dinsdag 14 juni 2011

Volgen om gevolgd te worden

Vorige week besloten wij om eens wat meer mensen te gaan volgen op twitter (ik zeg overigens graag "twittâh", maar niemand lijkt dat echt leuk te vinden) in de hoop dat zij ons ook zouden gaan volgen in de hoop dat zij vervolgens ook onze blog zouden gaan lezen.
Wij schrijven hier al een tijdje en krijgen, langzaam maar gestaag, steeds meer lezers, en eigenlijk vonden wij, zo op een verdwaalde achternamiddag, dat die lezersaantallen wel iets sneller omhoog mochten. En dus bedachten wij de zgn. 'volgtactiek'. En gingen die in de praktijk brengen. Ik begaf mij, namens Gemodder uiteraard, op twitter voor een veldonderzoek. Een veldonderzoek op zoek naar onze potentiële lezer. Ik keek welke lezers ons volgden en ging vervolgens (ik wil dat woord ik nu graag gebruiken, dat begrijpen jullie vast wel) hun volgers volgen.

Dat was nog niet zo eenvoudig, want heel veel mensen hebben wel 500 volgers. Sommige zelfs 1500.
Maar ik bleef klikken en de volgers volgen. En de volgers van de volgers. En hun volgers. En zo hadden na heel veel klikken ongeveer duizend mensen om te volgen.

Wat mij opviel was dat heel vaak al die mensen ook al hun volgers volgen. Soms zetten ze zelfs in hun profiel “volg jij mij dan volg ik terug”. Bizar, volgen om gevolgd te worden. Ik vroeg me af hoe je tweets van 500 mensen kunt volgen? Ik zette twitter aan en keek zo af en toe eens. Met 1000 mensen om te volgen had ik soms binnen een half uur vijftig tweets om te lezen.

Het merendeel van die tweets snapte ik vaak niet. Vaak waren het onbegrijpelijke reacties op andere (voor mij onbekende) tweets. Soms waren het alleen maar links. Vaak stond er maar één woord. Ik zag ‘mueslibol’ en ‘vogeltjes’. Ook zag ik een paar keer “*plop*”. Heel vaak werd er beschreven wat iemand had gegeten. Of dat hij zo ging eten. Of de was ging uithalen. Of ging zwemmen.
Het meest fascinerende was nog wel dat al snel andere mensen ons ook begonnen te volgen. Begonnen we de dag met een schamele 37 twittervolgers, binnen en paar uur hadden we er 142. Inmiddels hebben we er, nog geen week later, 256. De betekenis van twitter en zgn ‘social media’ begint een beetje tot mij door te dringen.

Volgen doet volgen zeg maar. Een massaler ongefundeerder groepsgedrag zag ik zelden. Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij met onze nieuwe volgers (allemaal van harte welkom!) Maar ik hoop wel dat onze volgers ons ook lezen. Dat tussen al die tweets, onze tweets een beetje opvallen. Dat mensen gaan doorklikken op de getweete links. Dat wij niet alleen kwantitatieve volgers hebben maar ook kwalitatieve volgers. Mensen, wij zijn erg benieuwd, laat ons weten, hoe zijn jullie hier gekomen? Hebben jullie geklikt op onze tweet of kom je hier al jaren en gebruiken onze lezers helemaal geen twitter?

Er viel mij overigens nog iets op op Twitter, daar komt binnenkort nog een stukje over…

3 opmerkingen:

  1. update: inmiddels hebben 269 volgers..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik volg jullie geweldige hersenspinsels nu al een tijdje, jullie kijk op de wereld is echt verhelderend.
    Ik ben jullie gaan volgen door lein, via een forum.
    Dames, ga zo door!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @marjolein, leuk om te horen!

    update: 279 volgers nu!

    BeantwoordenVerwijderen