maandag 12 maart 2012

Vogels? Levensgevaarlijk

"Een vrouw van 28 uit Nistelrode is vanochtend lichtgewond geraakt toen ze een buizerd probeerde te ontwijken. Ook de buizerd raakte gewond. Het dier is naar een vogelopvang gebracht. [...] De vogel vloog in richting van de auto. De vrouw probeerde de buizerd te ontwijken, slipte en botste twee keer tegen de vangrail. [...] De vrouw is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht omdat ze gewond was geraakt aan haar hoofd. [...] Haar auto is waarschijnlijk total loss. Het is onbekend hoe het met de buizerd gaat."

Ooit vroeg een lezer van dit blog om meer polemiek. Nou, polemiek kun je krijgen, want ik houd niet van vogels. Caar en Lein wel. Volgens mij zijn zij zelfs niet zo lang geleden naar de ledendag van de Vogelbescherming geweest - op dat niveau zitten zij dus, qua vogelliefhebberij.

Maar ik houd niet van vogels. Ik ben ook niet zo goed in vogelsoorten onderscheiden. Meestal roep ik "Kijk! Een beest!" als ik een vogel zie. Ik weet niet hoe ik een spreeuw van een merel kan onderscheiden (lijken die op elkaar?). Toen ik gisteren bovenstaand nieuwsbericht las, riep ik: "Zie je wel! Vogels, levensgevaarlijk!"

Vogels doen raar. Ze zien er vreemd uit. En ze maken vaak herrie. Ik vind vogeltjes alleen maar leuk als ik ze zachtjes hoor tjielpen op een zonnige lentedag. Maar het lijkt wel alsof sommige vogels (meestal duiven) expres voor mijn wiel gaan zitten als ik gehaast door de stad fiets. Tja, dan vind ik ze dus níét leuk. Ik wens niet misbruikt te worden door de suïcidale neigingen van een levensmoede duif.

Mijn meneer verzucht: "Wat heb jij eigenlijk wél met vogels?" als ik vertel dat ik een hekel heb aan Angry Birds. Nou, toevallig heb ik één memorabel vogelverhaal. Ruim tien jaar geleden was ik in Rome op vakantie. Op het Sint Pieterplein zag ik een duif zonder teentjes. Er staken twee stompjes uit zijn lijfje. Toen had ik wel even medelijden, ja. Ik heb een foto van de duif gemaakt en in mijn fotoalbum geplakt. Soms denk ik nog wel eens aan die vogel terug en voel ik een hint van compassie. Tot zover mijn mooiste vogelverhaal. En nu ga ik m'n kat aaien.

5 opmerkingen:

  1. Ik houd van katten EN van vogels! Ze poepen en jagen allebei! Ik ben eigenlijk niet overtuigd dat je een echt vogelprobleem hebt hoor Han.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Duiven zijn ook geen vogels, dat zijn vliegende ratten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook niet zo heel erg dol op vogels(behalve de parkietjes die ik vroeger had).

    Ik krijg wel een beetje de indruk uit het nieuwsbericht dat ze bezorgder zijn (is dit een woord?) om de buizerd dan om de vrouw...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (is dit een woord?) moest natuurlijk achter bezorgder

      Verwijderen
  4. Vogels en katten zijn leuk! Behalve meeuwen en duiven, dat zijn dikke stinkerds. Zoals er ook dikke stinkkatten zijn.

    Dit doet me denken aan het verhaal van een klasgenoot (met vogel-achternaam) die zijn arm had gebroken doordat hij schrok van een duif en van z'n fiets was gevallen.

    Zeg Han, ik vind het stuitend dat jouw mooiste vogelherinnering over een gemutileerde duif gaat. Dat is wel heel cru hè. Ik houd ook niet van duiven, maar om nou een mismaakt exemplaar in je plakboek te vereeuwigen, dat gaat ver, té ver...

    BeantwoordenVerwijderen