vrijdag 24 september 2010

I heart... Martin Jol

Ik hou van Martin Jol, dat dacht ik toen ik hem afgelopen dinsdag zag reageren op de kritiek die Johan Cruijff in de Telegraaf van maandag uitte. Maar ik hield stiekem ook daarvoor al wel een beetje van Martin Jol. Dat komt denk ik door zijn droge humor, door zijn trainingspak en door zijn Haagsche accent. Martin Jol is gewoon erg ‘relaxed’.
Over de kritiek van Cruijff zei Jol: “Ach, dit schijnt erbij te horen als je hier werkt. Toen ik bij andere clubs werkzaam was, viel me al op hoe vaak Cruijff kritiek op Ajax had. Zelfs Louis van Gaal heeft daar vaak mee te maken gehad. Kennelijk maakt Johan zich al heel lang zorgen over Ajax”.

Cruijff riep maandag dat het heel slecht gesteld is met Ajax en kwam er woensdag nog even overheen door voor de camera te verklaren dat hij wel bereid is om een rol bij Ajax te gaan vervullen. Daar zijn we weer, dacht ik toen. Hadden we vroeger toen het slecht ging met de VVD het Orakel uit Diever dat eens in de zoveel tijd zijn gal spuwde, hebben we nu de CDA-mastodonten die over elkaar heen buitelen om hun morele gelijk te halen, Ajax heeft al jaren zijn eigen ubermastodont in de vorm van Cruijff.
In alle gevallen gaat het om oudgedienden die de jongere garde wel even zullen uitleggen hoe het moet. Het spreekwoord ‘de beste stuurlui staan aan wal’ is voor deze mensen uitgevonden. Voor de oud-bewindslieden is het makkelijk kritiek uiten en principes hebben als je geen actieve politiek hoeft te bedrijven. Het hebben van idealen is een stuk eenvoudiger als je zelf nog maar weinig met de realiteit van bijvoorbeeld een verkiezingsuitslag te maken hebt en geen compromissen hoeft te sluiten of pragmatisch hoeft te zijn. Hetzelfde geldt voor Cruijff die makkelijk het beleid van Ajax en van Jol kan kraken zonder rekening te hoeven houden met het huidige spelersaanbod en (vooral) de huidige begroting.

Ik heb vrij weinig verstand van voetbal, ik weet niet of Martin Jol een heel goede trainer is, ik weet niet of zijn aankoopbeleid nu zo accuraat is, ik weet vrij weinig eigenlijk, maar ik weet wel dat ik Martin Jol een leuke vent vind. Volgens mij is hij een heel gezellige man voor zijn vrouw, lekker op zijn bank zittend in zijn trainingspak, voeten in witte tennissokken op de salontafel en een biertje erbij. I heart Martin Jol.

1 opmerking:

  1. Cruijff had een veel kleinere begroting toen hij succesvol trainer bij Ajax was en heeft daarna de organisatie van Barcelona perfect op poten gezet en langdurig gehouden. Als we daarbij optellen dat hij ook nog eens aardig kon voetballen zelf, vind ik dat hij wel enig recht van spreken heeft. En dan neemt hij een hobbybaantje als bondscoach van Catalonie en coacht hij pas geleden voor het eerst in 15 jaar weer een wedstrijdje en wint dwerg Catalonie prompt van reus Argentinie.....

    Hij heeft wel iets meer bewezen dan Wiegel, Veerman of nog erger: sneue types als Doekle die nooit nieuwgediend is geweest, dus nauwelijks oudgediend genoemd kan worden.....

    Cruijff is meer als Lubbers. Ze zijn dan wel oudgediend en soms een beetje uit de tijd, maar toch is het verstandig je oren open te houden als ze praten, daar wordt je nooit dommer van en kun je allicht je voordeel mee doen. Jol kan beter eens met Cruijff gaan praten en heel veel van hem gaan leren dan zijn kritiek te bagataliseren.

    BeantwoordenVerwijderen