maandag 4 juli 2011

What's in a name

In de categorie 'niet zulke heel bekende' personen het volgende: De burgemeester van Vught heet Roderick van de Mortel. Ik weet dat omdat hij vorige week twee keer op tv was.
Het eerste item verscheen in EénVandaag (of is dat tegenwoordig TweeVandaag? Of was dat vroeger juist zo?) ging over de overlast die Vught had van de vele auto- en spoorwegen die door het dorp razen. Het tweede item ging over de stormschade in Vught. Vught bleek een ware orkaan te hebben doorstaan en vele huizen en auto’s van Vughtenaren waren daarbij verpletterd door ontwortelde bomen.

In het eerste item kwamen aan het woord een groot aantal voorzitters van verschillende actiecomités, eentje zelf getooid met bouwhelm met daarop de naam van zijn comité. Ook geïnterviewd werd de burgemeester. Hij stond op een brug over een autosnelweg (ik ken Vught een heel klein beetje en volgens mij was het de brug die van het raadhuis naar het kasteel loopt). Boven het geraas van de auto’s uit vertelde hij van de geluidsoverlast waar Vught mee te kampen had. Maar niet zo zeer het audiogedeelte van dit item fascineerde mij, maar het visuele gedeelte.

Allereerst had de burgemeester een gestreept pak aan met een rood geruit overhemd en een rood gestreepte das. Het was allemaal nogal veel van het goede. Hij had een vrij dik hoofd en lichaam dat niet heel lekker in en boven het pak (uit) stak. Omdat het allemaal zo rood was suggereerde ik dat hij vast een PvdA-er was. Een zoekopdracht op de mobiel leverde echter de informatie dat we hier met een VVD-er van doen hadden. We hadden het uiteraard kunnen raden aan de voornaam, de kleding bracht ons echter op een dwaalspoor.

Diezelfde zoekopdracht leverde op dat de goede man pas veertig was. Zo zag het er niet uit, hij leek echt vijf of zes jaar ouder dan zijn echte leeftijd. Het meest opvallende aan het hele visuele gedeelte van het item was echter zijn naam die een stuk of zes keer in beeld verscheen. Steevast werd de arme man aangeduid als Roderick van de Wortel. Ben je eindelijk op tv, spellen ze je naam verkeerd.

Ik neem aan dat de communicatiemedewerker van Roderick op hoge poten Hilversum heeft gebeld, want een paar dagen later kwam de burgermeester weer in beeld, en nu met de juiste naam. Het ontlokte een luid gejuich in onze woonkamer.

Ik kwam al googelend een interview van Roderick tegen. Hij blijkt de jongste burgemeester van Nederland te zijn geweest toen hij werd aangesteld. En een variant te hebben bedacht op de beroemdste zin van Pim Fortuyn, getuige de woorden “Zeg wat je doet en doe wat je zegt.”

1 opmerking:

  1. Zeggen wat je doet hou je nog geen uur vol. En het wordt ook niet gewaardeerd door je collega's. Ik drink thee, ik pak m'n rekenmachine, ik schrijf een e-mail, nog een slok thee, ik lees het nieuws, ik denk aan de vakantie, nog een e-mail, een hap brood, ik google een van m'n auteurs ("wat een raar hoofd!"), ik open het raam, nog meer thee, ik lees, ik mail. Zou die man zich aan zijn eigen slogan houden?

    BeantwoordenVerwijderen