vrijdag 28 oktober 2011

Vieze Vogels - Johnny de Mol

Het schijnt dat een heleboel mensen Waar is de Mol? een heel goed programma vinden. Zo las ik dat Sasha Visser (potentieel vies vogeltje uit de TMF-stal) enorme bewondering heeft voor dat programma en de manier waarop Johnny de Mol dat presenteert. Johnny de Mol? Serieus? Dat zag ik niet aankomen.

Op zich hoef je voor zo'n programma namelijk niet erg veel te doen en te kunnen. Er zijn genoeg groezelige BN-ers te vinden die gratis op reis willen naar Zuid-Afrika of welk ander ver land voor dit programma dan ook bezocht wordt. Dus gasten heb je al. Gewoon al die ongewassen types van jouw presentatiegeneratie waar je lekker tof mee kan doen. Vervolgens moet je de diepte in. Bij een zelfgemaakt kampvuur diepzinnige gesprekken voeren over elkaars diepste gevoelens. Angsten, fobieën, wensdromen. Als het maar een diepzinnig gevoel geeft. Iets met dieren of zielige kinderen of een overleden familielid doet het altijd goed. Daar willen je bekende collega's maar al te graag over praten. Dat zijn allemaal even grote aandachtsorgels als jij zelf, dus je hoeft geen kritische vragen voor te bereiden. Scheelt lekker. En dan knik je af en toe ernstig mee. "Jezus, heftig man." De volgende dag doe je iets heftigs als gillend bungeejumpen of in je broek piesend parachutespringen om lekker te bonden. Lachend en huilend omhels je daarna je nieuwe beste vriend voor het leven. Wow, echt vetheftig!

Ja, Johnny de Mol heeft het mooi voor elkaar. Vorige week zag ik hem zitten bij de Televisier Ring. Hij had een mohawk. Dat is een hip woord voor hanekam. Wat het hippe woord voor hip is weet ik trouwens niet. Maar goed, een mohawk dus. Wat een viezerd is het ook, dacht ik. Hij is, naast briljant presentator, ook weer zo'n Vieze Vogel. De groezeligheid druipt ervan af. Ik kon hem bijna rúiken, zo vies. Man, neem een douche, doe je haar normaal, scheer je. En stel eens een kritische vraag. Dan kan ik ook eens vol bewondering naar je kijken.

8 opmerkingen:

  1. Mooi om te zien hoe zich hier een hevige pennenstrijd ontspint :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meer polemiek! Dus: waarom ben je het oneens, Jan Kok?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allereerst: mijn 'ONEENS' is een ironische reactie op het 'EENS' van Eef.

    Om meer inhoudelijk te reageren: ik vind de 'groezeligheid' van Johnny wel meevallen en uiteraard is het allemaal een kwestie van smaak. Hij doet me in dat opzicht een beetje denken aan Tigo Gernandt. Beetje ruig. Beetje anders. Ik houd wel van een beetje afwijkend.

    Verder staat er in de blog dat je voor een programma als 'Waar is de Mol' niet zo veel hoeft te kunnen. Is dat werkelijk zo? Eerlijk gezegd kijk ik nauwelijks naar het programma, omdat ik het eenvoudigweg niet zo leuk vind. Wel vind ik het deskundig in elkaar gezet en gepresenteerd. In het stukje staat trouwens aan het einde dat Johnny een briljant presentator is?! Hoe valt dat te rijmen met hetgeen erboven staat?

    De onderwerpen die Johnny met zijn gasten bespreekt en de manier waarop hij dat doet, vind je te goedkoop, te gemakkelijk. Toegegeven, er zijn betere programma's, zoals van Wilfried de Jongs '24 uur met...'. Toch is het voor mij een goede middenmoter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry Jan, maar dit is niet ruig en ook niet anders. Johnny heeft een zorgvuldig zogenaamd nonchalant hippe stijl waar in werkelijkheid niks nonchalants aan is. Daarnaast ziet de helft van de jongemannen op een willekeurige koopavond in mijn stadsie er zo uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geef mij maar 'Wie is de mol?'!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @jankok ik denk dat caar het 'briljant presentator' ironisch bedoelde.

    verder denk ik dat wij, de dames van gemodder, over het algemeen gewoon n et zo houden van die quasi nonchalante stijl. Tygo is ook vies. Het is uiteraard voor een groot deel een kwestie van smaak, maar ik denk dat de basisregel toch wel is dat we graag hebben dat iemand eruit ziet alsof hij recentelijk nog onderr een douche heeft gestaan.

    BeantwoordenVerwijderen