woensdag 9 november 2011

Scrabble vs. Wordfeud


Ik ben gek op Scrabble. Let wel, het fysieke bordspel Scrabble. Scrabble 1.0, zeg maar. Helaas wordt mijn wereld – ongewild – de laatste maanden gedomineerd door Scrabble 2.0, het smartphonespel Wordfeud. Dit vind ik verschrikkelijk en wel om de volgende redenen...

Ik weet niet hoe ik het moet uitspreken
Mijn eerste ergernis betreffende Wordfeud is de uitspraak ervan. Want, zeg nou zelf, is er iemand die zeker weet hoe je ‘Wordfeud’ uitspreekt? Weurdfjoed? Weurdfeut? Het klinkt sowieso nergens naar: “Zullen we even Weurdfjeuden?”. Nee, dan “Zullen we een potje Scrabble spelen?”, dat klinkt gewoon knus, dat klinkt als een haardvuur, als een dampende kop chocomel met een speculaasje erbij!

Het gevoel van met je hand in het zakje gaan en blokjes grabbelen is verdwenen
Ja, geef het maar toe. Je mist vast het gevoel om in een zakje te grabbelen. Het zachte gerinkel van de lichte blokjes, het idee dat je tóch invloed hebt op de letters die je tevoorschijn tovert, dat verrassingseffect is bij Wordfeud verdwenen… Daar springen er ineens een paar letters op je scherm. Ik vind er niks aan.

Je hebt geen invloed op het goedkeuren van de woorden die je aanlegt
De woordenlijst van Wordfeud schijnt niet erg uitgebreid te zijn. Bij Scrabble leg ik Het Groene Boekje en een Nederlands woordenboek naast het spelbord en zoek ik de woorden op waarover discussie ontstaat. Een fijne bijkomstigheid van Scrabble is dat ik mijn tegenspeler kan proberen te overtuigen van de juistheid van mijn aangelegde woord. Dit is allemaal niet het geval bij Wordfeud, want je moet maar net geluk hebben dat het door jou aangelegde woord in de – summiere – woordenlijst te vinden is.

Het spel wordt op een smartphone gespeeld
Dat is toch wel mijn grootste ergernis. Je ziet nooit de gefrustreerde reactie van je tegenspeler op jouw überwoord waarmee je honderden punten binnenhaalt. Ook vind ik het een groot nadeel dat je dit spelletje schijnbaar tijdens je werk of je sociale activiteiten door mag blijven spelen. Laatst zat ik in de kroeg met een stel smartphonebezitters. (Mijn robuuste Nokia werkt nog steeds, ook nadat hij deze zomer door een vorkheftruck is overreden.) Gezellig, een avondje in de kroeg! Maar nee, iedereen zat te Wordfeuden! Ik werd omringd door zwijgende mensen die piekerden over een nieuw aan te leggen woord en naar dat kleine schermpje staarden… En ik? Ik nam nog een slok thee en bedacht me dat ik, mocht ik ooit een smartphone aanschaffen, nóóit Wordfeud zal downloaden. Scrabble vs. Wordfeud: wat mij betreft is de eindstand 1-0.

3 opmerkingen:

  1. Er wilde nooit iemand met me scrabbelen dus voor mij is wordfeud een uitkomst. Liever wordfeud op de smartphone dan helemaal geen scrabble.
    Waarom heet het trouwens niet gewoon scrabble ipv wordfeud?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb geen smartphone (ik heb een houten telefoon uit het jaar 0, zonder internet e.d.) dus ik sta sowieso al buiten de wereld. En ik moet met het schaamrood op de kaken bekennen dat ik een paar weken gedacht heb dat het WordfReud was. Waarschijnlijk een wanhopige poging van mijn brein om belletjes te laten rinkelen. Wordfeud dus. Ik ben benieuwd hoe je het uitspreekt. En ik ben het eens met je eindstand :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben wel zeer geporteerd voor WordFeud, heur. Natuurlijk is het echte bordspel erg gezellig, maar bij de smartphoneversie kun je dagenlang spelen en steeds even kijken wanneer je tijd en zin hebt, vergelijkbaar met Facebookdiscussies.

    BeantwoordenVerwijderen