vrijdag 27 april 2012

Foute keuze

Iemand stuurde me dit bericht toe: Ophef over gedicht 4 mei, met de boodschap dat dit achterlijk is. In het bericht valt te lezen dat er onenigheid is over het gedicht dat dit jaar op 4 mei wordt voorgelezen. Dat gaat dit jaar over een familielid dat bij de SS zat. Volgens Esther Voet van het CIDI draait het op 4 mei om de slachtoffers, niet om de daders. Nini Nooten van het Comité 4 en 5 mei gaat het daar niet om, maar meer over hoe foute keuzes generaties lang doorwerken binnen een familie. Onderaan het bericht staat het gedicht, 'Foute keuze'.

Achterlijk. Dat is inderdaad een goed woord. Wat ik achterlijk vind is dat het CIDI zich druk maakt over de inhoud van het gedicht, terwijl je met de vorm alleen al ruimschoots uit de voeten kunt. Het gedicht hapert namelijk aan alle kanten. Lees het maar eens hardop voor. De inhoud gaat totaal verloren door de haperende vorm. Geen enkele reden voor het CIDI dus om zich hierover op te winden. Eerder had ik commentaar verwacht uit de hoek van literair critici over de keuze voor dit gedicht. Het is namelijk geen gedicht maar een verhaal. Dat is prima, maar dan moet je ook geen gedichtenwedstrijd organiseren maar een verhalenwedstrijd of een wedstrijd waarin de keuze voor de vorm vrij is. Dit gedicht heeft naar mijn mening puur op de inhoud gewonnen, wat ik jammer vind.

Verder valt het me ook op dat niemand rept over de naam van meneer of mevrouw Nini Nooten. Dat iemand zo heet is schrijnend en daar gaat de goegemeente wel heel gemakkelijk aan voorbij. Het feit dat aan de naam niet af te lezen valt of het om een man of een vrouw gaat zegt eigenlijk al genoeg. Moet ik het zoeken in de categorie Rini, dus een man, of toch Tini, een vrouw? Hoewel er ook mannen zijn die Tini heten, want ik hoorde pas dat een man genaamd Tini Cock het moeilijk had in Engelstalige landen. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat deze naam zo overdreven allitereert. Wat dachten die ouders toen ze die naam kozen?

Dat vervolgens de hele discussie gaat om een gedicht getiteld 'Foute keuze' is uit meerdere oogpunten een mooi en ironisch toeval. Hopelijk werkt het in dit geval niet generaties lang door, hoewel de familie Nooten er op zich wel blij mee zal zijn dat het even niet meer over Carl gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten