maandag 3 mei 2010

Weemoed om Nada en Patty

Het barst op tv van de make-overprogramma’s, het kan je niet ontgaan zijn. Het is overgewaaid uit Amerika, uiteraard, en Engeland (Trinny & Susannah, wel heel leuk!) en één van de eerste in zijn genre in NL was de Modepolitie, met Nada van Nie en de voor mij onbekende Patty Zomer. De dames gingen dan op een beurs langs en pikten drie mensen uit de massa die er volgens hen ontzettend fout uitzagen. Vervolgens werden deze drie kandidaten onder de loep genomen, hun outfits werden compleet neergesabeld, een knauw in het broze zelfvertrouwen van drie onzekere vrouwen.

De lelijkste werd in het zonnetje gezet. Nada en Patty (jemig, wat een namen) gingen een paar dagen later bij de kandidaat op werk langs en vroegen daar wat de collega’s van haar kledingstijl vonden. Leuk hè. Moet je je indenken dat er een cameraploeg op je werk komt en aan je kamergenoot vraagt hoe jij je kleedt. En dat zij dan zegt dat je er altijd zo saai en kleurloos bijloopt. En dat je er zo slecht en onvoordelig uitziet. Nice. Daarna gingen ze thuis de kledingkast nalopen. Meestal werd alles weggegooid. Zonde? Nee, niet zonde, meestal was de kleding echt spuuglelijk (ze zijn in Roemenië nog steeds verbolgen over die zending), maar wel onhandig. De vrouw in kwestie kreeg namelijk drie nieuwe sets kleding aangemeten. Ik weet niet hoe jouw kledingkast er uitziet maar ik heb wel meer dan drie sets. Deze drie sets waren een exacte kopie van de outfits van Nada en Patty: Strakke broek, laarzen erover, heel veel laagjes (hemdje, shirt, lange trui en nog langer vest) met daar omheen een brede riem. Aftoppen met heel veel armbanden en lange kettingen, klaar. Heel overzichtelijk eigenlijk, je wist altijd hoe de dame in kwestie de metamorfose uit zou komen. En eigenlijk was dat, ondanks het totale gebrek aan fantasie van Nada en Patty, toch altijd wel een verbetering.

Tot zo ver het schoolvoorbeeld van de make-overprogramma’s. Vorige week zag ik voor het eerst The Look of Love. En dat is nog eens even wat anders. Ik moet bekennen dat ik tijdens het kijken naar dit programma met weemoed terugdacht aan Nada en Patty. Die konden af en toe snoeihard zijn en daar kon ik me dan om verkneukelen. The Look of Love is een stuk zoetsappiger en ook onbegrijpelijker. Hier wordt een echtpaar met relatieproblemen in de watten gelegd door metamorfosegoeroe Dyanne Beekman en relatiedeskundige Robert ten Brink. Dan heb je dus relatieproblemen en dan bel je RTL om een en ander breed uit te meten op televisie. Dat is al een ding dat ik niet begrijp. Ik wil sowieso niet op tv, maar nog minder als ik relatieproblemen zou hebben. Hooguit samen met de meneer bij Tien voor Twaalf. En ook dan vind ik dat je voor lul staat. Wat ik al helemaal niet begrijp is dat ook hier weer de metamorfose uit de kast wordt gehaald. Twee mensen die elkaar al lange tijd, soms jaren, doodongelukkig maken en die geef je dan een make-over. Maar dat is natuurlijk niet het enige. Nee, er wordt bijvoorbeeld ook een heel gevoelige, lange brief geschreven over wat er allemaal mis is en hoe het weer leuk moet worden. In de aflevering die ik zag werd de vrouw een week naar een spa gestuurd terwijl de man thuis voor de kinderen zorgde. Ze kregen allebei een make-over (Dyanne tegen hem: “Naaaah ja zeg, je lijkt wel hip!!” Dan weet je het wel). Ze mochten allebei over hun gevoelens praten en huilen voor de camera. De vrouw kreeg ook nog een persoonlijk schilderij van Ans Markus. Hoe dit allemaal bijdraagt aan een beter huwelijk, ik heb geen idee, maar het leek me wel wat, een week in een spa, nieuwe kleding en een mooi schilderij. Je zou er bijna voor op tv willen.

Ik denk dat er op dit moment krampachtig gezocht wordt naar een manier om voort te borduren op de metamorfose, maar dat uitsluitend een metamorfose passé is. De metamorfose van het metamorfoseprogramma dus. Misschien is het een idee om tijdens de voor- en nabeschouwing bij voetbalwedstrijden ook metamorfoses te doen. Johan Derksen en René van der Gijp zien er niet uit, Mart Smeets en Jack van Gelder zouden vast ook leuker zijn met laagjeskleding en gel in hun haar (wat daarvan over is). Ik ben benieuwd wat Nada met Brian Roy gaat doen. Of zijn die ook al uit elkaar? Want dan kan daar misschien een programma over worden gemaakt.

4 opmerkingen:

  1. Tut tut tut, de onbekende Patty Zomer. Dat is mooi wel Patty de Dolly Dot waar je het over hebt hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, en als we dan metamorfose en voetbal gaan combineren, dan mogen Danny Blind, Mario Been en vooruit ook mijn personal favourite Youri Mulder even allemaal een paar weekjes aan de crackers met Slankie en glaasjes mineraalwater, geen vette happen en sloten bier meer. Jack en Mart doen mee, inderdaad, Tom stopt met doen alsof hij 10 jaar jonger is dan hij is (ja, hij ziet er wel goed uit maar wij weten inmiddels echt wel dat hij boven de 35 is, lieve vrienden van de NOS). En als ze allemaal het gewicht van Clairy Polak en de frisse uitstraling van Sacha 'eigenlijk' De Boer hebben, mogen ze weer commentariëren. Johan Derksen en Jan Mulder zijn dan misschien iets voor de gevorderden-reeks, die mogen tussendoor filosoferen met Rik Felderhof...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn hart was gebroken, ik geloof nooit dat ik mijn ex weer terug zal krijgen totdat Dr. Trust mijn ex binnen 24 uur terugbracht met een krachtige liefdesbetovering. Hij is betrouwbaar voor positief resultaat, neem contact op met de spell-caster voor liefdespreuk via e-mail: >>>> placeofsolution@yahoo.com <<<< of WhatsApp op + 1443281 3404

    BeantwoordenVerwijderen