maandag 11 juli 2011

Schoenen - lelijke hompen

De dames van gemodder zijn dol op schoenen, dat was misschien al wel duidelijk. Eef schreef er eerder ook al een lofzang op en dat resulteerde in een orgastische schoentelling mijnerzijds. Grote favoriet onder de schoenen was met afstand de pump. De pump is, naar mijn mening, toch de meest elegante schoen voor een vrouw en wie wil er nou niet op z’n mooist uitzien?

Een retorische vraag? Nee, helaas niet. Want het antwoord is: heel veel mensen. Daar is op zich een vrij simpele verklaring voor: pumps lopen vaak niet zo lekker. Ik ken weinig vrouwen die graag een heel eind op pumps lopen. Eef is wat dat betreft een uitzondering, die kom ik juist heel vaak op pumps tegen, bijvoorbeeld in het weekend als ze boodschappen doet en met de kinderwagen een kilometer van huis naar de winkels is gelopen. Applaus voor Eef!

Een oplossing voor het ongemak is het afwisselen van de pump met meer comfortabele schoenen. Een ballerina is een elegante oplossing. Het zit beter, je valt niet om, geen last van voeten of knieën, en toch staat het leuk onder een rokje. Klaar, zou je denken. Maar nee, helaas is het niet zo simpel. De lelijke schoen is in opmars in Nederland.

Zelf ben ik een groot liefhebber van de sneaker, de gymp, zo u wilt. Dus draag ik af en toe sneakers onder een spijkerbroek. Zit heerlijk en ik vind het stoer. Maar niet elegant en ook niet heel mooi. Het kan echter nog vele malen erger. Walg maar even mee, van lelijk naar weerzinwekkend:

Birkenstocks
Als je in de verpleging werkt is dit heel begrijpelijk en ook gebruikelijk schoeisel. Dan sta en loop je de hele dag. Begrijpelijkerwijs ziet de Birkenstock er ook uit alsof je in de verpleging werkt. Ja dames, ook als ze van lakleer of iets met glitters zijn of als Heidi Klumm ze endorst. Het blijft een dik stuk kurk, dat slechts één doel dient: lekker lopen. Da's prima, maar da's niet mooi.

Uggs
Walgelijke pantoffel-laarsjes waar je ook nog eens een zeer ongezonde loophouding van krijgt – let maar eens op de afgesleten zool. Liefst gedragen onder een fluwelen huispak, met aan de arm een veel te grote damestas, of onder een denim minirokje met dikke zwarte panty’s. Het lijken pantoffels, maar ze kosten 300 euro. En dat is waarschijnlijk de aantrekkingskracht: lekker nonchalant. Driehonderd euro? Ach joh, dat geef ik alleen al aan pantoffels uit.

Crocks
Grote hompen rubber, meer is het niet, de Crock. Welke onverlaat die dingen bedacht heeft is geniaal. Dat je zo iets afzichtelijks zo massaal aan de man kunt brengen, dat is heel knap. Hele volksstammen sloffen op deze waterschoenen achter elkaar aan door treurige winkelstraten. Ik zag pas nog een prachtexemplaar bij de bezinepomp: verwassen permanent tot op de schouders, chagrijnige kop met sigaret, 20 kilo overgewicht, wit topje en dito legging in rollade-look en daaronder de Crocks. En zo verwacht je ze ook. Maar dat er ook mensen zijn die Crocks onder een normale outfit dragen, dat is voor mij onbegrijpelijk.

Als iedereen nou maar meedoet, worden comfortabele schoenen hip en elegant? Mooi niet!

10 opmerkingen:

  1. Hier ook geen van bovengenoemde schoensoorten in de collectie. Er is geen moment dat ik dacht: ja, tis toch best wel leuk.

    Zo ook niet meegedaan aan schoenen met een puntneus, ik vond het gewoonweg lelijk. Dan maar niet hip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb wel eens over gouden Birkenstocks gedacht. Ook aangepast. Maar mijn voeten zijn te smal voor die zwemoefenplankjes en ik vond ze niet mooi staan. OK, ik ga wel eens naar de supermarkt of sauna met teenslippers aan ja. En ja, ik heb een paar bestofte Wolky's (maar ook daarvoor zijn mijn voeten te smal. Vandaar dat ze nu bestoft zijn). En ik heb een paar bergschoenen. Maar Crocks en UGGS: NEE! Nomen est omen in het geval van deze schoenen. Overigens mogen verpleegkundigen die open B-stocks en ook de Crocks volgens mij niet overal dragen: er kunnen dankzij de gaten namelijk spuiten in hun schoenen vallen (lijkt me niet handig) en ze voldoen niet aan de strenge hygiënenormen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Crocs en Uggs: ieuw! Birkenstocks: leuk! :)
    Wat helemaal erg is, zijn die nepcrocs die je bv. bij de Kruidvat of de Lidl kunt spotten. Ik zag laatst een roze exemplaar met marmerlook. Help!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alleende Birkenstocks ben ik toch wel fan van. Ze lopen lekker en zien er naar mijn mening juist weer wel net uit. Die teen variant dan, de andere variant vind ik wel afgrijselijk. Ik moet zeggen, ik heb er wel aan moeten wennen. Voor ik ze kocht heeft ok even geduurd. Maar nu draag ik ze volop in de zomer. Crocs vind ik voor op de camping. Even snel aandoen en naar het toiletgebouw lopen. Of voor thuis ipv sloffen. Voor gewoon zomaar aan, nee dank je!
    Ballerina's vind ik voor mij de enige andere oplossing. Nadeel: ze zitten vaak niet lekker. Zweetvoeten en blaren krijg ik ervan. Met een badstof zooltje kan ik het eerste aardig verhelpen, maar die blaren blijven terugkomen. Steeds koop ik ze toch weer, misschien krijg ik van deze wel geen blaren... Maar helaas. Dus bij mooi weer: leve de Birkenstocks!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik noem mijn ugg's niet voor niets uggly's. ze zijn zo lelijk dat ze mooi worden. :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En wie zegt er dat hip elegant moet zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @R2:Wist je dat ze 2 breedtematen hebben bij Birkenstocks? En dat Plakkies (of hoe die Afrikaanse autobandenslippers ook heten) voor hele smalle voeten zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat van die breedtematen wist ik niet. Maar mijn verlangen naar Birkenstocks is niet zo groot, omdat ze wel een erg grote stijlbreuk zouden vertegenwoordigen. Plakkies heb ik wel eens aangehad en die zitten me inderdaad een heel stuk lekkerder. Overigens: als schoenen niet elegant zijn, moeten ze nuttig zijn. Dan zijn het dus schoenen voor werk of sport. Hip = elegant in mijn persoonlijke stijlopvatting. Ik conserveer mezelf om er verzorgd uit te zien, en niet om er met wollige olifantspoten en/of slonzige kledij bij te gaan lopen als, ja, als wat eigenlijk: een kruising tussen een bierlurkende studente en een celebrations knagende huisvrouw. En het maakt mij wat dat aangaat niet uit dat de mode momenteel jumpsuits met UGGs en een itbag dicteert. Geef mij maar een nette klassieke outfit. Maar zoals gezegd, dat is dus persoonlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mijn schoenenfetisj is voor wandelschoenen. Ik kan uren verlekkerd voor de schoenenmuur van Beversport staan en denken hoe lekker gemakkelijk al die schoenen lopen en in welke bergen of heuvels ik ze zou willen dragen.

    Uggs: m.i. een soort schapenvel dat je normaal voor de haard neerlegt. Dat er dames zijn die er op snikhete zomerdagen mee rondlopen, is mij een raadsel. Korte broek en tanktop, schapenvel om je enkels. Maar goed, die weten wsl. niet dat er ook wandelschoenen obsessies bestaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Anoniem: Niemand zegt dat hip elegant moet zijn, ik constateer alleen dat de mode in dit geval lomp is. En daar houd ik niet van. Ik sluit me aan bij R2: "Ik conserveer mezelf om er verzorgd uit te zien".

    BeantwoordenVerwijderen