dinsdag 18 oktober 2011

Bij elkaar blijven voor de kinderen

Werken in een kantoortuin is enerverend en voordelig. Het is gezellig met collega's, je kan elkaar als het nodig is snel om advies vragen en roddels over andere afdelingen gaan als een lopend vuurtje. Het wordt wel wat vervelend als bijvoorbeeld je buurvrouw het verschil tussen werk- en privégesprekken niet helemaal doorheeft. Of als een collega twee bureaus verderop een heel emotioneel relaas over haar ontvoerde huisdieren begint. Of haar emails hardop gaat voorlezen.

Dat leidt allemaal veel af. Vooral als je transatlantische telefoongesprekken aan het houden bent of wanneer er 700 bladzijden met correcties van een bijbelvertaling Aramees op je liggen te wachten. Gelukkig kan je je tegen overtollig omgevingsgeluid redelijk wapenen. Gelukkig maar want concentratie vasthouden is niet echt mijn forte. Mijn wapen in de strijd tegen rumoerige werkomgeving heet BBC radio 3, en vooralsnog zijn updates van flash player nog niet uit het kantoor verbannen door de ICTmannetjes. Fingers crossed dus maar.

Maar soms zijn oordopjes en liederen van Schubert niet genoeg. Dan komt er een gesprek binnen dat niet alleen je trommelvlies maar ook je hart en je traanbuisjes laat trillen. Vandaag begon een collega over haar huwelijk. Daar gaat het wel vaker over, het gaat namelijk niet zo goed tussen haar en haar man. Dan vertelt ze over dingen die haar man zegt of doet. De kantoortuin reageert dan verbaasd en met open mond. Wat een eikel. Dat je daar nog bij blijft. Dat pik je toch niet? Hij haalt je naar beneden. Dit is geen gelijkwaardige relatie. Zij lacht zijn onvolkomenheden dan weg en mompelt iets als: “ach, maar ik ben ook geen gemakkelijk mens”. “hij heeft wel boodschappen gedaan toen ik ziek was” en “hij is heus ook wel heel lief”.

Dit gesprek was anders. Het ging over het effect van het slechte huwelijk op de kinderen. En of bij elkaar blijven voor de kinderen wel bestaat. De ongelukkig getrouwde collega dacht dat ze er alles aan deed om haar twee kinderen te beschermen tegen de spanning en stress die de huidige situatie met zich meebrengt. Ze merkt er zelf in ieder geval niks van dat haar kinderen beschadigd zouden zijn. Ze zijn immers 8 en 10 jaar oud. Nog zo jong.

Ik voelde het bloed naar mijn wangen stijgen, mij hartslag oplopen en wilde haar door elkaar schudden. Wat denk je wel niet? Dat je dochters achterlijk zijn en niks doorhebben? Natuurlijk is er iets kapot gemaakt. Bij elkaar blijven voor de kinderen bestaat niet, je bent ze nu pijn aan het doen zonder dat je het zelf doorhebt.

Maar ik zei niks. En terwijl ik begreep dat ik ondanks haar enorme naieve instelling, niet twijfel aan haar oprechtheid, realiseer ik me dat er dingen zijn waarvan ik dacht dat ik ze beter verwerkt had.

5 opmerkingen:

  1. Het lijkt me een goede zaak zo lang mogelijk een stabiele situatie te creeren voor kinderen. Als dit echter niet meer lukt doordat de beide ouders te veel spanningen ervaren, gaat het in het nadeel van de kinderen werken. Ze hebben namelijk heel goede antennetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar waarom zou je zelf ongelukkig willen blijven in je relatie? Dat heeft zijn weerslag op alles en iedereen. Waarom blijf je zelf ongelukkig om maar zo vast te houden aan het ideale beeld voor de buitenwereld?

    Die stabiele situate waar Jan Kok het over heeft kan ook als de ouders gescheiden zijn natuurlijk. Beter op tijd uit elkaar in goede harmonie dan wanneer je de bom laat barsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Psychologie Magazine deze maand: Bij elkaar blijven is het nieuwe scheiden. Want scheiden levert net zo hard stress op als een slechte relatie - voor de ouders en voor de kinderen.

    Eigenlijk kun je maar beter je kinders helpen veel en goede coping-strategieën ontwikkelen voordat je in de problemen komt. Het lijkt zo simpel...

    ~L.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Liedeke, dat klinkt als een interessant artikel, kan ik het tijdschrift van je lenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ontvoerde huisdieren? Vertel!

    Verder helemaal met je eens, en ook met Pep. Kinderen voelen spanningen haarfijn aan, en wat voor boodschap wil je ze meegeven als je bij elkaar blijft voor de kinderen? Dat het slecht is om voor jezelf te kiezen, en dat het dus niet uitmaakt dat je doodongelukkig bent in je huwelijk?

    BeantwoordenVerwijderen