vrijdag 14 oktober 2011

I heart... Eva Jinek

Als ik zeg dat ik Eva Jinek sympathiek of goed of leuk vind, krijg ik steevast als respons: "Ja maar, zij heeft met Bram Moszkovicz". Blijkbaar is dat relevant. Mensen die haar voorheen een leuke vrouw vonden, zijn nu afgehaakt omdat ze een aversie tegen haar partner hebben. En dat vind ik jammer.

Toegegeven, haar partnerkeuze zou niet de mijne zijn. Maar dat geldt voor meer mensen en dat is maar goed ook. Bram Moszkovicz is ook een beetje een malle meneer. Hij heeft om te beginnen een enigszins opmerkelijke dictie en daar kan ik niet zo goed tegen. Dat geeft hem de air van een wat tuttig, pedant mannetje. Denk maar even aan de woorden 'abject' en 'infaam' en he begrijpt wat ik bedoel. Overigens vind ik het wel heel leuk dat hij deze in onbruik geraakte woorden geherintroduceerd heeft, zelfs al worden ze nog steeds alleen maar gebruikt om hem na te doen.

Het feit dat Moszkovicz, zoals Jort Kelder het noemde, advocaat van de onderwereld is, vind ik niet interessant. In het programma Kijken in de ziel werden verschillende strafpleiters hierover geïnterviewd (een aanrader dat programma), ook Bram zelf, en ik vond dat hij daar een goed verhaal had. Naar aanleiding van dat programma heb ik mijn mening over hem bijgesteld: ik vond hem een stuk normaler en redelijker dan in eerdere tv-optredens. Ik denk dat hij privé een stuk aangenamer is dan wanneer hij zijn rol als advocaat speelt.

Mijn mening over Eva Jinek is onveranderd: ik vind haar een sympathieke en intelligente vrouw die kritische interviews kan afnemen en, ik gaf het eerder ook al als argument, dit in foutloos ABN doet. Ik kan goed naar haar luisteren. Het kijken is ook niet vervelend. Ze kleedt zich uitstekend (al meermaals wilde ik graag het verkoopadres van een van haar kledingstukken weten, onderwijl geïnteresseerd het nieuws tot mij nemend) en heeft verbazingwekkend mooi haar. En dat hebben meer mensen ontdekt. Op zoek naar een foto voor bij deze column kwam ik op een fanblog over Eva Jinek. Dit blog staat vol met screenshots van Eva en transcripties van interviews. Ok, deze meneer heeft meer vrienden nodig, dacht ik meteen. En een straatverbod. I heart Eva Jinek, maar het kan nog altijd erger.

3 opmerkingen:

  1. Ook I heart Eva Jinek. Vakvrouw! (en inderdaad niet vervelend om naar te kijken)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik moest wel heel erg aan Eva wennen in het begin - maar je ziet haar steeds beter en beter worden. Was vooral onder de indruk met haar live uitzendingen voor de NOS, dat pakte ze echt goed op. 's Ochtends onwennig, 's middags een kei en praatte ze zonder aarzelen alles aan elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ehm... Caar, jij bent echt stukken slimmer dan Eva 'modaal, is dat geen 50k?'Jinek...

    BeantwoordenVerwijderen