woensdag 7 september 2011

Mooi woord: peignoir

Eind juli was ik een paar weken op vakantie. Nu weet ik niet hoe het de Gemodderlezers vergaat op vakantie, maar ik maak op vakantie eigenlijk altijd dingen mee die ik thuis nooit zou beleven. Zo zag ik, op de natuurcamping in Zuid-Frankrijk, een dame van middelbare leeftijd in peignoir naar het toilet lopen. De dame had in haar rechterhand een toiletrol en in haar linkerhand een sudokuboekje. Nu, dat had ik nou nog nooit eerder meegemaakt.

Naast het feit dat deze dame waarschijnlijk een grote boodschap zou gaan doen (waarom zou je anders sudoku’s meenemen naar het toilet?), intrigeerde vooral de peignoir mij. Ik bedoel, wie loopt er anno 2011 nog in een peignoir? Juist ja, alleen dames van middelbare leeftijd. Ik draag gewoon een ordinaire badstoffen badjas. Heerlijk kledingstuk trouwens, maar echt charmant is het niet te noemen. De peignoir was zachtroze en kleurde goed bij de lederbruingekleurde huid van de dame. (Waarschijnlijk stond ze al maanden op de knusse camping, sterker nog, ik durf te beweren dat ze er nu nóg staat.) Ik denk dat peignoirs alleen worden gedragen door dames van middelbare leeftijd, die hun sigaret nog roken met zo’n geweldig sigarettenhoudertje. (Overigens vond ik, op zoek naar een synoniem voor het goedkope ‘sigarettenhouder’ het woord ‘quellazaire’. Geweldig! Maar laat ik het bij peignoirs houden.)

Het woord ‘peignoir’ is, naar mijn bescheiden mening, geweldig. Het woord bevat veel klinkers, is lekker ‘rollend’ uit te spreken (“Pègnwááárrrr”) en het ziet er op papier zeer intrigerend uit. Ik vind het een heerlijk woord. Het is eigenlijk jammer dat ik het niet zo vaak gebruik. “Wacht even lieverd, ik doe nog even m’n peignoir uit.” – Weg romantiek. “Neem je nog even een peignoir voor me mee als je naar de stad gaat?” – Ondenkbaar. “Zeg, heb je de nieuwe peignoirlijn van HoutBrox al gezien? Is het niet énig?” – Hmm. Misschien roep ik dat ooit uit als ik zestig ben. Ik vrees dat ik, tot ik de leeftijd heb bereikt waarin ik ongestraft zélf in peignoir mag lopen, moet leren leven met het beeld van de dame met haar peignoir, toiletrol en sudokuboekje.

9 opmerkingen:

  1. Inderdaad een woord dat ik nog ken uit mijn jeugd. Mijn moeder droeg er altijd een en sprak het op z'n Rotterdams uit: pennewaar. Maar dat terzijde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wie neemt er een peignoir mee naar de camping? ik neem mn ochtendjas (ik heb er één van felece) ook niet mee? Dat sleept dan over de grond als je op de wc zit. Neemt ook heel veel plek in in je koffer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha wij plaatsen dit soort dingen in de categorie 'een woord dat je niet vaak hoort' ... misschien ook leuk om daar eens een thema van te maken: ‘quellazaire’: een woord dat je niet vaak hoort... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeh, een woord dat je niet vaak hoort! Dat is ook een mooie categorie ja!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een peignoir past goed bij het boudoir

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is eigenlijk het verschil tussen een peignoir, een nachtstola en een duster?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een mooi woord, wellicht een voor de lijst met woorden die met uitsterven bedreigd worden!

    Maar ben het eens met Eef, ik neem een gewone badjas ook niet eens mee op vakantie. Sterker nog, die gebruik ik thuis ook niet eens. Eigenlijk alleen in de sauna. Maar ook dat terzijde.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hm...bij "url" begon ik net de url van intranet op kantoor te tikken... Misschien moet ik eens met dr. Rossi gaan praten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Caar Ik denk dat een duster een peignoir is. maar dat een nachtstola meer iets is wat je omslaat en niet dicht doet. een soort omslagdoek voor als je snel even uit bed naar de wc rent.

    BeantwoordenVerwijderen