dinsdag 16 november 2010

Geniet er maar van

Vanochtend had ik een bericht van Eef, wat mij vrolijk stemde, want Eef is net bevallen en dus al een paar weken onbereikbaar. Omdat ik haar mis mailde ik dat ik vrij was en wel wilde afspreken. Dat kon. Eef is echter nog niet zo ver dat ze al uren van huis kan, ze was überhaupt nog niet de deur uit geweest met de baby, dus spraken we vlak bij huis af, in het treurige winkelcentrum om de hoek. In het treurige winkelcentrum zijn twee treurige lunchrooms, waar alleen maar bejaarden komen. Nu ik erover nadenk komen in de meeste lunchrooms uitsluitend bejaarden, ik heb misschien nog nooit eerder in een lunchroom afgesproken. En oplettende lezers weten hoe groot mijn aversie tegen bejaarden is. Maar goed, Eef wilde geen gedoe, dus op naar het bejaardencafé.

Daar heb ik een tijd lang tussen de bejaarden zitten wachten, want Eef had nog nooit alle babyspullen plus baby in de auto geladen. En het was een vreemde auto want de gordels van haar eigen auto pasten niet om de Maxi-Cosi heen, dus nu rijdt Eef in de auto van haar zus. Het schijnt heel lastig te zijn om in een Nissan Sunny lange autogordels te plaatsen. De Nissan Sunny is blijkbaar geen gezinsauto, dan weet je dat ook weer. Wat het wél is? Geen idee.

Uiteindelijk bij het bejaardencafé kreeg Eef de deur niet open, omdat ze nog niet met de babywagen kan manoeuvreren. Ze keek er wat wanhopig bij. De bejaarden keken gretig naar de kinderwagen terwijl ze naar binnen reed. Bejaarden zijn dol op baby’s. Mijn theorie: “ha, eindelijk iemand die nóg minder kan dan ik.”

Eef was nog een beetje moe en ze baalde want ze was de speen voor de baby vergeten en als die zo ging huilen, kon ze die niet geven. Een vermoeiende gedachte voor iemand die elke nacht om de paar uur wakker geschreeuwd wordt. Na een kwartier keek Eef naar beneden en haalde met een zucht van verlichting de speen uit haar decolleté, “O, daar was die gebleven!” Een hele opluchting. Eef praatte over de bevalling, over hoe het is om ineens (ja, want zo voelt het toch, ondanks die 9 maanden) een baby in huis te hebben terwijl je op dat moment niet eens voor jezelf kan zorgen. Ik heb bewust nooit gekeken naar De Gelukkige Huisvrouw, maar na een uur met Eef heb ik het gevoel hem toch gezien te hebben. Ze heeft een prachtige, lieve baby, maar wat daar aan voorafgaat lijkt me behoorlijk traumatisch. Ze zeggen dat je dat heel snel vergeten bent. Dat je op een roze wolk leeft. Wat een lulkoek.

Weer buiten deden we samen boodschappen. Een mevrouw bij de Etos keek in de kinderwagen en zei “O wat een kleintje, nou, geniet er maar van, voor je het weet zijn ze groot.” “Ik kan niet wachten,” antwoordde Eef met een glimlach. “Ach ja, het kan heel zwaar zijn, maar voor je het weet wil je er nog één.” Eef zweeg. Ik weet het zo net nog niet.

17 opmerkingen:

  1. Het was wel heel gezellig! En we hebben voor schoenen gekeken en ik was gewoon blij dat ik eruit was!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was zeker gezellig, doen we snel weer. Kunnen er weer bejaarden verlekkerd onder de kap van de kinderwagen staren. Gelukkig krijgt ze er niks van mee.

    Ik weet nog dat ik 10 was en er in het verpleegtehuis van m'n oma een demente oude vrouw me achterna bleef lopen, roepend "Schatje! Schatje!!" Dat was meteen de laatste keer dat ik zonder mama een middagje bij oma bleef sjoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen bejaarden die ongevraagd aan de baby gingen zitten? Hun kunstgebit in de kinderwagen lieten vallen terijl ze de baby bewonderden? Of mensen die zeiden: oh het is zo koud buiten, zou je niet een extra dekentje doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik kreeg toen ik studeerde in de trein of stadsbus nog heel vaak snoepjes van oude dametjes. Van die zuurtjes die al sinds 1954 in die handtas zaten. Brrr...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Caar
    Zou het niet kunnen dat het allemaal wat minder erg is:
    Dat die bejaarden gewoon graag baby's kijken omdat ze die lief vinden en wat meer tijd en rust hebben om even stil te staan en omdat ze soms terugverlangen naar die tijd dat ze zelf kleine kinderen hadden, omdat dat zo'n mooie tijd was? Dat het dus gewoon gemeende oprechte belangstelling is ipv hierboven beschreven 'leedvermaak'?

    En zou het niet kunnen dat het gewoon een hele goede tip is om te genieten van zo'n kleine baby, omdat het naast heel vermoeiend ook gewoon een hele bijzondere, mooie tijd is?

    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @hh @caar kan allebei. Misschien ligt de waarheid in het midden? Belangstelling en leedvermaak ligt hier in elkaars verlengde. Doen bejaarden ook als ze ernstige ziektes van anderen bespreken, bijvoorbeeld in de supermarkt. Het is telkens "oh, wat erg.", maar ondertussen zijn ze blij dat zij - vooralsnog - de dans zijn ontsprongen.

    Overigens is Caar een zelfverklaard bejaardenhater, dus dat kleurt de waarneming wellicht :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @hh
    Neen. Het is niet minder erg. Bejaarden zijn niet onschuldig en geïnteresseerd. Uiteindelijk werken ze toe naar 1 doel en 1 doel alleen: aandacht. Ze zien een baby, gaan kwijlen en willen vervolgens met je praten. Over kwaaltjes en eenzaamheid. Trap er niet in, voor je het weet mis je drie bussen en vijf afspraken omdat zo'n aansteller zogenaamd met z'n rollatorwiel tussen de stoeptegels vastzit. Loop door en reageer niet als er eentje roept "meneer kunt u even helpen?" Zo loop je vol goede moed naar werk, zo sabbel je op een antieke Werthers Echte met haartjes en stof.

    En ja, ik zal genieten van de mooie tijd van Eef, ook al is dat heel vermoeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. eens met Caar, bejaarden zijn niet onschuldig. Het is allemaal projectie, omdat hun eigen kinderen met de kleinkinderen nooit meer langskomen. Of te weinig. Of de bejaarden vinden iig te weinig. En via vreemde babies kunnen ze toch nog een keertje hun levenservaring uitstorten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach ach.....

    Als jullie vereenzamend op een bedje liggen over 50 jaar, dan mag je hier altijd een berichtje achterlaten met een hulpkreet.

    Dan kom ik graag een keer langs met zo'n lief brabbelend peutertje om wat gezelligheid in jullie dag te brengen.

    Dat hebben jullie dan wel verdiend na al die jaren bijdragen aan onze maatschappij......

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou wat een aardig gebaar van je HH! Mag ik alleen die peuter dan inwisselen voor een flesje Lagavullin?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben zo onder-ontwikkeld op het Whiskey-vlak dat ik eerst op moest zoeken op google wat Lagavullin was :)

    Maar om jou als zielige eenzame bejaarde t.z.t. nou te gaan ondersteunen bij het wegdrinken van je eenzaamheid lijkt me niet de oplossing.......

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een peuter? Lagavullin? Nee joh, gewoon het initiatief van Uit Vrije Wil ondersteunen. Een beter milieu begint bij jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De bejaries hebben wel een beetje een punt: babies hebben de gewoonte bizar hard te groeien. Voor je het weet probeer je ze zindelijk te maken (met alle pret vandien), willen ze weten waar babies vandaan komen en krijgen ze vriendjes. Stop de tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. "Een peuter? Lagavullin? Nee joh, gewoon het initiatief van Uit Vrije Wil ondersteunen. Een beter milieu begint bij jezelf!"

    dit is echt te walgelijk voor woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @hh, als ik eenzaam zit te verpieteren in een verzorgingstehuis en iedereen om mij heen is weggevallen, dan weet ik niet zeker of ik wacht tot Hein me komt halen.
    For the record, het krijgen van kinderen is natuurlijk geen garantie voor een noneenzame oude dag.

    @A, kom op joh! Je kent ons toch langer dan vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @hh over 50 jaar lig jij misschien wel op dezelfde afdeling in een bedje. Dus zelf een peuter meenemen, wordt dan een beetje lastig.
    :-)

    ook ik had nog nooit van Lagavullin gehoord. Ik dacht eerst dat dit een flesje crème was tegen doorligwonden ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Lein: Dat je niet eenzaam zult zijn als je kinderen krijgt is niet wat ik wilde zeggen hoor, geen misverstanden! Ieder zijn eigen keuzes/meningen, alle respect.

    Ik bedoelde meer dat als je jezelf je oude dag voorstelt, je misschien wat meer begrip krijgt voor het gedrag van de bejaarden van vandaag...

    @ H : Dan zal ik mij connecties aan moeten spreken om een leuke peuter aan te leveren tegen die tijd.

    BeantwoordenVerwijderen