donderdag 10 november 2011

De uitvaart van Sinterklaas

Sinterklaas, wie kent 'm niet? Ik. Ik heb het gevoel Sinterklaas niet meer te kennen. Zaterdag is de intocht en ik las dat Sinterklaas dit jaar gespeeld wordt door Stefan de Walle. Hij speelde in de serie Flodder. Niet echt iets dat je direct met Sinterklaas associeert, maar goed, dat is Medisch Centrum West ook niet en daar speelde Bram van der Vlugt dan weer in.

Eerlijk gezegd heb ik moeite met het vertrek van Bram van der Vlugt. Hij was de enige Sint die ik niet eng vond. Hij was een grappige oude heer die af en toe zelfs venijnig uit de hoek kon komen. Hulpsinterklazen en Pieten jagen mij nog steeds angst aan, maar niet Sint Bram. Dat tijdperk is nu ten einde en daarmee ook de echte Sinterklaasviering.

Want wat deed hij het goed! Wie kan die begespte schoenen vullen? Niemand toch? Van kinds af aan keek ik iedere intocht naar hem en verbaasde mij over zijn inzet, al die jaren. Soms hoorde ik zijn stem onder een reclame voor koffie of creditcards en dan zag ik Sinterklaas voor me. Sinterklaas die bijklust in een geluidsstudio, om alle pakjes te kunnen betalen, dacht ik dan. Nu is hij wellicht te oud (76) om weer een dag in de kou op een paard te zitten, hoewel hij eigenlijk pas net de Sinterklaasgerechtigde leeftijd heeft bereikt.

Ik wens Bram van der Vlugt nog vele gezonde jaren toe, maar ik vind dat het mooier was geweest als hij in het harnas van ons heen gegaan was, om zo definitief een einde te maken aan het traditionele Sinterklaasfeest. Vanaf die dag zou het Sinterklaasfeest een meer gedenkwaardig karakter hebben. Een dag waarop wij terugdenken aan de Sint door elkaar cadeautjes te geven en door mannen een rood gewaad en een mijter aan te trekken. En dan staken we iedere 6e december de pakjesboot in de fik terwijl die één van Neerlands binnenwateren afdreef, de eeuwigheid tegemoet.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens. Bram weg is een verlies voor kleine en grote kinderen.

    Trouwens, het gerucht gaat dat Sinterklaas echt bestaat en incognito door het leven gaat als ... Bram van der Vlugt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal eens.
    (En als ik heel eerlijk ben, ben ik ook niet zo blij met geruchten die de ronde doen over het mogelijk aftreden van onze vorstin...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben juist heel benieuwd naar Sint Stefan. Helemaal als ik bedenk dat ik 3 jaar oud was toen Sint Bram begon en mijn nichtjes en neefje nu ook rond die leeftijd zitten. Voor hen is straks Sint Stefan 'de echte Sinterklaas'.

    Ik geef Sint Stefan het voordeel van de twijfel en gun hem ook nog een jaar om aan ons en wij aan hem te wennen.

    BeantwoordenVerwijderen