donderdag 11 november 2010

Zelfoverschatting

Zelfkennis is een groot goed. Het is belangrijk om te weten waar je goed in bent en waarin juist niet. Dit om teleurstellingen te voorkomen. Zo weet ik dat een danscarrière voor mij niet is weggelegd. In de kroeg een beetje hopsen, dat gaat nog wel, maar meer dan drie verschillende pasjes instuderen kan ik niet. Echt, ik heb het geprobeerd op dansles en na drie lessen kon er in mijn hoofd niets meer bij en liep ik zenuwachtig giechelend (ik was 16 hè) tegen de stroom in.

En waar je goed in bent, dat vind je meestal ook leuk. Dat moeten Rihanna en Lindsay Lohan ook gedacht hebben. "Ik ben er goed in, ik vind het leuk, dus ik moet hier meer mee doen." Rihanna kan heel goed dansen en danspasjes onthouden en daar dan ook nog onbezweet sexy bij kijken en mooi zingen. En ze ziet er ook nog eens goed uit. Het is niet helemaal mijn stijl, maar ik zie wel dat dit een vrouw is die voor veel mannen aantrekkelijk is. En ze maakt leuke, pakkende liedjes, zoals Umbrella (met mijn held Jay-Z), Please don't stop the music, en (dit moet ik even opzoeken, o ja) Pon de Replay. En daar is ze ook heel succesvol en rijk mee geworden. Opmerkelijk dus dat iemand zich dan toch geroepen voelt om te zeggen dat ze iets in de politiek wil gaan doen. Sorry, maar dat zie ik niet voor me, maar misschien zien op Barbados alle politici er zo uit? Geen idee. Eén voordeel: het zal niet zo tenenkrommend zijn als Bono en zijn inzet voor het goede doel. Hoe die er bij komt dat wereldleiders op zijn mening zitten te wachten, geen idee. Wat een irritant betwetertje is dat, met z'n blauwe scheikundebril. Hij denkt geloof ik dat hij de nieuwe messias is. Hup, ga maar snel weer muziek maken.

De koningin van de zelfoverschatting was deze week Lindsay Lohan. Lindsay loopt al jaren de deur plat bij allerhande afkickklinieken, vanwege haar alcoholverslaving of haar drugsverslaving. Of soms voor allebei tegelijk. En als ze dan na maanden uit de kliniek komt gaat ze meteen weer lekker zuipen en DUI-en om direct voor een paar maanden in de gevangenis te verdwijnen en daarna weer een vruchteloze afkickpoging in de BettyFordkliniek te doen. Daar heeft ze de afgelopen maanden aan een tassenlijn gewerkt. Prima, is ze lekker mee van de straat. Haar andere businessplan leek me echter wat te hoog gegrepen voor La Lohan: het oprichten van een eigen afkickcentrum. Ze is er zelf nog niet eens uit! Op nu.nl stond hierover: "Lindsay heeft de kunst van het afkicken zelf al vaak ervaren tijdens diverse verblijven in klinieken voor haar alcohol- en drugsverslaving." Als er sprake is van "diverse verblijven" lijkt me dat je de "kunst van het afkicken" nog niet meester bent. Goed plan dus.

Je moet doen waar je lol in hebt en waar je goed in bent. Afkicken, Lohan heeft er blijkbaar plezier in. Oefening baart kunst, dus wellicht dat ze er over een tijdje bedreven in raakt. Gelukkig is ze ook heel erg dol op drank en drugs, dus het is goed om te weten dat Lindsay de komende jaren nog flink kan oefenen, misschien wel in haar eigen kliniek. Oost west, thuis best, toch?

6 opmerkingen:

  1. zoals iemand tijdens mijn studietijd ooit zei: "Zelfinzicht is een gave. En ja, die gave heb ik."

    Vraagje: zorgde de inname van alcohol er bij jou voor dat je zelfkennis afnam? Met andere woorden: ging je lam wèl de dansvloer op? Want dat zou Lindsay's gedrag beter verklaren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat maakt niet uit, ik ga altijd de dansvloer op, maar dan wel als het om disco of kroeg gaat en geen ingestudeerde pasjes. En dat gaat best lekker. Maar in de kroeg drink je natuurlijk wel, dus misschien dat er toch een oorzakelijk verband is. Ik had gewoon meer moeten zuipen op de dansschool.

    En ja, met drank komt ook zelfoverschatting. Ik bedenk ineens een rits mensen die permanent dronken moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Bono, die haat ik! Met die bril en die idealen, bah! Net als sting, altijd weer dat KUTregenwoud erbij halen, bah!

    BeantwoordenVerwijderen