maandag 1 november 2010

De Grote Drie 2010

Met het verscheiden van Harry Mulisch (op de foto geflankeerd door Cees Nooteboom en Hugo Claus, in beter tijden) afgelopen weekend is de laatste van De Grote Drie heengegaan: de drie grote Nederlandse na-oorlogse schrijvers, namelijk Willem-Frederik Hermans, Harry Mulisch en Gerard Reve. Het einde van een tijdperk. Treurig denk ik aan de middelbarescholieren die zich aan hun oeuvre zullen wagen zonder een van hen ooit bij leven meegemaakt te hebben. Dat is toch jammer. Het werk van Mulisch is zo veel mooier als je hem tijdens interviews op tv arrogante opmerkingen hebt zien en horen maken. Ik genoot daar altijd van. Maar wellicht gloort er hoop aan de horizon, want ook nu zijn er nog genoeg Nederlandse schrijvers met een indrukwekkend oeuvre en bijpassend ego. Vandaar dat we de nieuwe Grote Drie willen aanwijzen. Op internet circuleerden al de namen van Cees Nooteboom, Arnon Grunberg en Hella Haasse, maar misschien denk je daar wel heel anders over. Mij lijkt het onverstandig om Hella Haasse op te nemen, omdat je dan binnen een jaar weer op zoek moet naar een vervanger. Zelf stel ik voor: Arnon Grunberg, Thomas Rosenboom en Maarten 't Hart. Denk je er anders over, laat ons weten wie jouw Grote Drie vormen. Christiaan Weijdts? Leon de Winter? Connie Palmen? Vrouwenquotum niet verplicht.

1 opmerking:

  1. Leon de Winter, Adriaan van Dis en Renate Dorrestein maar NIET alsjeblieft God op mijn blote knietjes niet Arnon Grunberg.

    BeantwoordenVerwijderen