dinsdag 14 september 2010

Wc-inspectie

Volgens mij ben ik niet geschikt om naar een land op vakantie te gaan waar men het op zijn zachtst gezegd niet zo nauw neemt met de persoonlijke hygiëne. Of nee, laat ik dat eens correct zeggen, waar men een andere opvatting heeft over hygiëne dan in de meeste westerse landen. Ach, ik bedoel natuurlijk: waar de plees niet zo goor zijn dat je bij de gedachte eraan spontaan obstipatie krijgt.

Van een reislustige vriendin hoorde ik eens het verhaal over de wc bij haar hostel in Bombay. Het spijt me, ik moet plastisch zijn, maar zal het kort houden: de hele wc, dus muren, deur en pot, doortrekhaakje en klink zaten onder de poep. Noem me truttig, maar ik zou daar niet tegen kunnen. Nu kom ik uit een gezin waar de moeder bij het betreden van een Franse camping steevast eerst de toiletten inspecteerde op properheid, dus misschien dat ik aanleg heb voor smetvrees, maar ook zonder deze aanleg denk ik niet dat ik uit de voeten kan met zo'n wc. Dan zou ik dus weken lang in de bosjes moeten gaan en dat word je, denk ik, ook zat.

Overigens is de wc-inspectie op de camping helemaal niet zo gek. Als je in de jaren '80 en '90 wel eens in Frankrijk hebt gekampeerd, weet je wat ik bedoel. De wc's waren smerig. En wat nog veel erger is: de wc's hadden geen wc-pot maar het betrof het zogenaamde hurktoilet. Wie dat ooit bedacht heeft is geniaal. Een gat in de grond met aan weerszijden twee ovale vlakken voor je voeten. Hurken en mikken maar. Dat laatste ging duidelijk niet altijd goed, maar ja, de Fransen koken nu eenmaal graag met olijfolie en dat heeft zo zijn effecten op de inwendige mensch. Tot slot: het doortrekken. Idealiter gaan de deurtjes van het hokje altijd naar binnen open, zodat je niet tijdens het doortrekken naar buiten kan springen. Gevolg: de wc spoelt al je zooi nog even over je slippers. Lekker.

Ik heb het deze zomer even gecheckt, en de Fransen zijn inmiddels genezen van het hurktoilet. Voor de liefhebber: ze schijnen nog steeds razend populair te zijn in Japan. In Frankrijk is op de meeste campings het hurktoilet vervangen door de porceleinen pot (niet te verwarren met Royal Delft), maar met een kleine variatie, namelijk zonder bril. Brrrr. Wat de hygiëne betreft modderen onze Franse vrienden nog wel wat aan. Een schone wc kan onder de handen (of billen) van een Fransman in enkele minuten veranderen in een smerige bende, ik denk dat zij ook het "toiletpaperen"(het inpakken van iemands huis of tuin in wc-papier) hebben uitgevonden.

Een van de toppers op het gebied van wc-reiniging is Zwitserland. Openbare wc's zijn daar werkelijk een lust voor het oog. Ik denk dat Rob Geus van de Smaakpolitie er met een gerust hart een warme maaltijd in elkaar kan draaien. Niet alleen zijn de Zwitsers schoon, de wc's zijn opgetrokken uit glanzend marmer en op de achtergrond klinkt een cd met rustgevend vogelgekwetter. Heerlijk, daar ga je echt even voor zitten.

6 opmerkingen:

  1. Voeg hierbij nog de tot likkebaarden verleidende verhalen van je huisgenote die in een ziekenhuis in Malawi werkte en vertelde dat je moet onthouden altijd eerst even een minuutje het licht (indien aanwezig, en in dat geval draaiend op een snorrend aggregaat) aan te draaien, want dan gaan de kakkerlakken onder de potrand zitten en hoef je daar tenminste niet middenin te gaan zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sla India dan maar over als je een propere pot wilt.. iets met simultaanplassen met een hele groep vrouwen op een rij en spetterend pis tegen je enkels. En niet je eigen pis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ow getver, ik kan daar ook niet tegen. Eerlijk gezegd is het risico op een gore plee hetgeen gezorgd heeft dat ik de Trans-Mongolië Express nog niet geboekt heb.... Geen plee en een gore plee, daar word ik heel erg nerveus van...
    Ik heb nu het "noodtoilet voor kleine boodschappen" gevonden, en overweeg de aanschaf ervan...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een paar jaar geleden hoorde ik over de plastuit. Heeft iemand daar ervaring mee? Ook een oplossing voor de kleine boodschap. Het noodtoilet ken ik niet, is dat zoiets als het emmertje voor kinderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het noodtoilet is een soort zakje waar de kleine boodschap in gedaan kan worden. Aan de binnenkant zit een chemisch goedje, dat ervoor zorgt dat voornoemde boodschap stolt, en zodoende zonder lekken en dergelijke vervoerd kan worden tot een prullenbak in zicht komt. Hoe het precieze gebruik in zijn werk gaat is me nog niet helemaal duidelijk. Ook dit lijkt me vooral voor mannen makkelijk te realiseren (ik zie het me nog niet doen in de bus, bijvoorbeeld).

    Plastuiten voor dames zijn er nu ook in allerhande varianten, maar ik vrees toch dat het een hoop onhandig gehannes en gelek oplevert. Maar goed, zelf geen ervaring, dus wie weet is het berehandig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wist het vroeger tot diep in zuid-frankrijk op te houden zodat ik de wc's op de franse parkeerplaatsen iig kon ontwijken. En dan heel hard hopen dat de camping waar we aankwamen wel schone wc's had..

    BeantwoordenVerwijderen