dinsdag 1 juni 2010

Reclameblok

Gister heb ik geprobeerd tv te kijken. Ik had een lange dag gehad op mijn werk, was laat thuis, moe, warmde wat eten voor mezelf op en kroop onder een dekentje op de bank. Mijn bord onder mijn kin en één kat op mijn schoot en eentje op de leuning van de bank achter me.

Ik was laat dus ik viel in het einde van Boulevard. Daar was de zendtijd voor politieke partijen begonnen met onze minister president die stond te beweren het helemaal niet erg te vinden dat er t-shirts in omloop waren met zijn hoofd en de tekst 'U kijkt zo lief.' Ik dacht: "Ga je schamen," en zapte door maar kwam langs niets interessants.

Meer dan tweehonderd zenders en op bijna alle zenders was reclame. Ok, op een gegeven moment viel ik een oude aflevering van 'Two and a half men' maar ik had die episode al eens gezien en wederom werd het verhaal steeds onderbroken door reclame. Daarna probeerde ik 'Ranking de Stars' maar ook hier ging het om een herhaling. Kijkt er dan niemand tv op maandagavond?

Ik besloot in bed verder te gaan met mijn poging tot ontspannen maar zapte daar doelloos van reclameblok naar reclameblok. Tot grote mijn ergernis waren die reclameblokken ook nog eens gevuld met allerlei WK gerelateerde ellende. Het voetbal is nog niet eens begonnen en ik heb er al weer genoeg van. Maar om een lang verhaal kort te maken: Ik heb uit pure ergernis en om te voorkomen dat ik iets naar de tv zou gooien (en hij hangt er nog niet zo lang, dus dat zou zonde zijn) de tv uit moeten zetten. Ik kwam tot de conclusie dat ik al zeker twee uur naar reclame zat te kijken.

Afgelopen zaterdag probeerden mijn geliefde en ik 'Pirates of the Carribean 3' te kijken. Ik zeg wederom probeerden want na netto een half uur film en een half uur reclame waren wij het allebei zo zat dat we zijn gaan slapen.

Zondagavond keken we 'The quick and the dead.' Na elke tien minuten film volgde zeven minuten reclame. Wij konden alle was vouwen en de hele eerste etage opruimen in al die reclameblokken. Na bruto twee uur was de film afgelopen en kwam H tot de conclusie dat er hele scènes uit de film waren geknipt. Dat moest ook wel want hoe kreeg je die film anders in twee uur gepropt met drie kwartier reclame.

Ik vraag me af of dat zomaar kan, knippen in films. Ik zou dat als regisseur niet zo leuk vinden. Het is een beetje hetzelfde idee dat iemand de randen van een schilderij er af knipt omdat het anders niet in de lijst past. Er waren nu alleen maar scènes uitgeknipt van Sharon Stone zonder kleren, dus ik denk niet dat het verhaal heel anders is gelopen door het knip-en-plakwerk, maar H vond het (begrijpelijkerwijs, Sharon zag er erg goed uit) wel jammer. En vreemd is het ook. Want wie beslist er dan welke scènes eruit gaan? Of verkoopt een distributeur één film in vier verschillende versies zodat je de versie geschikt voor jouw reclameblok kunt kopen? En heb ik nu de 'The quick and the dead' gezien of alleen de samenvatting?

4 opmerkingen:

  1. Was dit dan de Extremely Quick and the Dead? Net als de Outrageously Fast and Furious? Seen in 60 Seconds?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Speedier than Speed I, II & III?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hehehe, mij is zojuist andermaal een argument bezorgd om de digitenne eruit te knikkeren, een schotel op mijn dakterras te plaatsen (want ja, ik kijk naast de publieke omroep nou eenmaal liever naar BBC en ZDF dan naar al onze RTL-en) en voortaan gewoon alle films die ik wil zien voor een habbekrats bij de dvd-verhuur (onderweg van sport naar huis) of zelfs gratis bij de sportschool te regelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit was voor mij ook de laatste keer dat ik een film 'live' keek. Ik neem voortaan alles op zodat ik de reclame kan doorspoelen en anders wordt t idd een dvd-tje.

    BeantwoordenVerwijderen