donderdag 9 juni 2011

Borsthaar om u tegen te zeggen

Op nu.nl las ik weer eens een stukje over de soap rond Marco Kroon. Het was ouderwets genieten geblazen. Marco Kroon beklaagt zich over het feit dat ondergeschikten hem met ‘je’ en ‘Marco’ aanspreken en dat dat komt doordat ze hem een keer in zijn kroeg zijn tegengekomen. Ze moeten hem dan als hogere in rang wel gewoon met ‘u’ blijven aanspreken.

Op zich ben ik het daar wel mee eens. Een soldaat in een lagere rang dient zijn leidinggevende met u aan te spreken. Dat getuigt van respect. En dat respect moet je verdienen. Daarom is Marco Kroon hoger in rang en heeft hij een Willemsorde gekregen. Hij heeft dat verdiend.

Wat ik niet begrijp is dat Marco Kroon een café heeft. Ik dacht dat zijn baan militair in het leger was. Misschien heel naïef van mij, maar ik dacht dat je dan niet ook nog een andere baan kon hebben. Ook niet in de avonduren, want militair lijkt me een zwaar beroep. Dan heb je je slaap hard nodig. Tenzij je coke gebruikt natuurlijk. Maar dat is niet het geval.

Dat hele onderzoek over die coke vind ik trouwens een bizar verhaal. De coke die gevonden is zat in zijn borsthaar. In drie borstharen, om precies te zijn. Toch acht de rechtbank het bezit van cocaïne niet bewezen, omdat het slechts drie borstharen betrof. Blijkbaar zijn drie borstharen onvoldoende bewijs. Waar zou de grens liggen? Vijf borstharen? Tien? Dat lijkt me goed om te weten, voor een volgende keer. En ook voor andere mannen. Zodat je je man gerust kan stellen, “Rustig maar schat, in hoogstens vier van je borstharen zit coke, dat is onvoldoende bewijs.”

Hoe zit dat precies met die drie borstharen? Is dat in verhouding tot het aantal borstharen dat je überhaupt hebt? Als je slechts 15 borstharen hebt en er zit in drie daarvan coke, dan is dat best veel. Da’s twintig procent. Als in twintig procent van je borsthaar coke zit, dan is het misschien wel een heel ander verhaal. Betekent dit dat Marco Kroon heel veel borsthaar heeft? Dat drie borstharen met coke in dat geval juist heel weinig is?

Of hangt het af van het aantal borstharen dat ze als bewijsmateriaal hebben kunnen bemachtigen? Ik krijg beelden door van Grissom uit CSI, met een pincet, rubberen handschoenen en zo'n plastic bewijszakje. Wat dan weer de vraag opwerpt: hoe is men ertoe gekomen om het borsthaar van Marco Kroon op cocaïne te testen? De ene na de andere vraag. Misschien is dit routine bij caféhouders? Of lagen die borstharen op zijn nachtkastje en hebben ze die daarom meegenomen? Zijn het dan geen onrechtmatig verkregen borstharen? Wederrechtelijke borstharen? “Heeft u een identiteitsbewijs en een paar borstharen?” Dat vragen ze altijd als ze iemand in een café aanhouden, denk ik.

Of: een anonieme tip. Zijn vriendin had de avond ervoor zitten opscheppen dat ze altijd coke snuift van zijn borstkas en dat dat heel opwindend is. Dat wekt natuurlijk de nodige jalousie op. En het feit dat ze dan ook zijn Willemsorde mag vasthouden zal ook kwaad bloed gezet hebben. “Ja u spreekt met Tiny. Misschien kunt u eens langsgaan bij het café van Marco Kroon. En dan meteen z’n borsthaar testen op coke.”

Het is een problematische zaak. Want hoe komen die borstharen dan op het nachtkastje, als ze daar vandaan komen? Bij het vorderen der borstharen bij aanhoudingen in een café vraag ik me af welke borstharen dan gekozen worden. Is het een steekproef? Of hebben borstharen hoger op de borst grotere kans vol coke te zitten dan de borstharen lager op de borst? Het lijkt me een tijdrovende klus.

En hebben ze zijn navel ook gecheckt? Want ik denk dat er in de navel van een man een nog veel grotere slag te behalen valt dan in zijn borsthaar. Misschien was de dienstdoende agent daar vies van. Borstharen oogsten oké, maar met een wattenstaafje de navel swipen, daar pas ik voor, bah.

Al met al een zeer onfrisse zaak. En al die soldaten hebben natuurlijk ook alles gelezen over het borsthaar van hun meerdere. Wat zou jij doen als jouw baas met coke op in z’n borsthaar op het nieuws was geweest? Ik weet niet of ik daar respect voor op zou kunnen brengen. Het blijft een lastige zaak.

5 opmerkingen:

  1. Misschien iets te voor de hand liggend, maar: hoe kom je uberhaubt aan cocaine in je borsthaar? Dat er sporen op je papiergeld worden aangetroffen, OK, maar ik wil wedden dat er in mijn borsthaar geen verdwaalde cocainesporen te vinden zijn. Als ik rondloop met een melksnor en/of koekkruimels in mijn decollete zijn dat toch aanwijzingen dat ik me te buiten ben gegaan aan die twee genotsmiddelen? Of snap ik hier nu iets niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee nee, dat betekent dat je in een omgeving werkt waar heel veel melk en koek gebruikt wordt. En dat er tijdens de verbouwing heel veel melk en koek opstoven zodat dit op bovenlip dan wel decollete belandde. Logisch toch? Dat was althans de reden dat hij niet veroordeeld is, meen ik me te herinneren.

    Het doet me inderdaad denken aan die funniest home video's van kinderen met handen en gezicht vol chocolade en maar ontkennen dat ze gesnoept hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha geweldig stukje! Ik lees jullie collumn altijd met veel plezier. Groet Roy M. (makelaar van Eef en gastcollumnist H.)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Realiseerde mij later dat het een 'coLumn' is... En dat maakt H. een gastcoLumnist ;
    Roy

    BeantwoordenVerwijderen