donderdag 26 augustus 2010

Vakantie met je gezin

Tineke Huizinga vloog vanaf haar vakantieadres in Italië naar Nederland omdat ze een vergadering moest bijwonen over de begroting van haar ministerie. De vergadering stond eerst niet gepland, maar op een vrijdag werd besloten dat deze op de dinsdag erna zou worden gehouden. Om de vergadering te kunnen bijwonen moest ze een privéjet boeken want een lijndienst was niet meer te krijgen. Ze vloog ook weer terug naar Italië, ook met een privéjet. En dat kost dus allemaal 11.800 euro.

Dat is best veel geld. En dus ontstond ophef in de kamer. Want die had nu toch vrij weinig te doen zo in het reces en met een formatie. Maar ik snap de commotie rond de privéjet wel. Het ging om een vergadering op het departement, er was een paar dagen de tijd om naar Nederland te komen, en om dan een privévliegtuig te huren is misschien wat buitenproportioneel? Je kunt ook proberen vanaf andere luchthavens te vliegen. Of desnoods naar Nederland terug te rijden op maandag en een lijndienst te regelen voor woensdag. Dat lukt toch op vrijdag wel voor de woensdag erna? Het zou toch in ieder geval vanaf Genève of Rome of Milaan moeten lukken? En waarom zo’n haast, want het ging toch niet om een gevallen kabinet of een grote regeringscrisis, het ging om de begroting van een ministerie. Een begroting die ze met een beetje pech of geluk niet eens meer zelf hoefde te verdedigen want dan zou er al een nieuwe kabinet zitten. En hoeveel kun je nu eigenlijk doen met een begroting waar je zelf ook eigenlijk niets mee gaat doen?

Door de commotie rond de kosten van de vlucht beloofde Huizinga om de vlucht zelf te betalen. En dat is dus best veel geld. En dan bedoel ik voor iemand om dat uit eigen zak te betalen. Ik heb geen 12.000 euro rondslingeren waarmee ik even en retourtje ga betalen. Ik ben ook geen minister en verdien een heel stuk minder, maar ik weet niet of ik als ik minister zou zijn, wel 12.000 over zou hebben. Ik zou het er in ieder geval niet voor óver hebben. En als mijn man ineens thuiskwam en zei: “Ohja, weet je nog dat ik tijdens de vakantie moest terugvliegen? Dat moeten we zelf even betalen.“ Dan was ik niet blij geweest, om het zacht uit te drukken. Tineke zei dat het de keuze was tussen wel of niet mee gaan op vakantie met haar gezin. Dat is zo dan toch een flink dure vakantie geworden. Ik kan me zo voorstellen dat haar vlucht 95% van het budget heeft ingenomen. Maar goed, dan heb je wel lekker met je gezin vakantie gevierd, en dat is ook wat waard. Blijkbaar.

2 opmerkingen:

  1. Ik snap dit ook niet. Dan ben je potverdriedubbeltjes eerst staatssecretaris van V en W geweest, en nu interim-minister van VROM. Dan ga je toch lekker in je wagen over die door collega Camieleke in Limburg aangelegde wegen scheuren (als in Verkeer, van V en W) en denk je als minister van Milieubeheer wel 100 keer na voor je voor zoveel geld zo een korte vlucht neemt (die zijn namelijk relatief veel belastender dan lange vluchten, en ook dan autorijden). Nog los daarvan is het mij altijd een beetje een raadsel waarom ministers, kamerleden &c. tijdens regeringsperiodes, waarin ze weten dat ze a la minute terug moeten kunnen komen, per se naar moeilijk in korte tijd bereisbare plaatsen gaan. Ze hoeven echt niet naar een huisje op de Dwingelose heide van mij. Maar als ik minister was zou ik het mijzelf gemakkelijk maken, en lekker naar Duitsland, België of goed bereisbare delen van Frankrijk gaan, 5 uur of korter single ride met de auto, zoiets. Zodra het kabinet dan gevallen is, kun je wel weer eens met de de hele bups naar Barbados ofzo, zeker als je die 12k niet al ergens anders aan hebt stukgesmeten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben echt het gevoel zo mooi, wanneer het krijgen van een kans om een ​​aantal momenten door te brengen met mijn familie .. I studie bij usa.So niet mogelijk voor mij om te verblijven met mijn familie, alleen vakantie vakantie is er een kans voor mij waar ik een ontmoeting met de ouders of gepland gaan op reis of genoten met mij ..

    BeantwoordenVerwijderen