maandag 22 augustus 2011

Het grotemensenleven

Vorige maand kreeg ik de verlossende uitslag van mijn afstudeerscriptie: geslaagd! Geweldig, ik heb nu een heuse mastertitel op zak. De tijd is eindelijk gekomen, mijn leven neemt een nieuwe wending… ik moet nu toch echt beginnen met een ‘grotemensenleven’. En daar word ik eigenlijk best wel zenuwachtig van. Claudia de Breij schreef het al in haar cursus ‘Leven voor Beginners’ in nrc.next: “En dan, vrij plotseling, ergens tussen je achttiende en je vierentwintigste, houdt het op. Dan moet je het ineens zelf gaan doen. […] Daarna ga je zelf maar eens gas, water en licht regelen, verliefd worden, op tijd op je werk zijn.” Dat is precies hoe ik me nu voel. Ik heb het omslagmoment dan nog wel uit weten te stellen tot mijn 26e, maar nu moet ik enkele Belangrijke Keuzes gaan maken. Het is tijd om de waarheid onder ogen te komen en me niet meer te verschuilen achter jeugdige smoesjes. Ik word Volwassen.

Verliefd worden
Die belangrijke keuze maakte ik al eerder, want ik ben al getrouwd en gesetteld. Mijn meneer en ik zijn erg gelukkig met elkaar en met onze kat. Ook stroomt er water uit de kraan, heb ik nog nooit zonder verwarming gezeten en kan er elke avond gekookt worden dus ook het gas, water en licht is geregeld. Dat is wel een mooie bijkomstigheid van getrouwd zijn: je hoeft niet alle Belangrijke Keuzes alleen te maken. Nu weet mijn meneer bijna net zo weinig van energieleveranciers als ik, maar het is toch prettig om samen zonder enige kennis van zaken op onderzoek uit te gaan. Maar ik dwaal af. Verliefd worden: that’s a wrap. Next!

Nu horen er bij het grotemensenleven nog meer Belangrijke Keuzes, zoals kinderen ja/nee (haal door wat niet van toepassing is), een Leuke Baan vinden (dat is eigenlijk geen keuze), leren schoonmaken of een interieurverzorgster nemen, een huis kopen of toch huren, een normaal volwassen kapsel vinden of toch maar weer een roze pluk erin verven, volwassen hobby’s krijgen of toch blijven Twitteren en Facebooken... Genoeg inspiratie voor een volgende column. En genoeg reden om lekker aan de slag te gaan met mijn grotemensenleven. Maar nu ga ik eerst even lekker Rollercoaster Tycoonen.

5 opmerkingen:

  1. Jaja het grotemensen leven. Ik zit er al volop in, heb ook al 2 kids. Het zijn inderdaad heel wat keuzes die je moet gaan maken. Maar je diploma is in ieder geval binnen. Hopen dat je snel een geweldige baan vind.
    Ieder mens uit het grotemensen leven is toch nog wel een beetje kind?! Gewoon lekker jezelf blijven en als dat een roze pluk in je haar is, waarom niet? Succes met al je keuzes ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maak keuzes die goed samengaan, dus: een schoonmaakster en dan lekker Rollercoastertycoonen. Daar heb je dan lekker meer tijd voor. Behalve dan dat er op een gegeven moment iemand aan je vraagt of je even je benen omhoog kan doen voor de stofzuiger.

    Wat zijn eigenlijk volwassen hobby's? Museumbezoek? Klassieke muziek? Dat trekt altijd wel veel bejaarden aan. En dat zijn de übervolwassenen.
    Lezen? Kunst verzamelen? Sherry drinken? Tuinieren? Ik wil het nu wel weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, volwassen hobby's. Dan denk ik aan: scrabble, bridge, tuinieren (überhaupt planten levend houden), museumbezoek, HP/De Tijd lezen enzovoort. Scrabble doe ik nog wel 's, maar verder ben ik nog erg onvolwassen vrees ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een tussenstop voor het volwassendom kan ook zijn: een stofzuigrobot. En hoe is het nu met Tycoon?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik begrijp uitspraken zoals die van De Breij nooit zo goed eerlijk gezegd (ik begrijp haar overigens wel vaker niet, en ik ben geloof ik de enige in NL die haar niet geweldig vindt. Wel een leuke vrouw, maar niet geweeeeldig). Volgens mij betekent het grotemensenleven gewoon: van te vorgen snappen dat je als je a doet kunt verwachten dat er b gebeurt, en dat je ofwel kiest om a dan maar niet te doen, of denkt: what the heck, dan gebeurt b toch lekker? Sommige mensen leren nooit verantwoordelijkheden nemen, en anderen doen dat op hun 18e alsof ze nooit anders hebben gedaan. Dit klinkt Balkenendiaans, maar het leven is nu eenmaal vaak nogal saai en prozaïsch. Zelfs zonder scrabble of bridge.

    BeantwoordenVerwijderen