donderdag 21 oktober 2010

Machtige vrouwen

Bij Pauw en Witteman zag ik van de week een interview met een aantal dames vanwege de verkiezing van de machtigste vrouw van Nederland. Aan tafel zaten Margriet van der Linden (Opzij), Agnes Jongerius (FNV), Antoinette Hertsenberg (Radar, Opgelicht) en Onno Hoes (burgemeester Maastricht, man Albert Verlinde, broer Isa Hoes, zwager Antonie Kamerling) en zij gingen uitleg geven over de uitkomst van de verkiezing. Machtige vrouwen. Bij machtig denk ik toch vaak aan zwaar, voedzaam. Iets waar je heel snel genoeg van hebt. Ik keek naar Jongerius en dacht: “Ja, machtig, zwaar, daar heb ik snel genoeg van.”

Als machtigste vrouw van Nederland was verkozen koningin Beatrix. Ik was verbaasd. Om te beginnen vind ik de koningin nou niet het voorbeeld van een vrouw die bewijst dat vrouwen net zo goed als mannen op een hoge positie terecht kunnen komen. De koningin hoeft daar namelijk niets voor te doen, behalve dan geboren worden. Haar daden zijn voornamelijk ingegeven door de positie waar zij door haar geboorte ingetuimeld is. Tegen wil en dank. De koningin wordt constant gecontroleerd, en zelfs op haar vingers getikt door de MP. Ze mag eigenlijk nergens een mening over hebben. Ze mag niet eens stemmen. Iets wat de rest van vrouwelijk Nederland al sinds 1919 wél mag. Ik begrijp ook wel waarom, en de koningin is waardevol voor diplomatieke redenen, maar ik wil toch opmerken dat de bewegingsruimte van deze machtige vrouw gekenmerkt wordt door onmacht. Macht bestaat toch alleen als je die ook daadwerkelijk kan uitoefenen?

Op nummer 2 van de lijst van machtige Nederlandse vrouwen staat Agnes Jongerius. Jongerius zat zelf in de jury voor de verkiezing maar heeft niet op zichzelf gestemd, dus daar lag het niet aan. En ze is inderdaad machtig: in overleg met werkgeversorganisaties is haar stem zeker zeer invloedrijk. Dat haar macht voortkomt uit het feit dat zij het moet hebben van een kleine, niet-representatieve groep werknemers, de ouderen, doet er dan niet toe. Ze zit immers wel als belangrijk gesprekspartner binnen de SER aan tafel. Een terechte tweede dus.

Antoinette Hertsenberg was verkozen als machtigste media-vrouw. Haar tv-debuut werd getoond en Jeroen Pauw vroeg zich af of Hertsenbergs uiterlijk ook niet iets met haar geschiktheid voor de televisie te maken had. Nee, zeker niet, het was haar charisma! Toch denk ik dat als zij het uiterlijk van Jongerius had gehad, haar carrière eerder op de radio had plaatsgevonden. Maar dat kan je natuurlijk niet zeggen.

Mooist was wel de aanwezigheid van de feministische voorvrouw Margriet van der Linden. En dan bedoel ik dus niet vanwege haar uiterlijk. Haar ironisch feminisme is zo veel beter te pruimen dan het grote chagrijn van haar voorgangster Cisca Dresselhuys. Mede hierom is Van der Linden nu al een stuk invloedrijker dan zij. Ze zit in alle talkshows, geeft droog en intelligent commentaar. En ze wordt gehoord. Is stiekem niet Margriet van der Linden zélf de machtigste Nederlandse vrouw? We zullen het nooit weten, Opzij is immers het blad dat de verkiezing organiseert. Wat we wel weten: dat Van der Linden een aansprekend voorbeeld is van een succesvolle Nederlandse vrouw. Stoer zonder het haar op de tanden waarmee de vorige generatie feministen zo veel mensen tegen zich in het harnas heeft gejaagd. Volgende keer moet ze gewoon zichzelf voordragen. Ze zal nog winnen ook!

9 opmerkingen:

  1. Kleine terzijde: Hare Majesteit heeft, net als iedere Nederlander van boven de 18 stemrecht. (uitgezonderd diegene die door een strafrechtelijke veroordeling uit het kiesrecht zijn ontzet). De Koningin màg stemmen, maar maakt zij daar geen gebruik van, omdat zij boven de partijen dient te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed stukje, grotendeels helemaal mee eens.

    Alleen je mening over mevrouw vd Linden deel ik niet. Mijn vrouw en ik keken de bewuste uitzending ook en zij zei op een gegeven moment: "die vrouw van de Opzij, wat een naar type is dat altijd. Die kijkt altijd zo neerbuigend en cynisch naar ieder ander die wat zegt, alsof ze ver verheven is boven de rest van de mensheid en alsof haar mening veel beter is dan die van een ander"

    Ben er toen op gaan letten en ben het inderdaad nog nooit zo sterk met mijn vrouw eens geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @hh wie zou jij dan een goede leid(st)er vinden voor Opzij? Of de spokeswoman voor "het feminisme"?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb liever dat het feminisme helemaal geen spokeswoman heeft. Is wel zo rustig.....

    Maar Femke zou een goede zijn (hoewel ik haar persoonlijk vreselijk vind, moet ik toegeven dat zij wel echt goed is in wat ze doet)

    Ook niks mis met die vrouw van het Slotervaartziekenhuis met die moeilijke naam :)

    Of Annemarie van Gaal. Of Eva Nieuwsuur. Etc Etc

    Gewoon sterke vrouwen met een sterke mening, die ook accepteren en begrijpen dat er andere meningen mogelijk zijn en dat mensen met een andere mening toch gelijkwaardige wezens zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @hh: een mooie quote: 'Gewoon sterke vrouwen met een sterke mening, die ook accepteren en begrijpen dat er andere meningen mogelijk zijn en dat mensen met een andere mening toch gelijkwaardige wezens zijn.' Zou men zoiets nou ook zeggen bij de verkiezing van de machtigste man van NL? En vindt jouw vrouw dat nou ook van bijvoorbeeld graag geziene TV-gast Jort Kelder? En hoe weten wij nou wat Margriet van de Linden denkt? En waarom is het feminisme anno 2010 a priori als onrustig te kenschetsen? Margriet van der Linden is niet bang om zich als sterke, intelligente vrouw te positioneren. Sommigen vinden dat ze daardoor afstandelijk en een beetje hautain overkomt, anderen vinden dat nuchter en ironisch. Maar vinden die sommigen dat omdat Van der Linden echt zo is (wij kunnen immers niet in der vrouwe hoofd kijken), of matcht het niet met de verwachting die veel mensen hebben van De Vrouw in de Media (Annemarie van Gaal, Eva Jinek, Linda de Mol, Antoinette Hertsenberg) als leuke, spontane, gezellige, bevallige, goedlachse, knappe, verzorgde dame van onberispelijk gedrag? Ik denk dat Margriet van der Linden eerder zou vallen in de categorie Sonja Barend/Clairy Polak/Hanneke Groenteman/Xandra Schutte, een categorie die deels een andere doelgroep aanspreekt, en waarmee mensen zich misschien wat minder makkelijk identificeren. Gender, het blijft toch intrigerende business...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @R2


    Ten eerste: Uiteraard kan ik niet weten hoe mevrouw van de Linden denkt, daar heb je gelijk in. Maar dat geldt voor elke BN'er waar we over praten. Gaat alleen maar over hoe ze op ons over komen. Sluit zelfs niet uit dat Wesley Sneijder heel aardig is als je hem echt kent, maar toch vind ik het een zeer irritant mannetje.

    Ten tweede: Jort Kelder is inderdaad ook arrogant en uit de hoogte, maar bij hem wordt dat goedgemaakt door humor en pretogen. Je weet dat hij het eigenlijk niet zo slecht bedoelt. En dat mis ik dus persoonlijk bij types als vd Linden (OK, Clairy Polak is nog erger, ik geef toe :) )

    Ten derde: Inderdaad vind ik dat voor mannen hetzelfde geldt als voor vrouwen op dit gebied. Mannen en vrouwen zijn immers volledig gelijkwaardig. Daarom vind ik Wilders ook zo vervelend. Zelfde ´ik weet het beter´-toontje. Is niet geslacht-afhankelijk dus

    Ten vierde: Dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, wil niet zeggen dat ze gelijk (=hetzelfde) zijn. Het feminisme anno 2010 is zo 'onrustig' omdat ze dat niet kan accepteren.
    Op het moment dat het voor feministen acceptabel wordt dat vrouwen GEMIDDELD GENOMEN meer zorgtaken voor hun rekening WILLEN nemen en mannen GEMMIDDELD GENOMEN meer WILLEN gaan voor hun carriere, dan zouden we een eind verder zijn. Die miljoenen vrouwen die graag part-time-werken of helemaal niet werken, laat die in hun waarde. En die mannen die graag 60 uur willen werken ook. Als men dat onderling eens is, is er niks aan de hand toch?
    Maar feministen denken dat ze elke (part-time) huisvrouw moeten 'bevrijden' en dat is zo vermoeiend.
    Voorbeeld: Als er in NL 10 keer zoveel mannen minister willen worden als vrouwen (en ik gok dat dat nog een understatement is), accepteer dan ook dat er gemiddeld 10 keer zoveel mannen in het kabinet zitten. Dat komt niet doordat vrouwen onderdrukt worden, maar is een dwarsdoorsnede van de kandidatenpoule. (3 van de 12 is dan nog stevige oververtegenwoordiging volgens mij, maar dat mag)
    Die vrouwen die echt willen, komen er wel, net als bij de mannen. En mannen die echt huisman willen zijn, doen dat wel.
    En al die mensen die zich prima voelen bij welke andere rolverdeling dan ook: Laat ze. Grote mensen kunnen voor zichzelf opkomen en hebben daar het feminisme niet meer voor nodig. Zelfde reden waarom de vakbonden zich op mogen heffen wat mij betreft

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @h2: ik zie je punten volledig. De meeste feministen zijn het volgens mij met je eens. Ik ben zelf ook meer van het 'laat ze', maar teken daar graag bij aan dat het andersom vaak niet zo werkt. Vrouwen die graag ver willen komen in hun loopbaan (Edith Schippers heeft niet voor niets maar 1 kind, en Melanie Schultz heeft vermoedelijk voldoende geld voor de opvang van haar drie kinderen en is 5 jaar volledig uit het zicht geweest), die geen moeder willen worden, die niet per se part-time willen werken naast hun gezin, worden daar meer op aangekeken dan de mannen die bij die vrouwen horen. Dan kun je over diegenen die hen erop aankijken ook blijven zeggen 'laat ze' en de betreffende vrouwen/mannen ondertussen hun ding laten doen, maar het wordt er dan niet gemakkelijker op om gewoon ff je ding te doen. Dat het feminisme daar moeilijk een bevrijdende rol in kan spelen onderschrijf ik (mensen doen uiteindelijk toch echt wat ze zelf willen), maar het kan geen kwaad om erop te blijven wijzen. Mijn punt betrof ook niet louter het feminisme, want daar ben ik helemaal niet zo onverdeeld enthousiast over, het betroft de door Lein dikwijls zo accuraat beschreven 'genderitis', en daar ondervinden zowel mannen als vrouwen nadelen van. De belangrijkste mogelijke verdienste van het feminisme ligt anno 2010 overigens niet bij de hoog opgeleide werkende vrouw (laat die dames maar schuiven), maar bij de vrouwen die om wat voor reden dan ook relatief vroeg uit dreigen te vallen. Deze vrouwen hebben steun nodig bij de ontwikkeling en het behouden van hun zelfstandigheid, want juist daar zie je dat er ook grote mensen zijn die het niet altijd even eenvoudig hebben met het voor zichzelf opkomen.

    BeantwoordenVerwijderen