woensdag 7 december 2011

De herlezen favoriete prentenboeken

Op het boekenblog van vorige week en de vraag welke jouw favorieten zijn kwam een reactie van lezer Ddw: Alle mooie kinderboeken van de wereld, zodra ik kinderen heb?
Ik stel voor dat we niet wachten tot/of we allen kinderen hebben. Deze week prentenboeken, en dan volgende keer de zelfleesboeken voor kinderen. Het was moeilijker dan ik dacht om een shortlist op te stellen, misschien ook omdat bij elke titel die ik me herinnerde tranen prikten. Van geluk, van vroeger en van toen alles nog goed was.
De favorieten vind je hieronder, jouw eigen favorieten zijn natuurlijk ook nog van harte welkom in de comments.

Max en de Maximonsters - Maurice Sendak
Het allerspannendste boek ooit, om onder de dekens weg te kruipen en er nooit meer onder vandaan te komen. De liefde voor de monsters gaat nooit meer voorbij. Koester het boek, en luister vooral ook naar de soundtrack van de film.

Het huisje dat verhuisde - Virgina Lee Burton
Over een huisje dat tussen de appelbomen staat, ver weg van de stad. Maar door de seizoenen heen komen de wegen steeds dichterbij en het huisje voelt zich niet meer thuis. Tijd om te verhuizen. Ontroerend en nog steeds actueel.

Borre en de nachtzwarte kat - J. Wagner
Borre is een lieve prachtige hond, maar als er een kat rond het huis van hem en zijn baasje blijft rondspoken wordt hij vreselijk jaloers. Hij heeft het toch goed samen met zijn baas? Over jaloezie en trouw. Ook voor honden- en bejaardenhaters. Met de prachtigste hondentekeningen die je ooit hebt gezien. Vertederend.

Knofje en Elisabeth - Burny Bos en Dagmar Stam
Als je oudste zus bent, of als je jongste zus bent; dit boek is een groot feest der herkenning. Eigenlijk moet ik het binnenkort maar eens samen met mijn zus herlezen.

Dokter de Soto - William Steig
Dokter de Soto is een beroemde en gerenommeerde tandarts. En hij is een muis. Op een dag belt er een nieuwe patient aan: een vos. De dokter twijfelt of hij de vos met kiespijn moet behandelen en de vos is inderdaad een sluwe. Gelijkheid, vertrouwen en ethische kwesties voor kleuters.

7 opmerkingen:

  1. Dokter de Soto, die lag vroeger in de wachtkamer bij onze tandarts, prachtig mooi! Verder kan ik me vrij weinig prentenboeken herinneren van vroeger, alleen iets rijmpjes en versjes uit de oude doos. En het tovervisje.
    Gelukkig heb ik m'n achterstand ruimschoots ingehaald, daarom wat toppers van nu:

    De kleine mol die wil weten wie er op zijn hoofd gepoept heeft
    Mama kwijt
    Have you seen my hat
    Bart Moeyaert - De Schepping (met cd!)
    Wat nu, Olivier?
    De kleine mammoet Hannibal
    Ik zou wel een kindje lusten
    De Kikkerboeken van Max Velthuis
    Alles van Dieter en Ingrid Schubert

    en nog zo veel meer! Ga gewoon eens lekker naar de kinderboekenwinkel, ook als je geen kinderen hebt, er is daar zo veel moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ik me nog herinner van vroeger (en dat is vooral vooral voor de wat oudere lezertjes):
    - In de soete suikerbol
    - Olivier B. Bommel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou Jan, je hoeft geen oudere lezer te zijn om deze titels te kennen hoor. Gewoon algemene ontwikkeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Favoriet bij ons thuis: 'Raad eens hoeveel ik van je hou'. Echt een aanrader, mooie uitgave ook. De kleine mol die wil weten wie er op zijn hoofd heeft gepoept is ook erg populair.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En wat dacht je van:
    De zevensprong (Tonke Dragt)
    Het oneindige verhaal (Michael Ende)
    De gebroeders Leeuwenhart (Astrid Lindgren)
    Ronja de roversdochter (idem)
    Juniper (Monica Furlong)
    De kleine vampier (Angela Sommer-Bodenburg)
    De verborgen tuin (Frances Hodgson Burnett)
    Little Women (Louisa May Alcott)

    en....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi, maar het gaat hier om prentenboeken en dat zijn dit niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh Paaaaarrrrrrrdon Caar, dat had ik niet gezien. Ik was zo vereerd dat Lein me noemde in haar blog.

    Verwijder mijn reactie dan maar, dan blijft het allemaal netjes.

    BeantwoordenVerwijderen