maandag 26 juli 2010

Baby

Af en toe, als ik bijvoorbeeld de rubriek 'Achterklap' van nu.nl lees, word ik geconfronteerd met een, voor mij, nieuw popfenomeen: Justin Bieber. Eef beschreef eerder al zijn idiote haardracht, die ik ook altijd zie op de foto's bij deze berichtjes, en die er inderdaad niet uitziet. Het is alsof hij zijn haar vanuit de nek naar zijn neus heeft gekamd. Iets wat bijvoorbeeld Jan de Hoop ook graag zou doen, maar die komt helaas niet verder dan ter hoogte van zijn oren.

Vandaag hadden de berichten mij zo nieuwsgierig gemaakt, dat ik eindelijk wel eens wilde weten wat voor muziek het tieneridool maakt. Het mannetje is 15, dat is ook duidelijk zichtbaar en er lopen meisjes van 10-15 achter hem aan, dus ik had al een bepaalde verwachting toen ik zijn grootste hit 'Baby' ging beluisteren. Baby, dat moet autobiografisch zijn, dacht ik. En dat klopt.

De clip speelt zich af op de bowlingbaan, hiermee haarfijn aansluitend op de belevingswereld van een Amerikaanse tiener. Wie dit niet begrijpt moet meer Amerikaanse films kijken. Het woord Baby slaat uiteraard niet op de onvolgroeidheid van de kind-ster, maar op zijn grote liefde, die hij in het lied bezingt. Met een hoog stemmetje kirt hij in de eerste maten op de hiphopbeat 'I thought we'd nevah evah evah be apart'. Schattig, je bent 15 en nog niet cynisch, heerlijk. Daarna zingt hij door 'Are we an item? Girl quit playin'. Op de bowlingbaan, haha, ik lachen. Even verderop de keiharde stelling 'My first love broke my heart for the first time' (da's logisch) en nu komt het, de lelijkste phrase uit de Amerikaans-Engelse taal: 'And I was like Baby, Baby, Baby, oooooh like Baby, Baby, Baby, thought you'd always be mine!' ... 'For you I would've done whatever', mooi, ontroerend. Ik hield vroeger van de New Kids on the Block en ik begrijp wat de melige tienermeisjes zo leuk aan hem vinden. Het is zoetsappig, gelikt en behoorlijk braaf, iets om bij weg te dromen en zo hoort het ook als je 11, 12, 13 bent. Okee, 'I'll buy you anything' is al wel heel materialistisch, maar kom op, meisjes dromen toch van zo'n jongen die gek van hen is en een ring voor hen koopt? Of een breezer? Nee, geen breezer, Justin is tegen drugs en alcohol, hartstikke goed.

Mooiste is nog wel dat er ook allemaal parodieën van zijn muziek zijn gemaakt (dan ben je pas echt succesvol), onder andere een van Alvin en de Chipmunks, en dat dat meer een goed lijkende imitatie is dan een parodie. Het mannetje heeft een heel braaf stemmetje, nog niet aangetast door de puberteit, hetgeen ook geldt voor de rest van zijn uiterlijk. Ik vrees dan ook met grote vreze de jaren die komen gaan, en denk aan de rijen onschuldige kindsterren die rond hun twintigste aan de drank waren en zich lieten betattoeëren (ja, dat is voor mij het ultieme bewijs dat je verpest bent: je mouwen niet meer uit kunnen trekken). Ik hoop voor Justin Bieber dat hij niet de volgende Corey Haim is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten