maandag 1 maart 2010

A Single Man

In een van de comments tipte Anton de film A Single Man, en noemde dit zelfs 'misschien wel de mooiste film allertijden'. Dat moest ik natuurlijk zien, want ik wilde wel eens weten welke film Battlefield Earth van zijn nummer-één-positie zou kunnen stoten.

De film volgt een dag uit het leven van de homoseksuele professor George Falconer, die recent zijn partner Jim is verloren bij een auto-ongeluk. Hij heeft veel moeite om het dagelijks leven weer op te pakken zonder zijn partner, een van de weinige mensen bij wie hij zichzelf kon zijn. Gedurende deze dag zien we hoe George zijn zelfmoord plant, onderwijl terugdenkend aan zijn relatie met Jim.

De film is inderdaad een juweeltje, niet in het minst vanwege de vormgeving (noem je dat zo bij een film?) van regisseur Tom Ford. Hij is afkomstig uit de mode-industrie en er is duidelijk veel aandacht besteed aan de enscenering. Opvallend is ook het spel van Colin Firth. Voor het eerst zag ik een film met hem waarin hij niet zichzelf was, maar echt iemand anders. Hij acteerde! Geen moment zat ik naar Firth te kijken en dat is wel zo prettig. Niets ten nadele van Firth, maar je bent nu eenmaal acteur. Ik las zojuist dat hij is genomineerd voor een Oscar voor deze rol, en terecht. Ik hoop dat hij wint op 7 maart.

2 opmerkingen: