maandag 26 april 2010

Ik ben in de war

Bij ons in de buurt is het op dit moment ‘koninginne kermis. Althans zo staat het op de aanplakbiljetten. Maar is het geen koninginnekermis? Of toch koninginnenkermis? Mij was altijd geleerd dat er een tussen-n volgt als iets van het ene gemaakt is, dus tomatensoep omdat dat van tomaten is gemaakt en pannekoeken omdat ze niet van pannen zijn gemaakt. Maar sinds ik van school af ben heeft mijn geheugen mij al meerdere malen in de steek gelaten én zijn de spellingsregels al weer zo’n zes keer veranderd en schrijf je dus nu pannenkoeken. Maar hoe zit het met de kermis?

3 opmerkingen:

  1. Het is koninginnekermis zonder tussen -n, omdat er maar één koningin is. Het moet zonder spatie, omdat 'koninginne' geen bijvoeglijk naamwoord is bij 'kermis'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hè? Was die meervoudsregel voor de tussen -n niet inmiddels weer op rechts ingehaald door alweer een spellingshervorming? Of vormen de leden van het koninklijk huis hierop een uitzondering (het gebruik van de pluralis maiestatis sowieso daargelaten)? Volgt Caar het Witte of het Groene Boekje? Vind het uit op www.onzetaal.nl.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik volg Caar en het oranje boekje. Niet voor, tijdens of na de taalhervormingen een -n- invoegen. Er is maar 1 koningin. Hulde dat dit alle capriolen van de wijze Taalmensen heeft kunnen ontduiken.

    BeantwoordenVerwijderen