donderdag 14 januari 2010

Gedicht van de maand: Een oproep

We zijn allemaal druk, hebben een baan, een relatie die we moeten onderhouden, soms kinderen, veel vrienden, een huis dat schoongemaakt moet worden en soms nemen we gewoon net te weinig tijd voor wat goede literatuur. En dat terwijl goede literatuur zo heilzaam voor de geest is. Elke keer als we een goed boek hebben gelezen denken we "Dat moeten we vaker doen, lezen". Wij van Gemodder helpen graag met het voeden van de literaire honger. Nee, we lezen geen boeken voor, maar één goed gedicht per maand kan voor tien minuten die leegte enigzins vullen. Vanaf nu publiceren wij dan ook elke eerste van de maand 'Het gedicht van de maand'. En alle lezers mogen suggesties aandragen welk gedicht dat gaat worden. Geef reacties onder dit stukje over welk gedicht jij als gedicht van de maand februari zou willen. Alles mag behalve Toon Hermans. Wij houden niet van Toon Hermans. Succes.

14 opmerkingen:

  1. "Vriend" van Toon Hermans!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Vriend" van Toon Hermans!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. maakt mij niet zoveel uit. Als het maar poëtisch is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toon Hermans had het zelf altijd over zijn "versjes". Dat zegt al genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. moeder de vrouw van elschot. das toch dat egdicht met droom en daad en wetten en praktische bezwaren?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nel Benschop? Vind je dat wel mooi Eef? Ik zie graag een religieuse lading. Persoonlijk zie ik graag iets uit de bundel "Een open hand naar de hemel".

    BeantwoordenVerwijderen
  7. waar komt die vandaan? nel benschop? mis ik een link?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. http://www.dorpskerk.com/documentatie/gedichten.htm
    Dat is een link naar haar werk. Geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. geen religieuze lading. als t iets oubolliges moet zijn, dan graag de akelei van ida gerhardt. of iets anders van haar...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het best, als het maar rijmt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Is dat t criterium?
    ik hou van jou, ik blijf je trouw, je bent mijn vrouw, ik hou van blauw (en groen en geel..)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. licht
    licht uit een ander seizoen,
    romig en wit, is de kamer
    binnengekomen en schuift
    langzaam verder over de kast,
    de russische theepot, het valt
    op de foto van een gezin
    rond de tafel, een dag
    in de zomer: gebak, limonade
    met langzame teugen

    troost komt niet van het licht
    waar het om gaat is
    dat het verandert,
    verdwijnt en terugkomt

    vanwaar ook verdriet

    Miriam van Hee

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik hou niet van gedichten. Krijg ik nu een ban?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoe graag ik ook eens een ban uit zou delen, geen idee hoe dat moet. Maar als je er op staat wil ik het natuurlijk best even voor je uitzoeken. Hoewel je eigenlijk wel met iets beters moet komen. Als je nou wat grovere bewoordingen gebruikt ben je al een stuk beter op weg.

    BeantwoordenVerwijderen