woensdag 3 februari 2010

Een Aaf zijn

Op de website van NRC Next stond gister een oproep voor het insturen van columns onder het kopje 'Voor een dagje Aaf zijn'. Dit is mijn reactie op die oproep (en dus niet mijn inzending).

Voor één dagje Aaf zijn? Ik zou wel voor de rest van mijn leven Aaf willen zijn.
Als ik met de wetenschap van nu zou mogen kiezen wie of wat ik in mijn leven zou zijn, dan zou ik er denk ik niet voor kiezen jurist te worden. Hoe leuk ik mijn huidige baan ook vind en hoe veel plezier ik ook aan mijn studie heb beleefd. Als ik het écht voor het zeggen had, zou ik willen kiezen uit drie droombanen of droomcarrieres of eigenlijk droom-ikken. Eén ervan is Aaf zijn. Of ‘een Aaf’ zijn. Hoe erg dat ook klinkt.

Als ik Aaf was zou ik elke dag de tijd hebben om na te denken over het leven. Elke dag de tijd daarover een stukje te schrijven en ook meteen een goed stukje (want ik ben Aaf). Ik heb dan een wit klein laptopje en zit in een cafeetje cappuccino’s te drinken. Ik mag op mijn laptopje het internet afstruinen en filmpjes op youtube bekijken zonder schuldgevoel. Want het is voor mijn werk. Professioneel internetten en je professioneel verbazen over de wereld om je heen en daar columns over schrijven. Het lijkt me heerlijk.

Als ik ‘de Aaf’ was had ik ook een inloopkast gehad met een roze deur. Ik heb namelijk in VT Wonen gelezen dat ze dat heeft. Ik, de echte ik, de Eef-ik en niet de Aaf-ik, heb ook een inloopkast. Maar die is nogal karig ingericht omdat we nog geen tijd hebben gehad die af te bouwen. Het licht ontbreekt en we hebben ook geen roze deur. Maar soms roep ik wel als ik gezocht wordt, net als Aaf, dat ik in de kast zit.

En als ik Aaf ben mag ik soms bij Matthijs van Nieuwkerk aan tafel zitten en vragen stellen aan leuke gasten. En ik zou zo allemaal interessante mensen ontmoeten. Misschien zou ik dan Matthijs zelfs wel zo goed kennen dat ik een opmerking zou mogen maken, achter de schermen uiteraard, over zijn haar, dat hij het echt een paar centimeter moet bijknippen. Of over zijn pakken, dat ze soms wel erg glimmen en erg strak zitten. Ja, ik wou dat ik Aaf was.

3 opmerkingen:

  1. Als ik Aaf was zou ik Matthijs lekker aan mijn neus voorbij laten gaan en mijn eigen show beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En wat zijn die andere twee droom-ikken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die behandel ik binnenkort wel een keer...

    BeantwoordenVerwijderen