donderdag 3 februari 2011

Regiorellen

Over een maand is het weer zover. Dan krijgen alle stemgerechtigden in ons land de kans om democratie te beoefenen. Om de burger een handje te helpen zijn er sinds gisteren twee handige online tools gelanceerd om de keuze voor een partij gemakkelijker te maken. Of wellicht om je voorkeur te bevestigen, aldus celebrity politicoloog André Krouwel.

Politiek geïnteresseerd als ik ben ging ik meteen met een van de vragenlijsten aan de slag. Over mijn provincie werd onder andere de volgende stelling geponeerd: De provinciale subsidie aan de regionale omroep moet omlaag. Ik ben het daarmee eens, een journalistiek medium zou niet afhankelijk mogen zijn van een bestuursorgaan en er moet daarom ook kritisch gekeken worden naar financiële bijdragen aan de regionale omroep.

Alleen, ik ken mijn regionale omroep langer dan vandaag en het gevoel bekruipt me vaak dat juist de regioredacteurs wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Sterker nog, ik heb medelijden met ze en vraag me af of het verantwoord is ze te korten. Want wat een vreselijke meuk krijgen deze mensen elke dag voor hun kiezen als de reacties op de nieuwssite van de regio-omroep gemodereerd moeten worden. De spelfouten, de racistische opmerkingen, de onbegrijpelijke hoeveelheid ontbrekende interpunctie. Het is teveel om op te noemen. Zwaar werk dus dat vaak ook onder onder tijdsdruk moet gebeuren.

Ter illustratie enkele voorbeelden en bedenk hierbij dat justitie, vreemdelingenbeleid, ontsnapte TBSers en verkeer populaire thema's zijn:

Goed politiewerk weer; bravo..! (NOT)

dom zet van een dom regering, we praten verder over 5 haar als links de ellende van rechts weer moet gaan oplossen

Leve t openbaar vervoer. Worden we op deze manier weer niet gedwongen om met de auto te gaan reizen?

krakers zijn en blijven criminelen ze moeten met harde hand verwijderd worden en de maximale straf voor inbreken vernielen en huisvredebreuk krijgen

nee v dijk pvv , en meschien voor je zn uitspraken doet eerst even wat beter je huiswerk maken ..

toen ik me zelfmoord poging deed toen werdt ik zelfs weg gestuurd, Wat nou... ze voorkomen dat het bij hun gebeurt door mensen weg te sturen. en niet meer te behandelen.

waarom staat er ligt getinte huid bij dit stuk. zeg gewoon marokaan, iedereen weet dat het zo is. Kenne gewoon hun poten niet thuishouwe.

Nou zijn dit misschien niet de meest vreselijke reacties (u kent vast soortgelijke voorbeelden van een ander medium) maar denk je eens in dat je elke dag honderden, letterlijk honderden van deze reacties moet verwerken voor de site. Daar word je acuut overspannen van. En we weten allemaal wat dat de maatschappij kost. Meer dan de subsidie voor de regionale omroep. Daarom roep ik op tot extra geld voor regionale redacteuren zodat zij een angermanagementcursus en yogaontspanningslessen kunnen volgen. Opdat wij onafhankelijke journalistiek kunnen blijven bedrijven.

Ten slotte nog een positieve noot. Afgaand op het aantal posts dat dagelijks geschreven wordt, kan ik mijn regiogenoten niet verwijten dat ze niet betrokken zijn bij een aantal belangrijke thema's. Daarom verwacht ik een spetterend percentage stemmers in maart. Stemmen is immers, net zoals ongefundeerd schreeuwen op een nieuwssite, lekker anoniem. Alleen zie je in het stemhokje gelukkig geen spelfouten. Een vakje rood inkleuren kan elke debiel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten