woensdag 24 augustus 2011

Burenleed

Buren, je kan er maar beter soep van koken. IHV schreef gisteren in haar commentaar dat sociale controle heel goed is, maar over het algemeen wordt deze als beklemmend ervaren. Naar aanleiding van de column van gisteren werden mij nog veel mooiere verhalen voorgeschoteld en die wil ik je niet onthouden.

Mijn buren klaagden namelijk over mijn auto voor hun deur, op zich al vrij onbegrijpelijk, maar er zijn ook buren die zich ergeren aan jouw auto op de algemene parkeerplaats. Een familielid vertelde dat toen zij hun auto op de parkeerplaats om de hoek hadden gezet, de boze buurman op de stoep stond: "Ja, ik vind het prima dat jullie hier zijn komen wonen, maar ík zet mijn auto altijd onder de lantaarnpaal op de parkeerplaats." Toen zij de volgende keer hun auto op een ander plekje zetten, belde de volgende buurman aan, die dreigde de politie te bellen.

Vrienden van Eef kregen om een vergelijkbare reden eerst een anoniem briefje in de bus en 's winters werd een boodschap in de sneeuw op de auto geschreven.

Een buurtbewoner van een vriendin presteerde het om tijdens de buurtbarbecue, waarvoor hij zelf ook uitgenodigd was, de politie te bellen i.v.m. geluidsoverlast. Het jaar daarvoor kwam hij wel opdagen, zonder barbecue, en verliet dronken en zwalkend het feest. Een man van uitersten.

Een juweeltje vond ik het verhaal van een collega die, naar de mening van zijn overbuurman, de klikobakken niet snel genoeg binnenhaalt. Komt deze collega te laat, dan moet hij op zaterdagochtend op zoek naar zijn vuilnisbak, omdat de overbuurman die een paar straten verderop verstopt heeft. De man neemt dus speciaal de moeite om een paar straten om te lopen met een klikobak, zo groot is zijn ergernis. Heerlijk. Deze zelfde man weigert overigens ook om spelende kinderen hun voetbal terug te geven als die in zijn tuin belandt.

Zo blijkt maar weer eens hoeveel gefrustreerde mensen er om je heen wonen en hoe je in de gaten gehouden wordt. Sociale controle is prima, maar mag het iets vriendelijker? Dank u.

10 opmerkingen:

  1. Onze kliko stond vaak ook nog dagen aan de straat. één buurman zette hem dan altijd keurig tegen een heg aan. sinds de kliko is gestolen (wie steelt z'on ding??) halen we m meten maandagavond binnen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zal de buurman van de collega tippen dat het volledig laten verdwijnen van de Kliko mensen nog wel eens wil wakkerschudden.
    Wie steelt zo'n ding? De buurman natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Caar: Ik probeer je verhaal ook niet te bagatelliseren, hoor! En ik zeg ook niet dat sociale controle heel goed is. In sommige situaties is deze bijzonder vervelend, maar er zijn ook situaties waarin het een stuk beter uitpakt.

    Jouw ervaring is heel vervelend, ik kan alleen maar spreken vanuit mijn eigen ervaring. Mede dankzij kloek opletten van de oudere buurtjes hebben wij een recentelijke golf van pogingen tot inbraak gehad. Geen volledige inbraken dus - en de politie rijdt een stuk meer voorbij. Tegelijkertijd blijven de griezelige mannen in auto's die de kleine kinderen op het speelweitje aanspreken nu ook weg. Dus ik maak maar regelmatig praatjes met de bejaarde buurtjes, ook buiten de jaarlijkse straatbbq om.

    Mensen, ik weet niet wat wijsheid is. Het enige dat ik me realiseer is dat we op elkaars lip wonen in NL, maar weten steeds slechter hoe we met elkaar om moeten gaan. Toen we op een flat met 10 mede-bewoners, kenden we niemand. Nu wonen we in de doorsneestraat en hebben aanspraak met de hele straat...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vaak zijn de bejaarde buurtjes een stuk griezeliger voor de spelende kindjes dan de vreemde mannen in auto's. Dr. Phil zei het zelf.

    Overigens zijn onze directe buren ook vrij bejaard, maar die zijn gelukkig wel heel lief. En heus niet alleen omdat die ene een heel vertederende grote bouvier heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. :D de klikoverstoppende overbuurman, prachtig. Ik zie hem handenwrijvend de keukendeur binnenstappen "zo Miep, ik heb de kliko van de buren weer eens lekker verstopt. Die vinden ze nóóit meer terug!"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. H (the One and Only)25 augustus 2011 om 09:14

    Misschien is dàt met onze kliko gebeurt.... Wij dachten gewoon dat dat ding gestolen was. Ben onze straat helemaal af geweest om dat ding te zoeken ("hier, kliko, kom dan. Kliiiiikoooo. Kom dan. Kliiiiiikoooooo") Maar het was gewoon een buurman die het ding twee straten verderop heeft neergezet. Overigens: ik kon zonder problemen een nieuwe krijgen. Er werd niet opgekeken van een verdwenen kliko...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. H (still the One and Only)25 augustus 2011 om 09:15

    Waar ik zei "gebeurt" bedoelde ik "gebeurd". Stop de tijd. Ik wil één joker inzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @H. Als het de overbuurman was weet ik wie het gedaan heeft ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Roy: Ha dat zou mooi zijn, misschien staat zijn achtertuin wel vol met gejatte klikobakken! Soort levend Tetris.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een klikoleed :( Volgens mij mag ik blij zijn dat ik in een flat woon, zonder kliko's, maar waar twee keer per week je vuilnis bij je voordeur wordt opgehaald :D

    BeantwoordenVerwijderen