donderdag 27 januari 2011

Eighties vissen

Mijn buurman van een paar huizen verderop en ik hebben niet echt een warme band. We groeten elkaar op straat en wensen elkaar dan een prettige dag. Hij neemt tijdens kantooruren pakjes voor mij aan, die hij in de gang bewaart totdat ik ze kom ophalen. Tijdens een lange vakantie lijkt het daar soms op een Amazon/Esprit opslagwarenhuis. Verder gaat het contact niet, geen burenkoffie dus.

Toen ik vanochtend in het donker met een volle GFT-bak de deur uitstapte liep de buurman net voorbij. We groetten elkaar en hij bood aan mijn bak even aan de kant van de weg te zetten. "Dan ken jij lekker meteen door naar je werk meissie." Hij pakte de bak uit mijn hand en liep naar de weg, waar zijn eigen bak inmiddels ook al stond. Vol met hooi uit de caviakooi. Zoals elke week.

Op zijn terugweg passeerde hij me weer en wenste me nogmaals een goede dag, terwijl ik nog met mijn fietsslot stond te klungelen. "Weet je wat ik gaat doen als jij zo op weg bent naar je werk meid? Dan gaat ik lekker even vissen. Ik heb al mijn spullen al ingepakt. Maar wel eighties hoor, eighties vissen doet ik altijd." Met mijn wazige nog nietwakker hoofd keek ik hem verbaasd aan. Ik ben niet zo thuis in de viswereld, al keek ik vroeger wel altijd Reel Wars op Discovery. Wat is in godsnaam eighties vissen? Zoeken naar vissen die vooral in jaren '80 populair waren? Een speciale hengel ontworpen na de val van de Muur? Een spandex vispak? De buurman heeft te weinig haar om te touperen dus dat kon het ook niet zijn.

Het gesprek viel stil en de buurman zag aan de holle blik in mijn ogen dat ik niks van de vissport weet. Zeker niet 's ochtends om half 8. "Weet je niet wat eighties vissen is meid? Jawel toch? Zonder weerhaakjes is dat, en dan meteen de vissies weer in het water laten glijden. Dat is het allerbeste voor ze hoor. En ik vind het echt niet minder leuk!"

Foto: beeld uit de serie Floyd on Fish uit 1985

1 opmerking:

  1. Jaaa! Met een zweetband om en beenwarmers aan! En zo'n hoogopgeknipt badpak over een fluorescende legging! Schoudervullingen! Eighties vissen, gaan wij dat ook doen? Maar dan zonder de vissen.

    BeantwoordenVerwijderen