donderdag 9 februari 2012

Kunnen we het maken? Nou en of!

Er zijn van die activiteiten waarvan het me leuk lijkt als ik ze leuk zou vinden. Omdat andere mensen er zo enthousiast over kunnen vertellen, en je duidelijk ziet dat het ze veel levensplezier geeft. Ik zal nooit de vreugde kennen van de hardlooprush, wintersport of van een sjaal breien. Maar het is vast heel leuk als je het wel leuk en interessant vind. En gezellig, want er zijn veel anderen die jouw voorliefde delen.

Sinds twee weken word ik gesterkt in mijn vermoeden dat ik verbouwen en klussen nooit leuk ga vinden. Nooit. Een klushuis zal het nooit worden voor de familie S. En ook al is meneer S een zeer behoorlijke klusser, zijn huizenliefde zal ongetwijfeld verbleken bij de hysterie die verbouwen bij mij teweeg brengt. Eeuwige verdoemenis zal voor mij inhouden dat ik in een oneindige herhaling van Het Blok terecht zou komen. Huizentelevisie vind ik heerlijk, zolang het geklus maar tot de beeldbuis in de woonkamer beperkt blijft en het gehak en gebreek niet daadwerkelijk in mijn woning plaatsvindt.

Inmiddels is het twee weken zonder wasmachine en twee weken kamperen in de woonkamer. Gelukkig is sinds gisteren de verwarming op de eerste verdieping weer aangesloten. Een klus die geschat was op vijf werkdagen gaat waarschijnlijk maandag de derde week in. Vrieskou en persoonlijke omstandigheden van klussers speelden ons parten. Het zal nog even doorbijten worden. Voorlopig houd ik me vast aan een prachtig mantra met bijbehoren klankschaalklanken: “het wordt heel mooi, het eindresultaat mag er zijn”.

Het blaadje voor huiseigenaren viel deze week ook in de bus. Alsof de duivel ermee speelt. Met mijn kluskleren aan en staande in het stof keek ik naar blije klussers en vreselijke voor- en na foto's. Wie stript nou zijn hele huis om het vervolgens weer op te gaan bouwen? Ik rilde.

Ik hou gewoon liever van lekker overzichtelijk en snel resultaat. Niet eerst gaten in de muur gaan vullen en antischimmelvoorstrijk op de muren smeren. Als je naar het hellehol van de bouwmarkt gaat om verf te halen, dan moet die verf zo snel mogelijk op de muur gesmeerd worden. Nu is het vooral wachten, wachten tot het stucwerk eens een beetje wil drogen. En geduld in niet mijn forte.

Maar wat me nog het meeste tegenstaat van het verbouwen van je huis is dat je er vrije dagen voor moet aanvragen. Vrije dagen zijn ervoor om op vakantie te gaan, niet om steensgruis te verwijderen.

Mochten we ooit gaan verhuizen, dan overweeg ik bijna, bijna om een nieuwbouwhuis te betrekken. Als het maar niet in vinexwijk is. “Het wordt heel mooi, het eindresultaat mag er zijn.”

2 opmerkingen:

  1. Onze eerste verbouwing staat ook op de planning. 8 maart gaat onze oude keuken eruit om vervolgens een week later een nieuwe erin geplaatst te krijgen. Ik denk maar niet teveel na over de rommel. En niet te vergeten, de kinderen. Gedurende de hele klus periode is het idee om de kinderen alleen thuis te hebben voor het slapen. En voor de verdere dagindeling ze ( en mij) elders onder te brengen. Nou ben ik niet zo moelijk, maar manlief ziet nogal wat beren op de weg. Dat is hetgeen wat het meeste stress veroorzaakt. Even doorbijten maar.
    Wat je zegt: het wordt heel mooi! Daar doen we het voor.....
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Suzan, kunnen de kinderen niet tijdelijk wat logeren bij opa en oma ook? Vinden ze vast heel gezellig.
    Hebben jullie een open keuken? Tip: pak alles in in bouwzeil/afdekzeil. Alles:, boekenkasten, meubels, alles dus.

    BeantwoordenVerwijderen