donderdag 28 april 2011

Voedselvrees

Vroeger, toen ik op de basisschool zat, at ik heel veel maar lustte ik heel weinig. Wel witte boterhammen met nutella en leverworst en heel veel chips. En kroketten. En vissticks. Er zat geen rem op. Groenten waren vies, behalve worteltjes/doperwtjes en spinazie. En mijn ouders waren ook nog eens zo gek om bijna altijd apart groente voor mij te koken (lees: opwarmen uit een klein potje).

Dan is het moment dat je je vleugels een beetje begint uit te slaan en dan ga je wel eens bij een vriendinnetje eten. Eerst zijn er nog de veilige verjaarspartijtjes met pannekoeken en patat maar er komt een dag dat je “gewoon” bij een vriendje gaat eten en dan krijg je witlof. Of zuurkool. Dan is er geen pannetje met wortels voor jou. En moet je het maar opeten. “De kindertjes in Afrika zouden wel raad weten hoor met zo’n bordje groente.”

Dan wordt je een beetje volwassen en ga je zelf eens wat koken. En voordat je het kom je erachter dat je eigenlijk heel veel lust. Ha! Kom maar op met die eetfeestjes. Maar hoe volwassen en groot je ook bent geworden, er zal altijd voedsel blijven bestaan waarvoor je de neus ophaalt. Tenminste, dat is mijn theorie. Voedsel komt immers in de schijf van vier:

1. Lievelingsvoer: dingen waar je thuis veel mee kookt of gerechten die je uitkiest in een restaurant. Denk aan risotto met asperges, zelfgemaakte pizza, eend met sinaasappelsaus of de vegetarische rijsttafel bij een Indonesisch restaurant.
2. Eten dat prima goed te eten is, en je haalt het ook wel in huis als het in de aanbieding is, of in het seizoen. Denk aan andijvie of gekookte aardappels.
3. Voedsel dat je zelf niet zou kopen, maar als je tijdens een etentje er vol bord van onder je neus krijgt, werk je het toch met niet al teveel problemen weg. Denk aan brood met karwijzaad, aardperen en kleine roze garnalen.
4. Horrorvoedsel: je krijgt het gewoon niet weg, zelfs niet uit beleefdheid tijdens een etentje bij je schoonouders. Het stinkt, je gaat ervan kokhalzen en krijgt alleen van het kijken ernaar al een voedselvergiftiging. In deze categorie vallen enge worsten zoals chorizo en salami, koude eieren (vooral als het ook nog gevulde zijn) en huzarensalade.

Hoe zit dat bij jou? Heb jij ook een horrorgerecht of eet je werkelijk echt alles? Was je een moeilijke eter in je jeugd of juist niet? Heb jij al culinaire volwassenheid, wat dat dan ook precies mag zijn, bereikt?

9 opmerkingen:

  1. Haha, wat een raar horrorvoedsel heb je :)

    Mijn horrorvoedsel: Warme ananas door hartige gerechten, bloemkool met witte saus (eigenlijk bloemkool an sich)en koriander (verse en dan direct in je mond).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, jouw horrorvoedsel vind ik juist weer berelekker ;)

    Mijn horrorvoedsel: slagroom en boter (yuk yuk yuk), champignons in welke vorm dan ook. Spruitjes. De rest krijg ik wel weg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. andijvie. een echte no go. in geen enkele vorm krijg ik dat naar binnen.

    lievelingseten is alles met blauwe kazen, met perziken, vrijwel alle pasta's en alles met gegrilde groenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lust alles. Mits goed bereid, uiteraard. O nee, één ding niet: stukjes kokos. Wel kokosmelk door bijv. curry, geen bounty, bwuh.

    Thuis moest ik ook altijd alles eten en zeker als ik bij anderen at. Zo heb ik een keer 2 uur bij mijn tante aan tafel gezeten omdat ik kokhalzend volhield dat ik wél van spinazie hield. Dieptepunt: ik heb een keer stiekem een kokosmakroon in mijn broekzak gespuugd omdat ik dacht een hap van een bitterkoekje te nemen. En aannemen was opeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @wendy, boter en slagroom zijn niet mijn favoriete maar boter gebruik ik wel tijdens het koken, met mate trouwens. Spruitjes en champignons zijn mijn favorieten!

    @Caar, ai ai ai. Mijn dieptepunt was toen ik bij de zus van mijn oma frikandellen als ontbijt kreeg en ik niet durfde te zeggen dat ik dat geen goed idee vond. Lekker kotsen in de auto dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niemand problemen met lillende vetrandjes aan vlees, eend, varken, platgekookte worteltjes, venkel of vissige vis zoals sardientjes?

    PS prachtig, mijn ik-ben-een-echt-mens-want-ik-kan-lezen-verificatie is 'ETERS'. ??

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het woord 'lillend' vind ik wel een prachtwoord en ik heb het gisteren nog gebruikt toen ik naar Julius Jaspers in Topchef De jonge professionals keek. Die man ís een lillend vetrandje en dat vind ik wel heel onsmakelijk. Zoals hij zijn mond opent om te proeven, alsof je naar een stervende goudvis kijkt. Daar krijg ik geen honger van.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Horror: Alles wat ook nog maar enigszins op een dier líjkt!
    Voor mij geen vlees met botten/pezen/huid of vis met graten, geen schelpen, geen garnalen met starende oogjes, geen krab, kreeft of ander zeecreatuur, ik word er kotsberoerd van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik lustte vroeger veel groenten niet, en ook geen orgaanvleesch. Ik heb tot mijn elfde helemaal geen kaas gegeten. Ook vond ik schaaldieren niet lekker als kind. Ik at als tiener niet zo graag warme vruchten maar dat komt vermoedelijk omdat ik om de zondag dezelfde kip in ketjap manis met perziken kreeg (de andere zondag was goulash) en daar had ik wel een keertje genoeg van. Nu lust ik alles. Ja, ook zwoerd, zwezerik, en zwaardschedes. Ik eet alleen niet alles maar dat is een keuze van een andere orde. Ik vind ook heel erg veel dingen lekker. Om er een paar uiteenlopende te noemen: Käsespätzle, Tofu telor, pizza bianca, borsjtsj, en Saag Paneer.

    BeantwoordenVerwijderen