woensdag 9 maart 2011

TV, patience en boeken

Ik begon dit jaar met het voornemen meer te gaan lezen. Tot nu toe is er van dat voornemen nog weinig terecht gekomen. Zo ben ik blijven steken halverwege het eerste boek dat ik moest lezen voor de boekenclub: The selected works of T.S. Spivet. Het tweede boek dat wij dit jaar voor de boekenclub moeten lezen is ook nog niet uit. Het gaat om het nieuwste boek van Salman Rushdie, Luka en het levensvuur. Ik ben nog niet eens halverwege dat boek. Van de stapel boeken waarvan ik mij had voorgenomen die dit jaar te lezen, is er nog niet eentje uit.

Ik had afgelopen weekend voor het eerst in weken weer eens een rustig weekend. De afgelopen weken is veel van mijn tijd verloren gegaan aan schoonmaken, opruimen, administratie en andere rotklusjes. Voor het eerst in tijden kon ik eens, tussen de klusjes door, op een bank liggen. Ik had dus alle tijd om te lezen, zou je zeggen. Maar ik deed dat niet. Ik was moe en uitgeblust en heb een groot deel van mijn tijd slapend in bed doorgebracht of liggend op de bank, tv kijkend of patience spelend op mijn telefoon. Dit is uiteraard allemaal heel ontspannend, maar het helpt niet echt mijn goede voornemen te bewerkstelligen.

Nu is slapen voor mij een redelijk essentieel onderdeel van mijn bestaan en noodzakelijk voor een goed functioneren, maar tv kijken en patience spelen zijn dat niet. Na lang nadenken dit weekend, onderwijl keek ik tv, heb ik besloten mijn tv-kijk-activiteiten drastisch te verminderen. Ik ga de komende twee weken een experiment uitvoeren. Ik ga proberen twee weken te leven zonder tv én ga kijken of dat tot gevolg heeft dat ik meer boeken lees.

Ik wil één uitzondering op mijn niet-tv-kijk-voornemen maken: bij terroristische aanslagen en grote omwentelingen in de arabische wereld mag ik het nieuws van half acht kijken. Mijn experiment gaat vandaag (woensdag 9 maart) in en duurt tot woensdag 23 maart. Ik hou jullie op de hoogte van mijn belevenissen.

3 opmerkingen:

  1. Tip voor wie wil kunnen zeggen een boek gelezen te hebben, maar eigenlijk geen tijd heeft:

    Bij de Bruna kocht ik pas voor Euro 1,50 het boekje "De stiefdochters van Stoof' van Maarten 't Hart......
    Een klein-formaat boekje van 100 hele kleine bladzijden, dat ze uitgeven om de ontlezing tegen te gaan (paar keer per jaar komt er zo'n boekje uit in die serie van steeds andere schrijvers. )

    Je leest dit boekje in een half uur uit en het is echt geweldig. Een kort verhaal over het houden van je principes en de gevolgen daarvan. En nog extreem grappig ook. Ik heb erg genoten. Vervolgens heb ik het aan mij vader gegeven, die zelden een boek leest. Hij sms'te een uur later: "kostelijk, heerlijk, prachtig, bedankt"......Als dat geen aanbeveling is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. klinkt goed! ga ik zeker kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed moment om te stoppen met tv-kijken, er gebeurt bijna niets. En natuurgeweld gold niet als uitzondering, dus lees maar lekker door. Je hangt nu de hele tijd rond op nieuwswebsites?

    BeantwoordenVerwijderen