dinsdag 10 mei 2011

Homo-emancipatie, my ass!

Het was een mooi weekend voor de homo-emancipatie. In geen enkel ander land zijn homo's zo gelijkwaardig aan hetero's als in Nederland. Fijn is dat. Toch? Ja hoor, maar ook hier valt blijkbaar nog een fikse slag te halen. Schuimbekkend nam ik het nieuws tot mij.

Zaterdagochtend staarde ik in alle vroegte naar een aflevering van Life & Cooking. Te gast was Peter van der Vorst, de koninklijkhuisverslaggever van RTL4. Hij vertelde over zijn aanwezigheid bij Koninginnedag in Thorn en Weert. Hij was er samen met Marc van der Linden, die andere royaltykenner van RTL. Om op tijd bij de festiviteiten aanwezig te zijn "...hebben we de nacht ervoor in Thorn geslapen." "O," sprak een van de aanwezigen in de studio, "lepeltje-lepeltje?" Vanuit mijn nek voelde ik de woedewarmte omhoog stijgen. Ja, natuurlijk, want alle homo's doen het de hele tijd met elkaar! Hoe kon ik dat nou vergeten?

Moet je indenken dat Eva Jinek en Jeroen Snel een dergelijk interview hadden gegeven over hun verslaggeving bij de bruiloft van Prins William en Kate Middleton. "Ja, we waren al een dag eerder in Londen en daar hebben we toen in een hotel geslapen." "Lepeltje-lepeltje?" Dat vraag je dus niet. Dat vraag je dus niet aan mensen die openlijk hetero zijn. Ik denk sowieso dat Eva Jinek wel een goede advocaat in de arm had kunnen nemen als dit soort impertinente vragen aan haar werden gesteld, maar dat is een ander verhaal.

Tegen homo's kun je dit soort dingen wel lekker zeggen. Die houden er toch een wat vrijere seksuele moraal op na, anders waren ze überhaupt geen homo geworden. Da's logisch. Homo's zijn stiekem toch wel een beetje losgeslagen mensen. Vandaar dat het ook een issue was dat Jan Kees de Jager homoseksueel is. In De Telegraaf had hij dit weekend zijn coming out. Of, zoals Alex de Vries het in Ochtendspits verwoordde, hij kwam letterlijk uit de kast. (O ja? Stond hij in een kast, deed de deur open en stapte eruit?) Lekker geëmancipeerd. Heb nou toch gewoon een vriend! En verder geen gezeur. Je wordt vanzelf wel een keer gefotografeerd en dan weet iedereen het ook. Ik weet toch ook niet of Uri Rosenthal een vrouw heeft? Het zal wel, want anders had je het wel gehoord.

Ondertussen zijn we hier dus blijkbaar net zo achterlijk als in die vermaledijde Verenigde Staten, waar je alleen maar president kan worden als je een voorbeeldige vrouw hebt met schattige kinderen en elke zondag braaf naar de kerk gaat. Als je homo bent, ben je toch nog steeds een beetje een freak. Ik hoop dat Mark Rutte binnenkort ook zijn coming out heeft. Als hetero. Een persconferentie, schaamblos op de kaken, en dan maar bekennen dat je op vrouwen valt.

3 opmerkingen:

  1. Volledig mee eens. Complete waanzin. Tijd voor verandering. Revolutie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad mee eens, het irriteert mij ook altijd mateloos als dat soort "grapjes" gemaakt worden.

    BeantwoordenVerwijderen