dinsdag 23 maart 2010

Buitenleven

Eerder schreef ik hier al dat wij deze zomer voor het eerst van ons leven en tuinset moeten aanschaffen. De afgelopen jaren heeft onze relatie al heel veel tests doorstaan, en nu, nu we elkaar door-en-door kennen en we gehard en getraind zijn in het winkelen voor spullen op drukke dagen tussen lelijke, opdringerige mensen, zullen we aan het hoofdstuk ‘tuinmeubelen’ moeten beginnen. Een hoofdstuk waar ik nogal tegen opzie omdat een korte oriëntatie op internet bij ons al grote verwarring en lichte paniek veroorzaakte.

De tuinmeubelbranche blijkt sinds ik bij mijn ouders in de tuin op een tuinmeubel zat, een ware evolutie te hebben doorgemaakt. Als student en later als appartementseigenaar ben ik mij de afgelopen jaren niet bewust geweest van de razende ontwikkelingen die deze markt heeft ondergaan. Kocht je vroeger gewoon witte plastic tuinstoelen, als het een beetje geavanceerd was met een verstelbare rugleuning. Tegenwoordig is er meer keuze in buitenmeubelen dan in binnenmeubelen. Zo wordt er een grote variëteit aan maten, soorten en materialen aan tuinmeubelen aangeboden. Er zijn eettafelsets (met stoelen of banken), loungesets (complete zithoeken of hoekbanken al dan niet met losse elementen), zitjes, losse stoelen en tafeltjes, banken en bankjes, schommelstoelen en hangmatten. En dit alles uitgevoerd in teak, hardhout, sloophout, kunststof, plastic, ‘wicker’, rotan, beton en ga-zo-nog-maar-even-door. En dat dan weer uitgevoerd in tienduizend modellen en honderduizend kleuren. En in prijsklassen die variëren van rond de 60 euro voor één stoel tot rond de 3500 euro voor een set. Ja, 3500 euro, zijn ze helemaal geschift? Ik ga toch geen 3500 euro in mijn tuin neerzetten? Onze bank binnen is goedkoper en daar zitten we meer op. Hoeveel mensen in Nederland kunnen een loungeset van 3500 euro betalen? Gaan die mensen niet op vakantie? Zelfs een set van 1000 euro vind ik al behoorlijk duur. Misschien dat die mensen bij zichzelf denken dat het ‘een aankoop voor het leven is’, maar dat betwijfel ik ten zeerste. Welke tuinset gaat er dertig, veertig jaar mee? En wat verkopen ze over veertig jaar voor geavanceerds waarbij jouw dure tuinset een log en gedateerd ding blijkt? Ik vrees dat ik over veertig jaar niet eens meer zelfstandig uit mij loungeset kan komen, dus er zo lang mee doen is überhaupt uitgesloten. En loungen is over veertig jaar vast ook uit. Dan moet iedereen een bar in de tuin. Of een buitenkeuken. Wij waren afgelopen weekend in een meubelzaak en daar stond een zgn. buitenkeuken. Kost toch mooi 4000 eurootjes. Kun je 't wel lekker voor buiten laten staan want het is weersbestendig. Dat mag ook wel. Stel dat dat in de winter je schuur in moet. Dan moet je fiets weer naar buiten, samen met de verhuisdozen. Nee, dat is geen doen.

Het ‘buitenleven’ blijkt een ware cultuur geworden in de afgelopen vijftien jaar. Ik was me er niet van bewust maar wordt keihard met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik moet me gaan verdiepen in allerlei hippe nieuwe verschijnselen en een standpunt gaan bepalen. Ik ben blij dat mijn proefschrift af is, want anders had ik hier geen studie aan kunnen wijden.

2 opmerkingen:

  1. Ik ga zo even kijken wat we op de spaarrekening hebben staan, want we willen straks niet de enigen in de buurt zijn zonder complete en moderne tuinset. Dan sta je natuurlijk wel mooi voor lul.

    Heb je ook de onbewerkte boomstronkmeubelen gezien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wacht maar tot wij in Leer (GER) een Biergartentisch gaan acquireren, compleet met parasol, en dan hopen we ook nog ergens wat pullen met dekseltjes op de kop te tikken.

    BeantwoordenVerwijderen