dinsdag 2 november 2010

I heart ... Mystery Bird

Het is geen geheim dat de dames Gemodder een speciale plek in hun hart hebben voor de leukste diersoort die er op de aarde rondhipt: vogels. Eef is een niet meer geheime vogelspotter, Caar knuffelt elke avond voor het slapen gaan haar Audubon-collectie en ik koester mijn lidmaatschap van de Vogelbescherming.

Een interactief hoogtepunt voor elke vogelliefhebber is de dagelijkse vogelpuzzel van de Britse krant The Guardian: Mystery Bird, een puzzel waar je naar aanleiding van een foto en slechts een paar hints de vogelsoort moet raden en nog een soortspecifieke vraag moet beantwoorden. Inclusief wetenschappelijke benaming. Een dag later wordt de oplossing onthuld. Geloof me, dit redt je niet met een beetje standaard Triviant-kennis. Om de Mystery Bird op regelmatige basis te kunnen onthullen moet je alles uit de kast halen.

De succesvolle vogelaar weet namelijk het verschil tussen een licht gebogen snavel en meer dan gemiddeld gebogen snavel, het verschil tussen een winterverenpak van een koekoek en de pluizenveren van een jonge mannetjeskoekkoek en kan bovendien het verschil zien tussen een Europese boomkruiper en de Taigaboomkruiper. Ook weet hij/zij op basis van slechts een veer of een poot de papegaaiduiker te identificeren. Precies, dat niveau dus.

We doen er eentje om warm te draaien, kijk even naar de foto linksboven. Deze foto is genomen in België en de vraag die je erbij kan helpen is: hoe onderscheidt deze vogel qua geluid zich van de winterkoning? (oplossingen mogen in de comments gegeven worden). Als je denkt dat dit een makkie is, dan nodig ik je van harte uit om een echte Mystery Bird te proberen. Laat me vooral weten als je eentje hebt kunnen oplossen, ik ben heel benieuwd.

Ik heb er nog geen kunnen raden, dat is niet erg mompel ik dan maar tegen mezelf. Ik ben tenslotte nog maar een beginnende vogelaar. Maar ik check elke dag de Mystery Bird, ik heb de vogelpuzzel echt nodig. Dit verslaat elke crypto of sudoku. Komend weekend ga ik met een boswachter op pad voor mijn allereerste vogelwandeling met een kenner. Misschien dat ik volgende week dan wel een keertje een vogel weet te raden.

1 opmerking:

  1. Er schijnen speciale Vogelaarwijken te zijn voor ons soort mensen. Daar kan je vast heel goed vogelspotten.

    Ik heb geen idee wat het antwoord is. Wel heb ik sinds kort Tjilp op m'n telefoon, een programma'tje waarmee je geluiden van Nederlandse vogels kunt herkennen. Ik kom nog steeds niet veel verder dan de ekster, de duif, de meeuw en de halsbandpapegaai. O ja, de kaketoe, de onderbuurvrouw heeft er een en hij schreeuwt op zaterdagochtend de buurt wakker. Akelig.

    BeantwoordenVerwijderen