woensdag 13 oktober 2010

Vrouwen en het kabinet

Donderdag staat Mark Rutte op het bordes met zijn kabinet. De afgelopen dagen was er in de media nogal rumoer rond het lage percentage vrouwen in dat kabinet. Van de twaalf ministers zijn er drie vrouw. Melanie Schultz van Hagen (Infrastructuur en Milieu), Edith Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en Marja van Bijsterveldt (Onderwijs). Dat is vijfentwintig procent. En dat zou meer moeten zijn, zeggen ze. ‘Ze’ is onder andere Neelie Kroes. Zij vindt dat er een quotum moet komen voor het aantal vrouwen, want met goede bedoelingen alleen kom je er niet. Ik heb Neelie Kroes heel hoog zitten, maar een quotum, nee, dat is nu niet echt mijn idee. Ik zou als vrouw niet ergens, in een kabinet of waar dan ook, terecht willen komen omdat ik er voor kan zorgen dat een vrouwenquotum gehaald wordt. Dan weet je zelf nooit of je er zit omdat je goed bent, en erger nog, bij andere mensen kan de indruk ontstaan dat jij niet (primair) bent aangenomen omdat je goed bent.

Mark Rutte zegt zelf over het aantal vrouwen in zijn kabinet “Je moet een bepaalde functie krijgen omdat je de beste bent, niet omdat je een bepaald geslacht hebt.” En daar ben ik het wel mee eens. En als je dan ziet dat dit kabinet gevuld is met mensen als Piet Hein Donner en Hans Hillen dan snap ik ook dat je moeilijk een vrouw kan vinden die beter is. Die zijn er maar weinig, die hebben geen veertig jaar de tijd gehad hun carrière op te bouwen op dat niveau, die moesten eerst kinderen baren of zijn ergens halverwege de rit met hun carrière gestopt om in Zuid-Frankrijk in de zon te gaan zitten of ergens in de luwte iets te gaan doen. En begrijp me niet verkeerd, dat is hun goed recht van mij mogen ze. Maar in zuid-Frankrijk word je niet gebeld voor een ministerspost. Ik kan op dit moment eigenlijk alleen Neelie Kroes zelf bedenken die in de buurt van Donner zou komen. En daarnaast de nu wel in het kabinet opgenomen vrouwen. Die zijn denk ik ook erg capabel. Ik weet niet precies hoe Marja van Bijsterveldt is, maar Melanie Schultz van Hagen leek mij altijd erg intelligent en op de hoogte. Hetzelfde geldt voor Edith Schippers, die vond ik altijd al erg kundig overkomen. En by the way, ik ga nu iets heel erg vrouwelijks zeggen, wat zag zij er goed uit toen ze bij Rutte op bezoek ging! Mijn hemel, weken aan de onderhandelingstafel gezeten en dan met zo’n kapsel en leuke kleren verschijnen voor je ministersgesprek, wow! Ik weet dat, ik geloof Maria van der Hoeven (maar misschien was 't wel Carla Peijs) wel eens heeft gezegd dat als ze uit de ministerraad kwam ze altijd haar make-up bijwerkte omdat als je er op vrijdag moe uitzag ‘men’ over een vrouw kon zeggen dat ze haar baan niet aankon. Bij een moe-ogende man zeiden ze dan dat ie hard gewerkt had. Die les heeft Edith Schippers vast ook gehoord. Een goed voorbeeld van een vrouw in de politiek die inhoudelijk sterk is en er goed uit kan zien. Je hoeft dus geen Ien Dales te zijn om serieus te worden genomen. En van Edith Schippers weet ik tenminste zeker dat ze niet in huilen uitbarst tijdens een parlementaire enquête en zo ‘ons vrouwen’ weer te kijk zet. Nee, ik ben blij met de vrouwen in dit kabinet!

3 opmerkingen:

  1. Ik ben niet blij met de vrouwen in dit kabinet maar ik ben ook niet blij met dit kabinet, dus tsja, het een zal wat te maken hebben met het ander.
    Rutte speelt op safe, verstandig denk ik en dat moet hij zelf weten, maar blijkbaar horen daar niet meer vrouwen bij.
    Ik ben ook tegen een quotum, gewoon de beste m/v op de juiste plaats. Maar dan moet je wel het vertrouwen in de selectiecommissie hebben dat ze onpartijdig geselecteerd hebben. En daar heb ik dan weer mijn twijfels over.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een vrouwenquotum? Niet doen. Je ziet wat er vorige keer gebeurd is, kwamen ze met Ella Vogelaar op de proppen. Ella mocht overigens bij P&W maandag suggesties voor geschikte vrouwen doen en zelfs dat lukte haar niet.
    Meer vrouwen in het kabinet is op zich een goed idee, maar niet te krampachtig.

    Bij de weg, wie zegt dat de geschikte dames (dus met politieke ervaring en niet alleen bedrijfsleven) beschikbaar waren? Neelie bijvoorbeeld komt daarvoor zeker niet uit Brussel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hear hear, Eef.

    Overigens, in de categorie totaal ongeschikt; whatever happened to Winnie de Jong?

    BeantwoordenVerwijderen