donderdag 7 juli 2011

De grijze massa

Bejaarden, ze zijn overal. En maar klagen. Ja, daar ga ik weer, mag ik ook even klagen? Verdorie. Altijd dat gezever over dat jongeren zo asociaal zijn en zich tegenwoordig niet meer weten te gedragen. Die verhalen worden de wereld in geholpen door, je voelt het misschien al aankomen, bejaarden. Die zijn namelijk dol op klagen. Om het idee tegen te gaan dat jongeren minder goed zijn dan ouderen, wil ik graag een tegenbeweging beginnen.

Heb jij ooit een bejaarde zien opstaan voor een jongere in de tram? Ik niet hoor. maar wel eisen dat jongeren voor jou plaats maken. Omdat je bloembollen gegeten hebt en respect verdient. Onzin natuurlijk, aso's. Benidorm Bastards ligt helemaal niet zo ver van de waarheid.

Gisteren werd ik nog hardhandig geconfronteerd met bejaardenterreur toen ik met Lein naar het Concertgebouw ging, ook wel bekend als het hol van de leeuw. Na tien jaar Concertgebouwbezoek was ik nog steeds de jongste. Heerlijk was dat. Het hoge gehalte aan bejaarden was wel makkelijk de weg vinden, laat je gewoon meevoeren door de stroom grijs permanent en je bent er zo. Let wel, deze stroom begint reeds 45 minuten voor aanvang, want bejaarden zijn bang om te laat te komen. En ze moeten nog naar de wc.

Grinnikend stond ik buiten bij de wc's te wachten, waar ik Lein net naar binnen had zien gaan. Na haar hadden er zich nog een stuk of vijftien dames rond de wastafels geschaard bij wijze van rij. De verschrikte blik van Lein toen zij probeerde de wc-deur te openen en in de verwachtingsvolle gezichten van vijftien bejaarden met aandrang keek, was onbetaalbaar. Heerlijk.

Het mooiste gebeurde daarna, toen wij onze plek zochten. Ik liep achter een oude man met een stok. Dat ging niet heel snel. Dat gaf niet, hij was slecht ter been en dan gaat dat zo. Na twee minuten zag ik een opening en haalde hem in. Precies op dat moment maakte hij een snelle (!!) draai naar links en stak zijn wandelstok tussen mijn benen. Ik viel gelukkig niet, maar keek wel even verbaasd om, waarop mij boos werd toegebeten "Je kan maar haast hebben". Eerst mij bijna tackelen en dan boos worden. Onbegrijpelijk.

Nee, bejaarden zijn geen snars socialer dan jongeren. In de zaal werd veel geroggeld en gehoest, mensen lieten dingen vallen, vielen in slaap of gingen voor het einde weg. Minstens zo onrustig als een gemiddelde vrijdagavond in Pathé Scheveningen. En daar zijn niet op dat moment zes musici ingespannen aan het werk. "Hoesten verstoort de concentratie van de musici en het publiek." Het mocht niet baten.

Toch laten wij ons door deze terreur niet wegjagen uit het Concertgebouw. Een volkje bleef dapper weerstand bieden. En dat zijn de jongeren. Die werken verdorie elke dag keihard zodat de grijze massa z'n AOW en pensioen kan genieten. Wie verdient er hier nou eigenlijk respect? Nou dan.

13 opmerkingen:

  1. Gisteren stond ik in de file voor de ingang van de parkeergarage omdat een bejaarde niet begreep hoe de slagboom werkte. Als de aftakeling toeslaat mag je ook niet meer aan het verkeer deelnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn verhaal betreft bejaarde mannen op de fiets. Levensgevaarlijk.

    Situatie 1: ik loop op het fietspad, omdat de stoep te smal is en daar al iemand loopt. Er komt een bejaarde man aan die werkelijk alle ruimte van de wereld heeft om voorbij te rijden. Hij kiest ervoor zijn ellebogen breed uit te waaien (breder dan het stuur!), over het midden van het fietspad te fietsen en mij een flinke elleboogstoot op de borstkas te geven. In voetbal krijg je een dieprode kaart voor zoiets.

    Situatie 2: ik heb groen fietslicht om over te steken. Aan de overkant van het kruispunt zie ik een fietser in mijn ooghoeken van rechts komen. Ik blijf opletten en realiseer me dat hij, terwijl ik oversteek, steeds sneller gaat fietsen. Met het recht van groen licht fiets ik ook stug door. De oude man versnelt nog meer en rijdt al scheldend pardoes in mijn achterwiel. Hoe haal ik het in mijn hoofd om daar te fietsen als hij eraan komt? Nadat ik mijn woedende vriend tegengehouden heb om achter hem aan te gaan, realiseer ik me: en wat als ik een zwangere vrouw was geweest die door zijn onbehouwen gedrag met fiets en al gevallen was?

    Kortom, mijn respect en medeleven met bejaarde mannen op de fiets is sowieso voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een agressie! waarom toch? Je moet volgende keer je vriend niet tegenhouden hoor.

    Ik ben een keer door een bejaarde man van mijn fiets geduwd toen ik richting de stoep (waar het fietsenrek stond) fietste en hij op de stoep liep. Hij liep speciaal naar me toe en zei dat ik gevaarlijk was en gaf me een duw.

    Maar in de auto vind ik ze enger hoor. Als het dan misgaat is de impact groter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij fietsen nogal eens op de stoep. De 2,5 m brede stoep om een groot stadspark in het midden desch landsch. Wij wonen daar ja, fietsen altijd heel langzaam, en blijven aan de kant van de auto's. De stoep is trouwens niet alleen breed, er zit ook nog een voortuin tussen de weg en de voordeur. De lokale 65-plussers zijn het daar niet mee eens, en gooien hun kleinkinderen graag voor onze wielen om ons maar tot remmen te dwingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iedereen weet dat opa's en oma's kinderwagens en buggies gebruiken om voorrang af te dwingen. Immers, als je wilt oversteken, desnoods door rood, zal iedereen remmen voor klein onschuldig kind. Zouden die bejaarden achterstevoren, met bejaarde eerst en dan de wagen erachteraan, oversteken dan was het probleem voor de vergrijzing een stuk minder ernstig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Buggies moeten sowieso verboden worden in drukke gebieden, met name in winkelstraten op zaterdag, of op de markt. Niet alleen bejaarden hebben er een handje van die dingen tegen je enkels te drukken.

    Volgens mij is Stichting De Zonnebloem ermee begonnen de rollen om te draaien en de bejaarden in een soort buggy eerst over de oversteekplaats te duwen. Dat doen ze door het hele land. Goed initiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inclusief Danny de Munk graag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wazzehut problm mè bjaarde? Me thuispagina neemp alle vooroordeeln weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik haalde ooit (op de fiets) een oude man in (ook op de fiets) en toen viel hij om, net terwijl ik naast 'm reed. Gevolg: een zijdelingse aanrijding, het slachtoffer reed 20 en de dader 5 km. per uur. Zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En dan te bedenken dat alle babyboemers van na de oorlog nu de '65+ zone' ingaan :s
    Dat wordt nog meer bejaardenirritatie de komende 25 jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het wordt steeds erger:

    http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/376364

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die reactie ook onder dat nieuwsbericht: De ouderen worden gekort, oh wat zijn ze zielig, laat dat vrouwtje lekker van haar wijn genieten. Aargh, alsof ze vrijgepleit moet worden om haar leeftijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kan nooit kiezen wat ik irritanter vind: onwelriekende bejaarden, kwijlende baby's, krijsende op de grond liggende peuters, scheldende ouders, kwijlende bejaarden, scheldende peuters, onwelriekende baby's, krijsende op de grond liggende ouders. Wacht even. Dit kan handiger in een formule: bejaarden= (krijsen+opdegrondliggen+schelden+onwelrieken)! - (ouders+peuters+baby's)

    Ik denk dat ik maar naar Mars verhuis.

    BeantwoordenVerwijderen