woensdag 17 november 2010

De meterstand

Ik ben gister heel erg geschrokken. Ergens vorige week kwam er een brief binnen van het waterbedrijf dat ik de meterstanden opnieuw moest doorgeven omdat de stand die ik een paar weken eerder had doorgegeven een afwijkend waterverbruik weergaf. Aangezien ik er niet eerder aan toe was gekomen ging ik pas gister weer naar de watermeter kijken. Ik noteerde de stand en logde in op internet om de stand door te geven. Dat gaat vrij makkelijk tegenwoordig bij ons waterbedrijf. Toen ik de stand had ingevuld verscheen er op het volgende schermpje de vraag of ik zeker wist dat dit mijn meterstand was, want (wederom) bleek sprake van afwijkend verbruik. Met de huidige meterstand zouden wij het afgelopen kwartaal 17.362,36 euro meer water hebben verbruikt dan in de vorige periode.

Een lichte paniek maakte zich van mij meester. We hadden de laatste maanden wel vaak in bad gezeten, maar zo vaak? Omdat ik niet wist wat ik moest doen belde ik mijn geliefde. Die kreeg vervolgens ook een lichte hartverzakking. Als we een lekkage zouden hebben hadden we dat, zo’n 17.000 euro verder, toch wel moeten merken? Dan was het toch wel langs de wanden gelopen? De enige mogelijkheid was dat we een lekkage in de kruipruimte hadden en het daarom niet hadden opgemerkt. Koortsachtig dacht ik na of ik de planten in de tuin niet opvallend minder water had hoeven geven. We spraken af dat ik eerst de kruipruimte zou checken en hem dan terug zou bellen om een vervolgplan te maken. En dus bekeek ik de kruipruimte, wat makkelijker hier is opgeschreven dan in werkelijkheid gedaan omdat ik een mat en twee lagen ondervloer moet verwijderen voordat ik bij het luik ben. De kruipruimte bleek wel vochtig, maar niet dusdanig dat ik er voor 17.000 euro aan water kon ontdekken.

Ik besloot eerst even het waterleidingbedrijf zelf te bellen om advies te vragen over de vervolgstappen. Een aardige dame stond mij daar te woord. Ze vroeg wat mijn meterstand was. Ik las het op. “Maar dat zijn veel te veel cijfers, dat past niet op de watermeter”. Aha, misschien had ik dan niet de watermeter afgelezen maar een andere, niet nader gespecificeerde meter in mijn meterkast? Toen ontdekte ik een houten plankje in de meterkast dat kon worden opgetild. Daaronder bleek nog een meter te zitten. Ik las voor wat er allemaal op die meter stond. Dát was de watermeter volgens de dame aan de lijn. Dat betekende dat wij maar 20 kub meer hadden verbruikt dan de vorige periode. Een pak van mijn hart.

Mijn geliefde moest enorm hard lachen toen ik het hem vertelde. En hij was heel erg opgelucht, want waar hadden wij 17.000 euro vandaan moeten halen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten