dat ik vorige week zag, over de nieuwe tunnel bij Zoeterwoude. Ongehinderd door enige kennis van zaken riepen er wat mensen dat het natuurlijk allemaal onzin was en dat die veiligheidsvoorschriften nergens op sloegen want ze hadden toch wel eens eerder ergens een tunnel aangelegd? Nou dan!

    Volgens mij staat er trouwens permanent een tv-team voor de Blokker in Ermelo om voorbijtrekkende zwakzinnigen om een mening te vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @hh, eens dat je niet overal een mening over hoeft te hebben, ook als je er geen verstand van hebt. Ik zeg dat ook vaak.
    Maar veel zaken zijn niet zo ingewikkeld. Zo zijn er genoeg mensen die niet zeggen dat ze niet van opera houden omdat dat dan onintelligent overkomt.

    Soms is een mening in een bepaalde richting 'not done'. Als je zegt dat kernenergie best een goed alternatief is dan heb je iedereen in de bomen. soms gaat het vooral om het geven van maatschappelijk geaccepteerde antwoorden en weinig over kennis of zelfs maar een discussie over de verschillen van inzicht.

    ook een voorbeeld: na je zwangerschapsverlof zeggen dat je blij bent dat je weer aan t werk bent. kijkt 90% je ook raar aan. ik mag dat gewoon vinden en dat ook zeggen. zonder meteen de ontaarde moeder te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Eef
    Ik hou niet van opera. Kom liever onintelligent over dan dat ik daarover moet liegen :)

    En ik heb inderdaad al heel wat leuke avonden gehad door op een feestje te melden dat het me zo goed bevalt dat ik tegenwoordig electriciteit afneem van de firma Atoomstroom. Altijd goed voor een felle, interessante discussie.

    BeantwoordenVerwijderen