donderdag 24 februari 2011

I heart... Voetbal International

Ergens van mijn veertiende tot mijn negentiende was ik een fervent volger van de Nederlandse voetbalcompetitie. Met duidelijk te weinig aan mijn hoofd en dus plek over in mijn hersenen slurpte ik alle informatie op die met voetbal te maken had. Ik volgde overigens niet alleen het voetbal maar eigenlijk alle sporten. Ik wist alles van wielrennen en schaatsen keek alle sporten van de Olympische Spelen en las de Sport International (bestaat helaas niet meer) en de Voetbal International.

Daarna vervaagde mijn interesse voor sport enigszins. Ik keek nog wel eens een incidentele voetbalwedstrijd, de voorjaarsklassiekers (wielrennen) als ik op dat moment thuis was, flink wat etappes van de Tour de France en soms een WK schaatsen, maar daar was het wel mee gezegd. Ik wist er niet echt veel meer vanaf en las er niet veel meer over.

Sinds een aantal maanden is mijn interesse in de Nederlandse voetbalcompetitie echter weer gewekt. En dat komt door het programma Voetbal International. Elke maandagavond en elke vrijdagavond zitten wij thuis klaar voor dit programma. Het levert anderhalf uur entertainment op. Ergerde ik mij in ons vorige huis groen en geel aan de onderbuurjongen die met de buurman de hele competitie (en het wielrennen) luidruchtig besprak. Het geouwehoer van René van der Gijp, Wilfred Genee en Johan Derksen veroorzaakt daarentegen geen ergernis maar een ultiem ontspannen gevoel. Een aantal terugkerende thema’s zorgt steeds voor een gezellige aha-erlebnis: Van der Gijp die Manolev analyseert en Derksen die tot voor kort de Sneijdertjes grilde. Het gebeurt allemaal op uiterst vermakelijke wijze en gelukkig ook met een hoop zelfspot. Dat is denk ik ook de reden dat ik Johan Derksen zo geweldig vind, ondanks zijn rare haar, zijn vieze snor en zijn lelijke kleren. En ook de reden dat ik de ver open hangende bloes van René van der Gijp kan hebben. De financiële analyses vind ik interessant en de sportieve analyses vind ik van een hoger niveau dan ze bij de NOS met Studio Voetbal doen (of bij elke willekeurige Europese wedstrijd waarbij weer een willekeurige oud-speler die nog geen zin foutloos kan uitspreken, als analist wordt opgevoerd).

In het programma kwam eens de kijkersvraag langs of VI nu een sportprogramma was of entertainment. De heren konden daar zelf geen duidelijk antwoord op geven. Johan Derksen zei dat ieder voor zich maar moest bepalen wat voor soort programma het was. Voor ons is het denk ik een entertainmentprogramma over sport. I heart Voetbal International.

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk herkenbaar. Ook ik zat als voetbalminnend meisje met m'n broer en vader op de bank de Nederlandse competitie te bekijken van kleins af aan. Helaas erger ik me groen en geel aan het belabberde niveau van de NL competitie en heb het alternatief gevonden in de zondagochtend Match of the Day op BBC 2: het recept is als Voetbal International, maar dan met Gary Lineker, Alan Hanson (die's dan echt wel heel vervelend) en Alan Shearer en dan met echt heel fijn voetbal, al is het Stoke City tegen West Brom.
    I heart Match of the Day, dus....
    (mag ik trouwens ook 6 nations rugby aanraden?!)

    BeantwoordenVerwijderen