donderdag 13 oktober 2011

Teletekstmafkees

Teletekst heeft voor mij iets magisch. Sinds ik kan lezen, lees ik teletekst. Ik scan elke dag enkele pagina’s, mijn favorieten zijn 101, 372, 401 en wijlen 316 en 318. Als ik een smartphone zou hebben, zou de Teletekstapp mijn favoriete app zijn. Maar mijn telefoon is nogal 1.0, dus dat genot heb ik helaas niet. Wél heb ik de Teletekstbrowser gedownload en dit programmaatje staat standaard open als ik achter mijn pc zit. Het begint te knipperen zodra er iets nieuws op pagina 101 staat. Zo wordt mijn continue drang om teletekst te checken in goede banen geleid en hoef ik niet steeds rusteloos heen en weer te schuiven als ik al enkele minuten niet weet of er iets belangrijks in de wereld is gebeurd.

Een speurtocht op internet leerde mij dat ik niet de enige teletekstmafkees ben. Er bestaan gelukkig nog meer mensen die deze fascinatie met mij delen. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die alle ‘legendarische’ CAPS LOCKS op teletekstpagina 101 bewaren. Daar hoor ik sinds een tijdje ook bij. Want ja. Ik heb dus een mapje op mijn computer staan waar ik alle HOOFDLETTERS-WANT-ERG-BELANGRIJK-nieuwsberichten in bewaar. Ik kan er niks aan doen, het is een verslaving. Zodra er CAPS LOCKS op 101 staan, maakt mijn hart een sprongetje. Dan weet ik: er iets Iets Heel Erg Belangrijks gebeurd. Drie hoogtepuntjes uit mijn mapje deel ik graag met jullie.

Disclaimer: het woord ‘hoogtepuntjes’ slaat wat mij betreft op de CAPS LOCKS, en niet op het gruwelijke nieuwsfeit dat daarin naar voren komt.

Ik ben een sucker for onze monarchie. Het is iets erfelijks, mijn moeder was die Koninginnedag 2009 namelijk in Apeldoorn aanwezig om naar de Koningin te zwaaien. Ik zat uiteraard voor de tv en zag Karst met zijn Swift tegen de Naald knallen. Uiteraard heb ik direct teletekst aangezet en mijn moeder geprobeerd te bellen. Zij had geen idee wat er aan de hand was, terwijl ik de CAPS LOCKS al zag verschijnen. Tel de Mexicaanse griep erbij op… En de chaos was compleet.

Zie hier het printscreentje dat ik maakte op 9 september 2010. Terry Jones, leider van een kleine sektarische kerk in Amerika en initiatiefnemer van Burn a Koran Day, krabbelde terug. Hij zou de Koran tóch niet gaan verbranden. Ja mensen, wereldnieuws. EN DAT MOET DAN IN CAPS LOCKS OP 101? Je reinste capslocksverloedering, naar mijn bescheiden mening.

Gebeurt er eindelijk weer eens Iets Heel Erg Belangrijks in de wereld, zit ik in the middle of nowhere in Frankrijk. Bummer. Dit was het geval op 2 mei 2011. Vriendin J. sms’te mij “Caps Locks op 101!” en sloeg een printscreentje van deze legendarische 101-pagina op terwijl ik me opmaakte voor een dagje Disneyland. Gelukkig kon ik nog even een paar minuten CNN meepikken in ons vakantiehuisje voordat ik me in de zorgeloze wereld van Mickey Mouse onderdompelde.

Nu deze column uit mijn vingers rolt, heb ik het idee dat er toch een klein steekje bij mij loszit. Gelukkig vond ik in mijn zoektocht naar medestanders iemand die een programmaatje heeft geschreven dat iedere 10 seconden automatisch een printscreen maakt van teletekstpagina 101. Het kan dus altijd erger.

10 opmerkingen:

  1. Nou vooruit, dan ook maar 101'tjes uitbeelden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk dit, wat een geweldige hobby. Even uit nieuwsgierigheid: hoe vaak is er een geval van Caps Locks? Maandelijks? Tweemaandelijks? Misschien kan je daar ook een statistiekje van bijhouden. Zeker als het maandelijk is, is dat niet zo veel werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dit een prachtige en mooie hobby, en er zit geen steekje los.
    Als je 101-tjes gaat uitbeelden zoals Jan al noemt en ontzettend je best gaat doen om slechte foto's te maken waar nooit iemand naar gaat kijken, ja dan heb je wel een probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt. :) Ik vind 101tjes uitbeelden tot nu toe nog geen succes, ik volg dat wel via Facebook maar tot nu toe gaat mijn hart daar nog niet sneller van kloppen.
    @Caar: door de capslocksverloedering worden er meerdere keren per maand hoofdletters op 101 gebruikt. Zonde... Van mij mag het wel ietsje unieker, soms. Ik heb geen statistieken, helaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Júist de capslockverloedering laat mijn hartje sneller kloppen! Maar dat is misschien mijn afwijking...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben alleen een heel erge 101-fanaat. (idd erfelijk Han) Toen ik op 11-09-2001 thuis kwam (om 3 u) zette ik in 1 beweging de koffie en de tv aan. Uiteraard op 101. Je raadt het al: TWINTOWERS in CAPSLOCK. AFSCHUWELIJK!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. MAFKEES GESIGNALEERD IN ZEIST 103
    MAFKEES IS ONGEVAARLRIJK 104
    EN OOK WEL LIEF 105
    MAFKEES HEEFT EIGENLIJK ANDERE NAAM 110
    HANNEKE VD L: IK BEDOELDE HET GOED 110

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige column! Tot nos.nl was dit een favoriet tijdsverdrijf. Reken 601 ook tot mijn standaard bezoekpagina's.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi! Er gaat een wereld voor me open, aangezien ik zelf Teletekst nooit heb weten te doorgronden (onoverzichtelijk, al die kleurtjes, al die kleine lettertjes, al die capslockjes...chaos!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige hobby, inderdaad! Net zoiets als belangrijke voorpagina's van kranten bewaren (met het grote verschil dat teletekstpagina's niet geel worden ;-)).

    Eeuwig zonde trouwens, dat 316 en 318 niet meer bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen