dinsdag 8 juni 2010

Ik zal het één keer uitleggen

Vorige week lag ik in bed half weg te doezelen met de tv nog aan. Op RTL was 'Wat kiest Nederland' aan de gang. 'Wat kiest Nederland' is de commerciele tegenhanger van 'Nederland kiest'. Fijn dat ze bij RTL zoveel creativiteit in zich hadden om een volkomen ander concept onder een volkomen andere titel te verzinnen. Maar aan de andere kant: het concept is leuk en RTL werkt het ook goed uit dus ok, ik hou mijn mond verder. Maar goed, ik hoorde dus ergens in mijn halfslaap Rick Nieman praten met Femke Halsema. Femke Halsema, u weet wel, de lijsttrekker van Groen Links. Groen Links staat op dit moment in de peilingen ongeveer op 10 of 11 zetels. En Femke Halsema had het met Rick Nieman over coalities waar Groen Links deel van uit zou maken en de vraag wie er dan minister zou worden. Ik werd er wakker van, want waar haal je het vandaan om met tien zetels te gaan zitten babbelen over de wellicht, heel misschien, als het meezit en de wind staat goed, coalitie die je kunt gaan vormen? Er moet nog gestemd worden. En volgens mij stemmen we op partijen en ideeen en niet op coalities. En ok, dat zal wel niet helemaal waar zijn, maar toch.
D66 heeft er ook zo’n handje van, die presenteerden maanden geleden al hun potentiele ministers. Ze staan nu op negen of tien zetels in de peilingen en roepen in de Telegraaf van vrijdag ook weer dat ze Wijers en Rinnooy Kan als ministers gaan inzetten. Allereerst moet je, net als Groen Links nog maar afwachten of er na 9 juni een partij is die met je wil gaan praten, en ten tweede vraag ik me af of er mensen nu naar de stembus rennen omdat ze Hans Wijers zo’n leuke vent vinden.
Emil Roemer maakte een paar maanden geleden dezelfde fout door, net aangesteld als lijstrekker, de vraag te gaan beantwoorden of hij minister-president wilde worden. Als ik Emil Roemer was geweest, en gelukkig ben ik dat niet want dan was ik wel heel mannelijk, oud, links en Brabants geweest, had ik die vraag beantwoord met de volgende zin: “De SP heeft zeer goede jaren gekend maar nu zitten we in de hoek waar de klappen vallen. Ik ben koud drie uur lijstrekker en de komende weken gaan we besteden aan heel hard campagne voeren en de kiezer overtuigen van onze ideeën en als we op 25 zetels staan in de peilingen (minimaal) mag u deze vraag nog eens aan me stellen, want dat is het moment waarop hij relevant wordt.” Maar nee, Roemer ging uitgebreid in op de vraag en werd vervolgens de gehele uitzending (door ik meen Jeroen Pauw) met minister-president aangesproken. Dom.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over het kinderachtige uitsluiten van coalitiepartners waar deze campagne maar steeds over doorgeëmmerd wordt. Ik zal het één keer uitleggen, volksvertegenwoordigers: jullie worden gekozen als de kiezer dat wil. Als de kiezer twee of drie partijen heel groot maakt is het aan die partijen om hard te gaan onderhandelen over een akkoord. Dit is het land van de coalities en dus zal je altijd ergens in het midden uit moeten komen. Breekpunten of niet, verwerpelijke partijen of niet, je hebt de wil van de kiezer te respecteren en het er maar mee te doen. Daarvoor ben je aangenomen.
En nu weer aan het werk, de kiezer overtuigen van je ideeën.

10 opmerkingen:

  1. Ter aanvulling: laat dit nu precies zijn waar alle partijen binnenskamers ook keurig mee bezig zijn - was overigens in sommige debatten ook goed te merken voor wie oplette. De partijen zijn zich zeer goed bewust van de plussen en minnen van de meerpartijendemocratie, het is de journalistiek die hier misschien nog weer eens de schoolbanken in moet... ik heb om precies deze reden maar een paar debatten gekeken, en wie zich als kiezer louter door de in mijn optiek vrij nodeloze stortvloed aan TV-debatten laat leiden, die mag dat uiteraard best doen, maar die moet dan achteraf niet teleurgesteld zijn als ineens blijkt dat democratie betekent: tot consensus komen binnen de volksvertegenwoordiging. Kortom: Eef, wanneer beginnen wij met de coalitie-onderhandelingen? We weten het immers zooo goed...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. CDA staat op iets van 25 zetels in de peilingen en volgens RTL4 spelen ze daarom geen rol van betekenis meer in het spel (zei Fritsje echt), GroenLinks staat op iets van 10 zetels en we discussieren of ze een goede premierskandidaat is (deed Fritsje echt). Waar is de realiteitszin?

    Helemaal mee eens verder: Laten we eerst eens stemmen allemaal op de partij waar we het meeste achter staan en het daarna lekker toevertrouwen aan de mensen die we daarvoor dan zelf hebben aangewezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik geloof ook niet dat het cda die 25 maar haalt hoor, ik denk toch meer. En de hype dat het ineens een nek-aan-knek race is tussen vvd en pvda geloof ik ook niet. In dwdd werd daar zo op gedoelt, het was ronduit ongeloofwaardig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach, Volkskrant heeft het vanochtend ook over een nek-aan-nek-race. Vanavond blijkt het gat met de VVD een stuk of 8 zetels. Kan de Volkskrant morgen weer rectificeren ;-)

    Dit doet me denken aan 2006. Toen werd ook ingestoken dat Wouter Bos aan het inlopen was en tòch mischien premier zou worden. Resultaat: CDA 41, PvdA 33.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En vanavond gaan ze (de pvda) weer klagen dat t door het weer kwam. Leuk hoor idealen, maar je moet er niet voor door de regen moeten lopen, das te veel gevraagd..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die insteek van strategisch stemmen is nu ook weer uit de kast gehaald: als je PvdA stemt, geen Wilders in het kabinet. Pfff. Als je eigen ideologische grondslag niet genoeg aanslaat, kan het ook zo. Jammer is dat. Hebben veel partijen een handje van. Ga nou maar uit van je eigen kracht, dan komt de formatie daarna wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ondertussen zijn vrijwel al mijn left of the middle kornuiten zo doldriest over die enorrrme voorspelde zetelgroei dat ze hun zakjapanners al weken geleden weggedaan hebben (zo ze die al hadden) en zich maar niet lijken te willen realiseren dat bereknd naar de huidige polls een linkse meerderheidsregering eenvoudigweg out of the question is, en dat om meer dan een reden een centrum-linkse meerderheidscoalitie niet waarschijnlijk is, en dat een minderheidsregering de voorkeur niet heeft... wondere wereld

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog ff apropos regen: weet niet hoe erg het bij jullie was maar hier in het Noorden heeft het niet veel geregend en daar is de PvdA idd groot gebleven. Hypothese 1: PvdA-kiezers zijn van suiker en/of gaan overal op de fiets heen. Hypothese 2: VVD-kiezers zijn echte stoere knapen m/v en/of doen alles met de auto. Beide hypothesen lijken me deels waar. MAAR: dat laat ons met een heel andere hypothese zitten: PVV'ers uit het Zuiden houden van natregenen... moeilijk moeilijk moeilijk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Uitslag verkiezingen... er valt geen peil op te trekken...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het heeft hier de hele dag echt gegoten. Echt met bakken kwam t uit de hemel.

    BeantwoordenVerwijderen