woensdag 2 februari 2011

Ergernissen

Even een klein onderzoekje om te zien of het aan mij ligt, en ik me dus bovenmatig snel erger, of dat dit heel normaal is en iedereen zich stiekem (of minder stiekem) zit op te vreten.

Hard niezen: Ik hou niet van hard niezen, daar schrik ik van. En ik vind het ook niet netjes om je in het gezelschap van anderen zo helemaal te laten gaan. Dus doe allemaal eens wat stiller, dan kan ik werken/lezen/film kijken zonder te schrikken.

Zacht niezen: Ja, dat is dan ook weer zoiets. Zacht niezen, zo ingehouden met dichtgeknepen neus en dat je dan zo'n pruttel afgeeft. Daar schrik je niet van, maar het is een beetje een ranzig geluid. Ook daar moet je mij niet mee lastig vallen. Bedenk anders maar dat het heel ongezond is en er vaatjes in je hoofd knappen als je zo niest. In tegenstelling tot hard niezen. Dat is dan vast weer heel erg gezond. Maar dat heb je niet van mij.

In m'n persoonlijke ruimte komen: In de kroeg staan mensen vaak dicht op je, in de disco ook en vaak ook in de tram. Dat kan ook niet anders, die mensen willen ook naar hun werk of dansen of zuipen. Maar in de rij om te pinnen of bij de kassa hoef je toch niet heel dicht op iemand te staan? Wat nou als ik ineens een stap naar achteren doe, dan sta ik op je voet. Misschien moet ik dat voortaan maar doen. Winkelen met stilletto's aan.

Vies eten: Smakken en morsen, met je mond open kauwen. Het mag allemaal van mij. Maar hoef ik daar dan niet tegenover te zitten? Het beneemt me de eetlust. Sorry.

Vragen naar mijn kinderwens: Dat vrienden dit vragen vind ik okee, met hen bespreek ik wel meer persoonlijke dingen, maar mensen die mij een keer in het voorbijgaan gegroet hebben gaat dit niks aan. Wie weet probeer ik al tien jaar, heb ik drie miskramen gehad en overweeg ik inmiddels adoptie.

Slecht autorijden: Hieronder vallen te langzaam optrekken bij een stoplicht, drukken als iemand gewoon inhaalt, linkshangen, bellen zonder carkit, onnodig remmen, opschuiven zonder kijken en zonder knipperen, bejaard zijn.

Bejaarden: Er zijn maar weinig bejaarden die mij kunnen bekoren. Ik ben ook even kwijt wie dat ook weer waren. Benidorm Bastards is een stom programma. Ah, ik weet het weer: oud-strijders, daar geniet ik dan wel weer van. Zo'n oude baas met een baret die salueert vanaf een jeep, prachtig!

Neuspeuteren: Een onsmakelijke gewoonte. En als je het doet, pak dan even een zakdoek. Vraag: waarom zie ik heel vaak mannen in de auto uit hun neus eten en niet in de trein of op de fiets of in de bus? Denken ze dat niemand hen ziet? En betekent dat dat mannen als niemand hen ziet altijd uit hun neus eten? En hoe zit dat met vrouwen? Zo veel vragen.

Stank: Ken je het boek Das Parfum? Dat ben ik. Ik ruik alles. Als een soort bloedhond. En ik kan je vertellen: dat is geen pretje. Zo veel mensen en dingen stinken. Vreselijk is het. Meest recente stank: de schoonmaker op werk. Als hij heeft schoongemaakt stinkt het overal. Niet naar schoonmaakmiddel, maar naar een mengeling van een niet te negeren zweetlucht en een vaatdoekje dat hij al drie weken gebruikt. Hij heeft met dat doekje eens mijn bureau schoongemaakt. Dat was geen fijne dag.

Gespreksleiders die niet ingrijpen als iemand maar blijft doortetteren: Dan ben je namelijk niet echt een gespreksleider maar een observator.

In de bioscoop commentaar geven op een film. Ssst! Overigens kreeg ik vorige week een 'taste of my own medicine' - de dame voor mij draaide zich tijdens de trailers om (vroeg of ik Frans sprak!?) en zei dat ik stil moest zijn. Dit nadat ik fluisterend aan de meneer had gevraagd of hij mijn flesje open kreeg. Ik durfde de hele film niet te gaan verzitten.

Ook ik erger me weleens aan mij. Als ik ergens te vroeg ben vind ik mezelf een neuroot. Of als ik zenuwachtig ben om helemaal niks. Dan vind ik mezelf ook een neuroot. Als iemand onaardig is en ik zeg er niks van. Of als ik weer eens vergeten ben te tanken en dan halverwege naar werk heel zenuwachtig word. Dat was vanochtend. Dus nu ga ik gauw weg. Tanken.

Jan de Hoop.

Waar ergeren jullie je aan? Aan anderen? Aan jezelf? Aan mij? Of ben je juist erg tolerant en relaxed en erger je je nergens aan? Want dan moet ik maar even bij je in de leer.

14 opmerkingen:

  1. Naschrift: ik bedenk dat ik dus een misantroop ben. Een selectieve misantroop. Mijn vrienden en de meneer mogen bovenstaande allemaal wel. Die mogen niezen, stinken, neuspeuteren en in m'n persoonlijke ruimte komen, door de film heen kletsen (met mij) en ik zie hen ook heel graag bejaard worden. Het enige wat ze niet mogen is Jan de Hoop worden, maar ik denk dat we wat dat betreft veilig zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ronald van Loon en dan vooral icm Jan de Hoop! Een nasale stem en stomme actuele grapjes.

    "En hier het filenieuws met Ronald van Loon"
    "Ja Jan, heb jij misschien mijn piano gezien?"
    (nav de piano op de zandbank).

    En zo zijn er veel meer zaken. Maar luid niezen: GEWELDIG!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik erger me aan
    mensen in de spitstrein die:
    a. heel uitgebreid met hun benen wijd zitten
    b. een meloen/grapefruit gaan schoonmaken en eten
    c. hun hand niet voor de mond houden als ze gapen

    onnodige spaties, slechte videoclips, Matthijs van Nieuwkerk, mensen die doen alsof vegetariers buitenaardse wezens zijn, niet richting aangeven op de rotonde, onvoegen op de A12 met 60 km/u en inderdaad Ronald van Loon icm Jan de Hoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lein! Ik dacht dat ik nooit iemand zou tegenkomen die net zomin als ik Matthijs van Nieuwkerk 'God's gift to NL, and predominantly Dutch women' vindt. De arme jongen. Ik vind hem vermoeiend en hij moet naar de kappert. Vega-ergernis deel ik ogv geruime ervaring, kinderwensergernis dito. Over slecht autorijden laat ik mij niet uit want ik kan het zelf nog onvoldoende, maar hoop het tzt wel veel beter te kunnen dan al die mensen die ik tijdens mijn rijlessen zie rijden waarvan ik denk: hee da's maf, jullie hebben al wel een rijbewijs en ik niet! Ik erger me trouwens wel aan de meewarige blikken en flauwe grappen (probeer eens een automaat; ja, vrouwen he; oh je bent zeker een alpha) die ik mbt mijn rijlesworsteling krijg. Mag ik in vredesnaam een keer in mijn leven langer nodig hebben om iets te leren dan mijn default setting van maximaal 10 werkdagen en anders uw geld terug?!?!?

    Grapefruits vind ik gemaakt voor de pers, niet voor de handmatige consumptie, tenzij dit met het speciaal daarvoor bestemde citrusfruitbestek geschiedt. Ik erger me aan mensen die gaan beppen in een stiltecoupé waar andere mensen overduidelijk zijn gaan zitten om te werken of studeren. There. I said it.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben ook geen echte fan van matthijs. erger me ook aan dat haar ja. Maar dat heb ik met emer mannen. mannen die denken dat het jongensachtig is om een mat te laten groeien of hun kam weg te gooien. mannen in te strakke pakken vind ik ook eng en ergerlijk. Net als manenen met overhemden in andere kleuren dan lichtblauw, wit of lichtroze danwel met een streepje of ruitje in die kleuren. en overhemde met button down. bah. Net als mannen in donkere pakken met bruine schoenen. Daar erger ik me dan aan. Eigenlijk is Johan derksen in alles mbt zijn kledingkeuze en haarstijl ergeniswekkend, maar toch mag ik m dan weer erg graag. raar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. MvN is de personificatie der midlifecrises. Met een pruik. Sterker nog, ik vermoed dat zijn persoonlijke slogan is: Midlifecrisisslachtoffers aller landen, vereenigt u. Daarom is hij natuurlijk zulke maatjes met Nico D. en grote muziekvriend Leo B.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vergeet in dit rijtje dan ook niet: het mannendécolleté: Van die truitjes en shirts met een v-hals met een witte kippenborst eruit. Dat is ook heel erg midlifecrises, nageaapt van Chris Zeegers en Arie Boomsma.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik erger me ook aan MvN, maar ook aan betweters (en dan vooral de die vreselijke ubermama's), trage cassieres, iedereen die niet stopt voor een zebrapad, Mijn moeder met haar goedbedoelde adviezen tzt, postalgold reclames, bakker Bartje reclames, stoplichten die te snel weer op rood springen, haagse priscilla's in de sportschool enz. enz.

    Ik erger me best veel zo te zien... haha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @sharon, oooeh ja Bakker Bart-reclames. Vreselijk!

    En ook genomineerd: de nieuwe reclame van Plus over troetels. Die krijg je als mama voor 15 euro koopt bij Plus. Dus niet als papa boodschappen doet? Of komen die niet door de bodyscanner bij de ingang?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn ergernissen:
    - mensen die voor je in de rij bij de kassa staan en dan nog "even snel" wat moeten halen.
    - mensen die zeggen: "oh, maar dat doe ik altijd heel anders" op een toon van: "wat achterlijk dat jij dat op die manier doet."
    - vegetariërs die vinden dat ze moreel superieur zijn en jou, de Neanderthaler die van vlees (veel en vaak!) houdt, herhaaldelijk wijzen op de ongezonde kanten van vlees eten.
    - carglass reclames. Je wil zo'n jongen met zijn hoofd door de voorruit van zijn busje slaan en dan roepen: "zie je al sterretjes?"
    - reclames waarin pratende dieren worden opgevoerd.
    - reclames waaruit blijkt dat in alledaagse producten allerlei kleine mannetjes zitten, die dan hard aan het werk gaan (tandpasta, wc-reiniger - vooral omdat ik dan denk: stel dat Rob de wc-reiniger van baan switcht)
    - Maarten van Rossem. Karikatuur van zichzelf geworden. Truukje wordt zooo oud.
    - Jan Mulder. Om precies dezelfde reden.
    - mensen met een CCCP shirt/jack (hallo?!? Ik ga toch ook niet met een NSDAP shirt lopen?!?)
    - automobilisten die bij het stoplicht hun asbakje leeggooien uit het raam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @H: Ja! Of een Che Guevarra-shirt! En ook: dieren in pakjes, als kleine mensjes. Doodeng.

    @sharon: Bakker Bart, mijn hemel, broodreclame met een quasi-erotische lading!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Of mensen die hun zin beginnen met: Met alle respect, maareh...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Janneke: Is dat in de categorie "Niet om het een of 't ander hoor, maar..." Wat betekent dat eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Caar: Che Guevara, idd. Dat is gewoon een moordenaar. Daar wil je toch niet mee rondlopen alsof het één of andere held is? Zielig is dat.

    O ja, mensen die zinnen gebruiken als: "dat weet toch iedereen" of "dat is nu eenmaal zo". Irritaaaant....

    BeantwoordenVerwijderen