dinsdag 2 maart 2010

Kies ik voor de bezwete rug of voor de natte benen?

Dit was mijn inzending voor de eerder hier besproken oproep 'Voor één dagje Aaf zijn' die onlangs in NRC Next verscheen. Helaas werd deze niet uitgekozen.

Sinds enkele maanden ben ik verhuisd naar een groter huis aan de rand van De Grote Stad. Sinds onze verhuizing heb ik het gevoel dat mijn leven een stuk soepeler verloopt. Meer ruimte geeft ook meer rust en meer overzicht.

Maar in één opzicht is mijn leven niet makkelijker geworden. Het grotere huis staat verder weg van mijn werk. En in plaats van de vroegere tien minuten, fiets ik nu in dertig minuten naar mijn werk. En dat is niet alleen langer en vermoeiender, het is ook onhandig en vraagt meer van mijn organisatie- en improvisatietalent. Een talent dat ik niet echt heb, althans niet om half acht ’s ochtends als ik het huis verlaat.

Zo regent het nogal vaak in Nederland. En als je dan een half uur moet fietsen moet je, om nog enigszins toonbaar op je werk te komen, een regenpak aan. En om half acht beslissen óf je dat pak aan moet is niet makkelijk. Regent het wel echt zo hard of houdt het zo op? Met andere woorden: kies ik voor de bezwete rug of voor de natte benen? En regent het nu nog niet, maar straks wel en betekent dit dat als ik nu geen pak aandoe, ik halverwege mijn fietstocht ergens onder een brug mijn regenpak moet gaan staan aansjorren?

En als het niet regent, waait het vaak hard. En als het hard waait, is het dragen van een rok op de fiets geen optie. Of een jurk. Het maakt niets uit. Elk kledingstuk dat je een half uur lang al fietsend over je knie moet trekken is onhandig. Ik heb eens uit pure woede een wikkeljurk weggegooid na een helse fietstocht over beijzelde fietspaden, waarbij ik met één hand aan mijn stuur mijn evenwicht probeerde te bewaren en met de andere hand twee los van elkaar bewegende stukken stof over mijn knie probeerde te trekken. En als er dan een stoplicht komt is het moeilijk keuzes maken. Riskeer ik een val of laat ik mijn onderbroek zien? En dan is je dag nog maar net begonnen.

4 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar! Ik heb ook kleding weggegooid omdat je daar niet in kan zitten zonder dat billen/onderbroek/bovenbenen ontbloot worden. Sindsdien doe ik in het paskokje ook de zittest voor broeken, rokjes en jurken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het fietsende leven van Eef gaat duidelijk niet over rozen. Dan toch maar beter Aaf zijn, als was het maar voor één dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De tram is ook een optie.. maar ook dat brengt weer alelrlei dillema's mee. bv de vraag welke schoenen aan te doen om de stukken van en naar de tram te kunnen lopen..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reizen met de HTM beschouw ik als last resort. Jammer dat ik in het meest afgelegen gat van Den Haag woon en het mijns inziens ook mijn only resort is.

    BeantwoordenVerwijderen