maandag 29 augustus 2011

Dappere dodo op reis

"All who wander are not lost", zo sprak Tolkien.

En wandering is precies mijn plan, misschien zelfs toch ook een beetje verdwaald raken, want dat schijnt er wel een beetje bij te horen.
Met een beetje hulp van David Attenborough (hierover leest u meer op mijn webstek) heb ik de knoop doorgehakt: ik verlaat mijn werk en ga voor in ieder geval een half jaar op reis. Ter ere van dit heuglijke feit kreeg ik van de dames van Gemodder de microfoon voor een gastblog.

Heel strikt genomen is mijn reis geen wereldreis, maar omdat ik met de drie landen van mijn keuze meteen ook drie continenten aandoe, vind ik dat ik het best grondig aanpak.

Zuid-Afrika
Zuid-Afrika is geheel onverwacht, maar toch vol overtuiging op mijn bestemmingenlijstje beland. Hier ga ik 3.5 maand de handen uit de mouwen steken bij drie vrijwilligersprojecten. Ik begin in Amanzimtoti, vlak onder Durban, en ga ik werken in een klein kindertehuis, Palm Tree Care Centre.
Vervolgens ga ik journalistiek bedrijven in Kaapstad, en ik eindig met een natuurproject op een Bush School nabij Hoedspruit, vlakbij het Krugerpark. Tussendoor hoop ik uitstapjes te kunnen maken naar o.a. Lesotho en een natuurpark waarvan ik nog een beetje moet oefenen op de naam (Hluhluwe Wildpark St. Lucia). Als het enigszins kan, wil ik graag ook vanuit Kaapstad nog de Tuinenroute zien, of een stukje daarvan. En Zuid-Afrikaanse wijn drinken, braaien en bobotie eten, natuurlijk.

Nieuw-Zeeland
Na Zuid-Afrika vlieg ik door naar Nieuw-Zeeland, waar ik ga rondreizen. Hier kan ik me helemaal uitleven: de David Attenborough in mij gaat los bij de gedachte aan de regenwouden en national parks, de nerd in mij kijkt uit naar de locaties uit Lord of the Rings (en nu ook de Hobbit!), de sportfanaat wil op een mountainbike klimmen, en hopelijk zelfs op een spinningbike, om in het land van Les Mills een RPM-les te rijden, de cultuurliefhebber gaat zich onderdompelen in Maoridorpen, en het luxepaardje in mij wil bij Rotorua naar de spa.
Ohja, en de experimentele dappere dodo in mij gaat dit alles realiseren door te reizen met de Magic Bus :) (hetgeen ook kan betekenen dat het gehele bovengenoemde plan er weer heel anders gaat uitzien – alles is flexibel hier).

Japan
Vanuit Nieuw-Zeeland ga ik via Sydney naar Japan, naar Kyoto en omgeving, om precies te zijn. Japan is mijn laatste geplande bestemming. Ik denk aan tempels, platteland, geisha’s, en uiteraard sake&sushi, maar verder is het plan vooral ter plaatse te bekijken waar ik naartoe ga.
Na Japan zijn we inmiddels een half jaar verder. En dan? Dat weet ik niet. En verrassend genoeg vind ik, die toch van overzicht en duidelijkheid houd, dat heel bevrijdend. Alles kan.

Benieuwd hoe het me voor en tijdens de reis vergaat of ben je op zoek naar tips en verhalen? Volg me op de voet op Fem op reis.

1 opmerking: